האם הקמת ממשלה בלבנון תחלץ אותה מהכאוס הכלכלי? כנראה שלא!

אל תתבלבלו: ללבנון אין סיכוי.

הסיפור הגדול ביותר בימים אלה בעולם הערבי מתרחש בלבנון. המדינה לא מתפקדת, הכלכלה קורסת והלבנונים הפשוטים נאלצים לריב על מוצרי יסוד בסופרים. אבל אתמול נשמתי לא נעתקה במאמץ לעקוב אחר הדיווחים מביירות אם תוקם ממשלה או לא. בלבנון ומחוצה לה מנסים לקדם מסר שאם תוקם ממשלה כזו, תצעד לבנון בדרך לשיקום. אני לא קונה את התיזה הזו, בגלל הסיבות שאפרט להלן. לכל היותר, ממשלה חדשה תיצור אווירה טובה יותר ותביא תועלת כלכלית מסוימת בטווח הקצר. לא מעבר לזה.

בואו נבחן את הגורמים בעטיים הגיעה לבנון לשוקת השבורה. קודם כל ואולי הכי משמעותי: כלכלה לא מאוזנת. הזרעים למשבר הכלכלי במדינה נזרעו כבר בסיום מלחמת האזרחים, קרי בתחילת שנות התשעים. רפיק אלחרירי מי שנחשב לאיש ששיקם את לבנון בחר בכלכלה שמספקת שירותים ללא ייצור ובסיס תעשייתי כמעט. זו בועה שבסופה התפוצצה לכולם בפרצוף. המדינה מייבאת כ-80% מצרכיה הבסיסיים ואין פלא שהגרעון המסחרי שלה רק הולך ומאמיר. מה יש ללבנון להציע כיום ? בעבר היא נחשבה מרכז בנקאות אזורי אבל התואר הזה מזמן עבר למפרץ (דובאי, בחרין). מי שחשב שניתן לבסס כלכלה חזקה על בסיס מגזר התיירות גם כן התבדה. ייקח שנים ללבנון לשנות את הרכב הכלכלה שלה אבל צריך להתחיל מתישהו…

שחיתות ושוד הקופה הציבורית בלבנון הם בהיקפים בלתי נתפשים. כ-60 מיליארד דולר מכספי המדינה פשוט נעלמו ואיש לא יודע לאן הלכו (רמז: כספים אלה נגנבו על ידי הפוליטיקאים הבכירים במדינה ולכן הם לא יאפשרו לעולם חקירה בנושא).
הברחות הן של דולרים והן של מוצרים מסובסדים רוקנו גם כן את יתרות המט"ח של המדינה ומי שהתעשר הם סוחרים תאבי בצע שקשורים לשכבה השלטת.
גיאופוליטיקה. השכונה הלא יציבה אליה משתייכת לבנון לא סייעה לה בלשון המעטה. המלחמה בסוריה הביאה לזרם אדיר של פליטים לשטח לבנון מעוטת המשאבים והבריחה משקיעים. בהמשך הלחץ שהפעיל משטר טראמפ על איראן ועל סוריה גבה מחיר אדיר מהמשק הלבנוני בייחוד בכל האמור למיגבלות על המערכת הבנקאית שהפחיתו את העברת הכספים ללבנון.
עכשיו קחו את כל זה ביחד עם הדומיננטיות של חיזבאללה, שהרחיקה את המשקיעים המסורתיים מהמפרץ עם קורונה ותבינו באיזה בור נמצאת לבנון ולמה גם ממשלה חדשה תתקשה להביא שינוי.

Lebanon's economic crisis threatens to destroy its middle class – Lebanese  Ministry of Information

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין