מבזקי חדשות ליום 23-3-21

*- מטוס ניתוב תקשורת אווירית (BACN) Bombardier E-11A של חיל האוויר האמריקני מסתובב כבר כמה שעות ליד מעבר אל בוקמאל בגבול סוריה-עירק. בפעם האחרונה שהמטוס היה באזור, התקפות אוויריות אמריקאיות על מיליציות איראניות בוצעו במהלך הלילה.

*- היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן: לפנינו ימים קשים עם רוסיה, והיחסים עם מוסקבה לא יהיו קלים.

*- כוחות אסד ו- IRGC סגרו את כל המעברים בין אזורי השליטה של המשטר לשטחי קבוצות SDF / YPG במנביג ', רקה ודיר אל-אזור.

*- היום, בפעם השלישית בשבועיים האחרונים, הגיעה שלישיית מפציצי B-2 אמריקאיים לחופי אירופה במשימת סיור. תדלוק סופק על ידי מטוסי תדלוק KS-135 בבסיס האווירי מילדנהול.

*- סעודיה מציעה הפסקת אש לחותים בתימן בפיקוח האו"ם.

*- טרור הסייבר של צפון קוריאה ואיראן והנשק הגרעיני מובילים 'באיומים הקריטיים' על ארה"ב .

*- שר החוץ הסיני יבקר בטהראן ביום שישי ושבת כדי לדון בשיתוף פעולה אסטרטגי.

*- שר החוץ לברוב: רוסיה וסין צריכות להתרחק משימוש בדולר ובמערכות תשלומים בינלאומיות ולפתח "עצמאות טכנולוגית".

*- מקורות שיעים: הנוכחות הימית של רוסיה במזרח הים התיכון גדלה בשבועות האחרונים.

*- ממשלת לבנון מנסה להסתיר לאחרונה תופעה חדשה של מאות חיילים שערקו עם נשקם מצבא לבנון .

*- שר הפנים בלבנון מוחמד פחי – " לא ניתן עוד לשלוט בתוהו ובוהו שפרץ ברחובות ישנם ניסיונות רבים לפרוץ למלחמת אזרחים, יהיה לנו קל יותר להתמודד עם טרור מישראל מאשר להתמודד עם אי סדר ברחובות ".

*- " אווירה של רוחות רפאים בלבנון המון פקידים ודיפלומטים בכירים בממשלה פונים למערכת ומתריעים בפניינו על מלחמת אזרחים שעלולה לפרוץ כל רגע נתון ברחובות לבנון , המצב בלתי נסבל " CNN

*- הלירה הטורקית צונחת בכ-15% אחרי שארדואן מפטר עוד נגיד של הבנק המרכזי, נאסי אגבאל. הנגיד הודח כיוון ש״העז״ להעלות את הריבית (16%, הגבוהה ביותר מבין הריביות של המדינות המשמעותיות) כדי להילחם באינפלציה שמתקרבת ל-20%. הנגיד החדש אמור להיות יס-מן של ארדואן, כך שצפויה מדיניות מוניטרית פחות אגרסיבית, סביר שנראה את האינפלציה גוברת ולכן משקיעים ממהרים להיפטר מהלירה הטורקית. שיהיה לארדואן בהצלחה… ( ערוץ הטלגרם הפינה הכלכלית)

*- #מצרים לדבריה, השלימה לחלוטין הקמת חומת ביטחון סביב שארם א-שייח '(אחת הדרישות הרוסיות לחדש את הטיסות לעיר).

*- # חמינאי: "אמריקה צריכה לבטל את כל הסנקציות ואז נחזור להתחייבויות שלנו בהסכם הגרעין."

או במילים אחרות חמינאי דוחה כל ניסיון להרחיב את הסכם הגרעין גם לתעשית הטילים הבליסטיים ארוכי הטווח של איראן .

*- מדינת איחוד האמירויות לא עוצרת

עוד יוזמה של מדינת האמירויות שנועדה למצב את מדינת המפרץ ככוח כלכלי אזורי מוביל. ביום שני, השיק שיח' מוחמד, ראש הממשלה ושליט דובאי, את "אופריישן 300 מיליארד", אסטרטגיה שתימשך 10 שנים ונועדה לחזק את מגזר התעשייה במדינה. בשנת 2031 תרומת המגזר לתוצר של המדינה יעלה ל-300 מיליארד דירהם (כ-82 מיליארד דולר) לעומת 133 מיליארד דירהם (כ-36 מיליארד דולר) כיום. התכנית אמורה לסייע עד שנת היעד לכ-13,500 עסקים קטנים ובינוניים. במקביל, יועלה תקציב המחקר של מגזר התעשייה מ-21 מיליארד דירהם (כ-5.7 מיליארד דולר) לכ-15.5 מיליארד דולר, קרי כ-2% מהתוצר. התכנית לא רק שתסייע לתעשיות קיימות להשתדרג אלא תתמקד בפיתוח אקוסיסטם תעשייתי חדש, בעיקר תעשיות הייטק ומיזמי "המהפכה התעשייתית הרביעית". (ערוץ הטלגרם דורון פסקין)

*- הירדנים ייאלצו לחכות…
אכזבה בירדן. ד"ר זיד אלכילאני, יו"ר איגוד הרוקחים, הצהיר היום כי אין באפשרות המגזר הפרטי לסייע בייבוא חיסונים נגד קורונה. ירדן משוועת לחיסונים אבל לפני כ-10 ימים קיבלה משלוח ראשון של 144 אלף מנות בלבד מתוצרת אסטראזנקה. ממשלת ירדן טוענת כי עד סוף השנה יגיעו למדינה כ-10 מיליון מנות מכל החיסונים הקיימים כיום בשוק.

אלכילאני הסביר כי בעתות של שגרה המגזר הפרטי יכול היה לייבוא חיסונים אולם מאחר שהיצרניות חתומות על הסכמים עם מדינות אחרות, כרגע צריך להמתין למנות שיגיעו באמצעות הממשלה. נגיף קורונה מכה בירדן בימים אלה כשמספר המתים מתקרב ל-6000. (ערוץ הטלגרם דורון פסקין)

Coronavirus: Jordan eases indefinite curfew and allows shops to open - BBC News