מבזקי חדשות ליום 20-3-21 . מתעדכן

*- לא סופרים את ארדואן

הבנק המרכזי של טורקיה העלה היום את הריבית ב-2% ל-19% במטרה לנסות לעצור את האינפלציה (15.6% בחודש שעבר) והיחלשות הלירה (כ-10% בחודש האחרון). העלייה החדה מגיעה בניגוד למה שהיה רוצה הסולטן ארדואן שדוגל בריבית נמוכה שתעודד צריכה וצמיחה, אולם עליית מחירי הנפט והמשך מגבלות קורונה משחקים לרעת המשק הטורקי.

לפני ימים אחדים הציג ארדואן תכנית הבראה כלכלית, אולם היא התקבלה בקרירות בקרב מומחים שטענו כי מדובר בלא יותר מסיסמאות. גם הציבור הטורקי כבר לא מתרשם. סוקרים בטורקיה טוענים כי הפופולאריות של מפלת השלטון, הצדק והפיתוח, נמצאת בירידה מתמדת על רקע האכזבה הכלכלית. עיקר המאוכזבים הם אלה המשתייכים למצביעים בפעם הראשונה, צעירים וכורדים שמרנים. (קרדיט: ערוץ הטלגרם: דן פסקין)

*- תושבים רבים בעולם הערבי סובלים מהיעדר ביטחון בתחום המזון, בוודאי במדינות החלשות יותר כמו תימן וסודאן, אבל זה לא מפריע לו לבזבז כמויות אדירות של מזון בכל שנה. דוח שפורסם לאחרונה על ידי האו"ם מגלה כי בשנת 2019 בוזבזו 40 מיליון טון של מזון בעולם הערבי, מתוך כ-930 מיליון טון ברמה העולמית. הבזבוז הזה בעולם הערבי מדהים, בייחוד לאור העובדה שהוא נחשב לאחד היבואנים הגדולים ביותר של מזון בעולם. במילים אחרות, העולם הערבי מייבא מזון שבסופו נזרק לפח ולכן מדובר כאן בבזבוז משאבים כלכליים יקרים ופגיעה בסביבה.

הכמויות הכוללות של המזון המושלכות לפח מושפעות מגודל האוכלוסייה וכך מצרים מוצאת עצמה במקום הראשון מבחינת זריקת אוכל לפח עם 9 מיליון טון בשנה. עם זאת, אם מחשבים את הנתון לנפש ערב הסעודית והאמירויות ניצבות במקומות הראשונים כבזבזניות המזון המובילות בעולם הערבי.

*- משטר אסד העלה אתמול את מחיר הבנזין בלמעלה מ -50%, על רקע המחסור המחמיר בדלק וקריסת שער המטבע. זה מגיע לאחר שבשבועות האחרונים התורים מול תחנות הדלק מתארכים עקב הקיצוץ בהיצע. בשוק השחור מחיר הלירה ירד היום לשפל של כ-4700 ל-1 דולר.

יצוין כי מאז תחילת הסכסוך בשנת 2011 ספג מגזר הנפט והגז בסוריה הפסדים אדירים המוערכים ביותר מ- 90 מיליארד. זוהי תוצאה של הירידה בייצור, נזק לתשתיות ואובדן היכולת לייצא בשל הסנקציות הכלכליות שהוטלו על ידי מדינות המערב.

*- הרשויות באיחוד האמירויות יחייבו מעתה את כל החברות הרשמות בבורסות המקומיות (דובאי ואבו דאבי) לכלול במועצת המנהלים של כל חברה לפחות דירקטורית אחת. יצוין כי בחמש החברות הגדולות בשתי הבורסות המקומיות מכהנים 84 דירקטורים, 3 בלבד נשים. נכון לעכשיו ייצוג הנשים במועצות המנהלים של החברות הנסחרות בשוקי המניות באמירויות מגיע ל-3.5%. באמירויות מקווים כי החובה למנות לפחות אישה אחת למועצת המנהלים תביא בסופו של דבר לגידול "טבעי" במספר הנשים בעמדות בכירות בחברות הנסחרות בבורסות. מהלך דומה שבוצע בהודו בשנת 2013 הביא לעליית ייצוג הנשים בחברות הבורסאיות ל-17% כיום.

*- התוצר הסעודי במחירים קבועים התכווץ ברבעון הרביעי של 2020 ב- 3.9% על בסיס שנתי, אך צמח ב 2.5% על בסיס רבעוני כלומר בהשוואה לרבעון השלישי של אותה שנה. על פי הערכות של גופים רשמיים בסעודיה, הירידה בתוצר ברבעון הרביעי נבעה מצמיחה שלילית של 8.5% במגזר הנפט ו0.8% במגזר הלא נפטי. בקיצור, אפשר לומר שהמשק הסעודי נפגע אך הרבה פחות מהתחזיות השחורות שאפיינו את תחילת המשבר עם קריסת מחירי הנפט. ההתאוששות שנרשמה עד כה בשנת 2021 נוטעת תקוות כי המשק הסעודי ייכנס למסלול של צמיחה אם כי הדבר תלוי כמובן בהתקדמות מבצעי החיסונים בעולם ופתיחת המשקים.

*- ירדן סוערת. הפגנות ברחבי המדינה ובהן קריאות נדירות "ارحل" כלומר לך למלך עבדאללה. הסרטון שלמעלה הוא מאירביד, שם קריאות גם של حرية (חופש). הזעם הוא שילוב של מיגבלות קורונה, המצוקה הכלכלית וכן המחדל בבית החולים א-סלט שם מתו בשבת 7 חולי קורונה עקב תקלה באספקת החמצן. מדובר כרגע בהפגנות לא המוניות אך הן מלוות בפעילות ברשתות החברתיות תחת האשתגים לוחמניים דוגמת #الاردن_ينتفض קרי ירדן מתקוממת.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין