השבוע שבין ה-12.3.21 ל- 18.3.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- גוברות ההערכות, כי הבחירות למועצה המחוקקת אכן תצאנה לפועל, לאחר מפגש בין אירגוני בקהיר, ושחרור אסיר חמא"ס בולט מאיו"ש. הפת"ח מגיעה מפולגת בין אנשי אבו מאזן, דחלאן ונאצר אלקדוה, אחיינו של יאסר ערפאת.

*- החמא"ס השלימה את הליך הבחירות הפנימיות בעזה, ופרסמה את רשימת חברי הלשכה המדינית של התנועה, הכוללת שתי נשים. בכוונת התנועה להשלים את בחירת הנהגתה הכוללת עוד לפני תחילת חודש הרמדאן.

*- מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט באיו"ש, ומתחילה להכות גם ברצועה, בצל ביקורת על מחדל החיסונים, שלא הגיעו לאיו"ש, ואלה שכן הגיעו הועברו "למקורבים לצלחת".

*- ספינה מצרית הגיעה לחופי עזה, לביצוע סקר ראשוני לחיפושי גז באזור.

ובהרחבה:

ככל שחולף הזמן, מאז חתם יו"ר הרש"פ על הצו לקיום בחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית ב- 22 מאי, דהיינו מייד לאחר חודש הרמדאן וחג "עיד אלפטר", הולכות ומתרבות ההערכות שאבו מאזן אכן נחוש ללכת למהלך זה, גם בידיעה שכשלון הפת"ח בהן הוא כמעט בלתי נמנע. כמחווה של רצון טוב שחררה הרש"פ מהכלא שלה את פעיל החמא"ס עבד אלפתאח שרים מקלקיליה, לאחר 12 שנות מאסר.
בחמא"ס מונים עוד כ-15 עצירים המוחזקים בכלא הרש"פ שנים ארוכות, הוותיק בהם אנין ח'אלד אלקוקא, נעצר ומוחזק ללא משפט מאז 2007, בניגוד לשרם, שכן נשפט.

בנוסף, אישר מוסא אבו מרזוק, מראשי החמא"ס שאבו מאזן דחה את פניית ישראל  לדחות את הבחירות, פניה שנבעה מהחשש מהתוצאות שאלה תבאנה. ברקע, החלו המשתתפים להגיע למפגש נציגי הפלגים בקהיר, יחד עם חברי ועדת הבחירות המרכזית, במטרה לגבש את הכללים המרכזיים לקיום הבחירות, בדגש על סוגיית
אבטחת הבחירות ברצועה, תהליכי הפיקוח, והנהלים שמטרתם לאפשר הצבעה לתושבי מזרח ירושלים, גם אם ישראל לא תתיר להם להצביע בשטח העיר.

הנה תמונות מהגעת נציגי החמא"ס למצרים:

ברקע, נמשכים המתחים הפנימיים והמחלוקת בפת"ח. לאחר שהנהגת הפת"ח הרחיקה אותו משורותיה, בשל כוונתו להתמודד ברשימה עצמאית, הורה אבו מאזן לעצור את הקצבות הכספים ל"מוסד יאסר ערפאת", שבראשו עומד אחיינו של ערפאת, נאצר אלקדוה.

במקביל, נמשכת הערכות אנשי מחנה דחלאן להתמודדות, ולאחר הגעתו לעזה של רשיד אבו שבאכ, האיש מספר 2 במחנה, צפוי להגיע לשם בשבוע הבא גם סמיר משהראוי, שנחשב, השלישי בהיררכיה של מחנה זה.

מנגד, משלימה חמא"ס את הליך הבחירות הפנימיות בשורותיה, שאמור להכין את התשתית להתמודדות בבחירות מטעמה. השבוע פרסמה החמא"ס את רשימת כל חברי הלשכה המדינית שלה בעזה, רשימה הכוללת גם שתי נשים. לצד יחיא סנואר, ראש הלשכה, שנבחר בקושי רב, חברים בלשכה גם נזאר עודאללה, שכמעט וניצח בבחירות וכן המתמודדים האחרים, מחמוד זהאר ופתחי חמאד. זאת בנוסף, לאוסאמה מזיני, המשמש כיו"ר מוצת השורא, מרואן עיסא, ראש הזרוע הצבאית, ומאהר צברה, המוגדר כעוזר יו"ר הנהלת התנועה לענייני אדמיניסטרציה.

הנה כתבה על הבחירות, כולל תמונת הנבחרים והנבחרות:

יצוין, כי הבחירות בשאר האזורים (איו"ש, חו"ל ובתי הכלא) מתנהלות תחת מעטה חשאיות, אם כי הנהגת החמא"ס בבתי הכלא קיבלה פומבי לאחרונה. בכוונת החמא"ס להשלים עוד לפני תחילת הרמדאן את הבחירות ללשכה המדינית הראשית,
שם צפויה התמודדות על ראשות הלשכה בין היו"ר המכהן אסמאעיל הניה, לקודמו ח'אלד משעל, והסגן הנוכחי צאלח אלעארורי.

ברמת השטח, ממשיכים הרש"פ והחמא"ס לעודד את גילויי ההתנגדות והמאבק מול ההתיישבות היהודית, הן בכל הנוגע לגילויי מאבק עממי, והן במה שנוגע לבניה צמודה להתיישבות היהודית. בלטה בהקשר זה, תקרית של יידוי בקבוקי תבערה לעבר בית אל, כאשר מארב צבאי, הצליח לפגוע ולפצוע שניים מבין המחבלים.
במקביל, בג'נין נפתחה אש עזה מצד מחבלים לעבר חיילי צה"ל שפעלו בעיר.

הנה תמונות:

בתוך כך, ממשיכה הקורונה להתפשט באיו"ש, ובשבוע האחרון ישנם סימנים שהמחלה מכה מחדש גם ברצועה, אם כי בשלב זה, נמנעים אנשי החמא"ס מהטלת מגבלות על הפעילות הכלכלית, בניגוד לאיו"ש, שבה הרש"פ כן מטילה סגרים מקומיים, ומגבלות שונות, בהצלחה מועטה.

ברקע, נשמעת ביקורת קשה מבית בשל המחדלים והשחיתות בכל הנוגע לחיסונים, העיכוב בהגעתם, והשחיתות בחלוקת החיסונים שכן הגיעו. רבים ברשתות החברתיות תמהים מדוע הרש"פ שמסתמכת על ישראל בכל דבר, אינה מבקשת מישראל עזרה בהשגת החיסונים, במיוחד, לאחר שישראל החלה בחיסון הפועלים העובדים
בשטחה, ובהתיישבות היהודית. יחד עם זאת, לא הכול מרוצים ממבצע חיסון הפועלים. בין היתר נטען, כי פועל מאזור ג'נין איבד כמעט לחלוטין את יכולת הדיבור לאחר קבלת חיסון, אך ישראל סירבה לטפל בו, והוא הופנה לבית החולים הממשלתי בג'נין.

במקביל, הגיעו השבוע לאיו"ש כמה עשרות אלפי חיסונים מתוצרת פייזר ואסטרה-זניקה, בתיווך ארגון הבריאות העולמי. החיסונים הוכנסו למקררים של משרד הבריאות, והשימוש בהם יחל רק בשבוע הבא.

מנגד, מדגיש משרד הבריאות הפלסטיני, כי האירוע שהתרחש בבית חולים בירדן,  שם אזל מלאי החמצן באחד מבתי החולים, ומספר חולים מתו כתוצאה מכך, אינו תרחיש סביר באיו"ש. בהקשר זה, ניתנה הנחיה להקים בית חולים שדה בראמאללה, ולפתוח מחלקת קורונה נוספת בבית חולים בבית לחם, כדי להתמודד עם הגידול
במספר החולים. זאת, על רקע תמונות של מחסור במיטות לחולי קורונה כפי שניתן לראות בסרטון הבא:

ועוד בבתי החולים, והפעם ברצועה: חוסה במוסד לחולי נפש בעזה חטף אקדח מאחד השומרים ורצח חוסה אחר טרם שחוסל.

לצד זאת, תצויין ידיעה על מות אדם נוסף ממשפחת ערעיר, בשכונת סג'עיה, קרבן קרב החמולות בין המשפחה למשפחת שמאלי, בו נהרג פעיל חמא"ס נוסף בשבוע שעבר.

ובאיו"ש: המודיעין הצבאי הפלסטיני, המבקש להצדיק את קיומו עצר רוצחים של אדם תושב הכפר אבו פלאח (צפון מזרח לראמאללה) שנורה למוות ברכבו, לעיני בתו הקטנה, בסמוך לכפר לובן אלשרקיה. לצד זאת, תושב טול כרם דקר ופצע קשה את גרושתו. הוא נמלט, אך נלכד כעבור זמן קצר.

הנה תמונות מהאירוע:

מנגנוני הרש"פ מדווחים על עשיה גם מחוץ לאזור. במסגרת זו מדווחים אנשי המודכ"ל על מעצר פלסטיני שביצע רצח בתורכיה ונמלט ליוון. בנוסף, סייעו אנשי המודכ"ל בחילוץ 3 אחיות פלסטיניות שנלכדו בידי דאע"ש בסוריה. הנה כתבה בנושא:

ובחזרה לרצועה: ספינה מצרית לחיפושי גז הגיעה לחופי הרצועה לביצוע סקר מקדים, כחלק מהמגעים לפיתוח שדות הנפט בחופי הרצועה.

הנה תמונות:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחודש טוב ומוצלח לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש