יוון מזהירה מפני אסון "צ'רנוביל" חדש בטורקיה

שר החוץ היווני, ניקוס דנדיאס, הזהיר כי הכור הגרעיני אקויו במחוז מרסין שבדרום טורקיה מאיים על ביטחון האזור.

בשיחתו עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, אמר דנדיאס ביום שישי כי טורקיה בונה כור גרעיני באקויו, כך על פי העיתון היווני קטימריני .

דנדיאס הסביר כי הכור הגרעיני באקויו מהווה סיכון ביטחוני למדינות אחרות הקרובות לטורקיה, לאור חוסר נכונותה של אנקרה לחלוק מידע על הכור, לדבריו.

שר החוץ היווני הוסיף כי הכור הטורקי עשוי להפוך ל"צ'רנוביל " חדש באזור מזרח הים התיכון.

טורקיה ורוסיה חתמו על הסכם שיתוף פעולה להקמת תחנת הכוח בשנת 2010. גורמים רשמיים הניחו את אבן היסוד לפרויקט בשנת 2018.

המפעל כולל ארבע יחידות, והוא צפוי לייצר כ -35 מיליארד קילוואט-שעה אנרגיה מדי שנה, כדי לכסות כ -10 אחוזים מצרכי החשמל של טורקיה.

ארדואן ראה באנרגיה גרעינית "צעד אסטרטגי" לביטחון האנרגיה הטורקי, שתופס מקום חשוב במדיניות האנרגיה הטורקית.

קטימריני ציטט את דנדיאס באומרו כי טורקיה צוברת את הידע הטכנולוגי הדרוש וגישה לחומרים שניתן להשתמש בהם לפיתוח נשק גרעיני.

מנגד, חבר הפרלמנט הטורקי באופוזיציה עלי מאהר בשארר חשף בעבר סדק בבסיס המלט במסגרת פרויקט תחנת אקויו ששוויו 20 מיליארד דולר.

מחוקק ה- CHP אמר בטוויטר, שם פרסם קטעי וידיאו של הסדק לכאורה, כי מים מהים התיכון מחלחלים אל יסודות המפעל שנבנה על ידי תאגיד האנרגיה הגרעינית הממלכתי של רוסיה, Rosatom.

בשריר הפציר בבכירים לבטל את הפרויקט, ואמר שיש "עדיין זמן" להתרחק מהפרוייקט.

גורמים רשמיים החלו לעבוד על תחנת הכוח אקויו בשנת 2018, שאמורה להיות תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בטורקיה ואמורה להיכנס לפעולה בשנת 2023, במלאת מאה להיווסדה של הרפובליקה של טורקיה.

עם זאת, מהנדסים ועובדים הזהירו מפני מה שהעיתון הטורקי  "אחואל" –  "أحوال تركية" הגדיר כ-"אסון גרעיני פוטנציאלי" זמן קצר לאחר תחילת בניית הכור, וקבוצת ארגונים לא ממשלתיים הגישו תביעה לבית משפט טורקי בדרישה להפסיק את הבנייה.

وزير الخارجية اليوناني يحذر من مفاعل أكويو التركي النووي خلال مكالمة مع وزير الخارجية الأميركي أنتوني بلينكن