ישראל תקפה לפחות 12 ספינות איראניות שהיו בדרכן לסוריה בשנים האחרונות

וושינגטון – ישראל תקפה לפחות תריסר ספינות שהיו בדרכן לסוריה ובעיקר נושאות נפט איראני מתוך חשש כי רווחי נפט מממנים קיצוניות במזרח התיכון, אומרים גורמים אמריקניים ואזוריים, ברקע יצירת חזית חדשה בסכסוך בין ישראל לאיראן כך מדווח אתר החדשות האמריאי הוול סטריר ג'ורנל.

מאז סוף שנת 2019, ישראל השתמשה בנשק כולל מוקשים ימיים כדי לפגוע בספינות איראניות או בכאלה שנשאו מטענים איראניים בזמן שהם עושים את דרכם לעבר סוריה בים סוף ובאזורים אחרים באזור. איראן המשיכה בסחר הנפט שלה עם סוריה, שינעה מיליוני חביות והפרה את הסנקציות האמריקניות על איראן ואת הסנקציות הבינלאומיות על סוריה.

חלק מההתקפות הימיות כיוונו גם נגד המאמצים האיראניים להעביר מטענים אחרים כולל נשק דרך האזור, על פי גורמים אמריקניים.

ההתקפות על המכליות שנשאו נפט איראני לא נחשפו בעבר. בכירים איראניים דיווחו על חלק מהמתקפות קודם לכן ואמרו כי הם חושדים במעורבות ישראלית.
ישראל לא התייחסה בעבר לתקריות כאלה ומשרדו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, התייחס לשאלות שהופנו לצה"ל, שסירב להתייחס לכל תפקיד ישראלי בהתקפות על הספינות האיראניות. גורמים איראניים באו"ם לא הגיבו אף הם לעניין זה.

דמשק אמרה כי שיבושים בייבוא ​​הנפט האיראני גורמים לסורים למחסור. סוריה ואיראן הכחישו מימון טרור ואומרות שהברית שלהן מכוונת להתמודד נגד הטרור.

חשיפת התקיפות הישראליות בים מסמנת מימד חדש במערכה שלה נגד ההתבססות הצבאית והכלכלית של איראן ותמיכתה במיליציות הנאמנות לה באזור. מאז 2018 ביצעה ישראל מאות תקיפות אוויריות, בעיקר בסוריה, בכדי לחסום קבוצות, נשק והשפעה הנתמכות על ידי איראן ברחבי האזור.

הגילוי נובע גם על רקע המתיחות המתגברת באזור וככל שממשל ביידן שוקל את גישתו להתעמת עם איראן. הממשל הודיע כי הוא רוצה לחזור להסכם הבינלאומי משנת 2015 בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית, אך ההתקדמות נתקעה עקב דרישות של כל צד לוויתורים מהצד השני.

מטעני הנפט האיראניים הקשורים לסוריה נשלטים על ידי גורמים ממשמרות המהפכה האיראנים, כך טענה ארה"ב בתיקים בבית משפט שהוגשו לתפיסת האוניות. מטרת הפעולות האיראניות היא לעקוף את הסנקציות הן על איראן והן על סוריה ולהשגת מימון למשמרות המהפכה , כך נכתב בתיקים אלה בבית המשפט. מכליות כאלה נושאות לעיתים קרובות נפט בשווי מאות מיליוני דולרים.

משלחי המטענים מכריזים לעיתים קרובות על יעדים כוזבים, משתמשים במכליות ישנות וחלודות כדי להימנע ממעקב, ולעתים מעבירים נפט מספינה אחת לאחרת בים כדי להימנע מגילוי, אמרו גורמים צבאיים אזוריים.

ישראל האשימה בפומבי את איראן בחבלה. מר נתניהו האשים בשבוע שעבר את איראן בפיצוץ שפגע ב- MV הליוס ריי, ספינת משא בבעלות ישראלית. משרד החוץ של איראן הכחיש כי הוא עומד מאחורי המתקפה.

בכירים אמריקניים האשימו את איראן בשורה של התקפות בשנת 2019 על מכליות באזור המפרץ הפרסי, חלקן תוך שימוש במוקשים ימיים.

השרה להגנת הסביבה של ישראל, גילה גמליאל, האשימה בשבוע שעבר גם את טהרן כי היא עומדת מאחורי האסון האקולוגי הגדול ביותר בישראל אי פעם, דליפת נפט של מאות טונות של זפת שכיסה את קו החוף של ישראל בת כ -100 מייל בחודש שעבר. שר הביטחון של ישראל, בני גנץ, אמר כי לישראל אין כל ראיות המצביעות על כך שאיראן גרמה במכוון לדליפת הנפט המכוונת.

מומחים טוענים כי שרשרת ההתקפות נגד מכליות איראניות נבעה עקב חוסר מעש מצד הקהילייה הבינלאומית, במיוחד לאחר שאיראן הפרה את ההבטחה שלא להעביר נפט לסוריה.

מארק דובוביץ ', מנכ"ל הקרן להגנת הדמוקרטיות, צוות חשיבה המתנגד לעסקה עם איראן ותומך בקו נוקשה נגד טהרן, אמר כי ישראל וארה"ב הציבו בראש המטרות שלהם זה מכבר את הכנסות הנפט האיראניות.

"ישראל הרחיבה את המשחק ועברה מסנקציות לחבלה", אמר. "החבלות בים האדום נמשכות תוך מסע לחימה כלכלית רחבה יותר."

בין תריסר ההתקפות על ספינות איראניות ,מאז 2019,  התבצעו שלוש תקיפות כאלה בשנת 2019, על פי איש מקצוע בתחום הספנות. ספינות ששימשו את הרפובליקה האיסלאמית האיראנית הותקפו שש פעמים בשנת 2020, על פי איש מקצוע שני בתחום הספנות, בטהרן.

המומחה השני אמר כי טהרן לא הגיבה להתקפות. "אנחנו מנסים לשמור על פרופיל נמוך," אמר. "זה ייראה כמו סימן לחולשה אם איראן תתלונן ולא תצליח להגיב צבאית"-  אמר.

בחודש שעבר, ככל הנראה, אנשי קומנדו ישראלים הצמידו מוקשי "לימפט" לדופן ספינה איראנית כשהיא עגנה בקרבת לבנון בדרכה לספק נפט לסוריה, כך על פי המומחה ראשון בתחום הספנות.צה"ל סירב להתייחס לאירוע.

מוקשי לימפט מוצמדים בדרך כלל בחשאי לגוף האוניות בנמל ומתפוצצים מאוחר יותר, תוך שהם יוצרים חורים בצידי הספינות.

ביום חמישי פרסם ערוץ הטלגרם של מקורב לחיל הים האיראני תמונות המתיימרות להראות אש על סיפון כלי שיט איראני, "שאהר א-קורד", ליד לטקיה, סוריה. נאמר כי הספינה הותקפה על ידי טילים. לא ניתן לקבוע אם האירוע קשור לתקיפות אחרות על ספינות איראניות.

ההתקפות המיוחסות לישראלים לא הובילו לדיווחים על ספינות שטבעו, אך הפיצוצים אילצו לפחות שתי ספינות לחזור לנמל באיראן, ובכך עיכבו את מסירת הדלק שבבטנם, אומרים אנשי המקצוע בספנות האיראנית.

גורמים אמריקאים סיפקו תמיכה בשתיקה בתקיפות אלו בזמן ממשל טראמפ , על פי מי שמכיר את הנושא. שתי המדינות ניהלו מערכת יחסים מודיעינית ארוכת שנים וארה"ב תמכה בתקיפות ישראליות קודמות בסוריה.

אין שום אינדיקציה לכך שארה"ב ניסתה לעמוד בדרכה של ישראל (במתקפות אלו), אמרו אנליסטים.

"כל עוד הממשל [ביידן] מאמין שהישראלים יישארו מתחת לסף ההסלמה , אני לא חושב שהם יפריעו לדברים שישראל מרגישה שהיא צריכה לעשות כדי להגן על עצמה", אמר אילן גולדנברג, עמית בכיר במרכז לביטחון אמריקני חדש בוושינגטון.

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, נפגש ,בשיחת ווידאו , ביום חמישי עם היועץ הישראלי לביטחון לאומי מאיר בן שבת כדי לדון במגוון נושאים, כאשר העניינים הקשורים לאיראן היו במרכז הדיונים שלהם, אמרו גורמים רשמיים.

קרדיט לתמונה: IRAN NATIONAL OIL COMPANY HANDOU

 

כתבה נוספת בנושא: