הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הגיעה להסכם עם איראן בנושאים טכניים

מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (IAEA), רפאל מריאנו גרוסי, אמר ב- 4 במרץ במסיבת עיתונאים בווינה כי הושג הסכם חדש עם איראן לפגישות פנים מול פנים של מומחים טכניים שיתקיימו בתחילת אפריל. גרוסי אמר כי מטרת ההסכם היא להתמודד עם נושאים טכניים בולטים וכי הסוכנות ואיראן יפסיקו "לדבר זה על זה".

Overview of management, governance and organizational structure | IAEA
הוא ציין כי חלק מהתשובות שקיבלה הסוכנות מאיראן בנוגע לפעילותה הגרעינית לא היו "אמינות" וכי הוא רוצה להיות מסוגל להגיש דו"ח סופי למועצת הנגידים של סבא"א ביוני. הוא הדגיש כי ההסכם החדש יתנהל במקביל להבנה הטכנית הדו-צדדית בת 90 הימים שהוסכמה בפברואר במהלך נסיעתו לטהרן, שכבר נמצאת בתוקף.
ביקורו של גרוסי בפברואר נוצר בעקבות יישומו הקרוב של חוק שהועבר על ידי הפרלמנט האיראני, ולמעשה היה מסיים את הפיקוח של סבא"א על תוכנית הגרעין האיראנית בתקופה שבה דיפלומטיה נערכה לנסות להחזיר את ארה"ב להסכם הפעולה המשותפת לשנת 2015. (JCPOA) בין איראן קבוצת המדינות P5 + 1 (ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין בתוספת גרמניה) לפיה איראן הסכימה להגביל את פיתוח הגרעין שלה בתמורה להסרת הסנקציות.
עם זאת, החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפרוש מההסכם ולהטיל מחדש את הסנקציות בשנת 2018, גרמה לאיראן להחיות את תוכנית הגרעין שלה תוך שהיא מודיעה לרשות הגרעין על הצעדים שננקטו. החוק האיראני החדש היה מסיים את התקשורת הזו. ההבנה הזמנית מאפשרת המשך ניטור מוגבל של סבא"א.
ההתייעצויות האחרונות של גרוסי עם איראן הגיעו כשצרפת, בריטניה וגרמניה אמרו כי הם מתכננים להציג החלטה בישיבת מועצת הנגידים של סבא"א שמתחה ביקורת על השעיית ודחיית איראן כמה מהבדיקות של סבא"א בשטחה. זה הביא את סגן שר החוץ האיראני לעניינים פוליטיים עבאס אראקצ'י להתעקש שהדרך היחידה להציל את ה- JCPOA היא שארה"ב תבטל תחילה את הסנקציות שלה. לאור השיחות של גרוסי שלוש המדינות באירופה החליטו שלא להגיש את החלטתן.
גרוסי אמר כי איראן סוף סוף קיבלה בברכה את יוזמתו לעסוק במאמצים ממוקדים ושיטתיים לנסות להבהיר מספר נושאים בולטים, כולל הימצאותם של חלקיקי אורניום באתרים באיראן וספקות לגבי חומרים מסוימים שלא הוכרזו. בהיותו בטהרן הציע כי "נוכל לחרוג מעבר להחלפת המכתבים וההודעות, שנראו לי כמו דיבורים זה על זה, ולנסות להתמודד איתם ולפתור אותם".
הוא אמר למסיבת העיתונאים: "סוף סוף הצלחנו להגיע להבנה והולכים להתחיל את התהליך הזה של ניתוח ממוקד של המצב, עם פגישה טכנית שתתקיים באיראן בתחילת אפריל, שאני מקווה שיובילו לישיבות טכניות או פוליטיות אחרות, המוסכמות על ידי שני הצדדים. " הוא קיווה שהסוגייה תיפתר בזמן לקראת פגישת מועצת הנגידים של סבא"א ביוני.
הבעיות הטכניות הבולטות לא דורגו מבחינת סדר העדיפויות, לדבריו. "לא קבענו עדיפות או סדר או רצף. אנחנו הולכים להתמודד עם כולן (בו-זמנית). כמובן שבתהליך רציונלי אתה מתחיל במשהו ועוקב אחר, אבל לא יכולתי לומר לך עכשיו. בדיוק הסכמנו לעשות את זה, וכפי שאתה יכול לדמיין, החלק הקשה מתחיל עכשיו."
גרויסי הסביר כי סבא"א שאלה את איראן בנושאים המעוררים דאגה וקיבלה הסברים שאינם אמינים מבחינה טכנית במקרים מסוימים. "שאלנו את אותה שאלה וקיבלנו את אותה התשובה." ההסכם החדש הוא דרך לרדת מה "הליכה סביב ", אמר.

Iran tops list of countries accepting IAEA inspections in 2019

"מה שאמרתי לעמיתים האיראניים בטהראן הוא שהרגשתי שאנחנו צריכים לנסות לדון בזה בדרך אחרת – להתיישב סביב השולחן, כפי שעשינו בעבר, עם הממצאים הטכניים שלנו, עם הספקות הטכניים שלנו. ושאלות, והשווה הערות; לעשות זאת בתחושה של פתרון, במקום להגביל את עצמנו לחזור על הדברים. ואני שמח שהדבר התקבל בברכה ונראה כמה רחוק נוכל להגיע, אבל זה שונה כי אנחנו מנסים לשבת ולראות אם נוכל לפתור את זה אחת ולתמיד."
כשנשאל האם יש סתירה בין איראן החוסמת את הגישה לפקחי סבא"א לבין דיון טכני בטהרן בחודש הבא, והאם ההסכם החדש פשוט "משאלת לב" מצדו, אמר גרוסי: "אני אדם אופטימי ובאופן מקצועי."
באשר לאיזו הסכמה פוליטית רחבה יותר לגבי ה- JCPOA וארה"ב, אמר: "אני לא חושב שיש לי את הזכות להפסיק את עבודתי או להרים ידיים. זו החובה המקצועית שלי להמשיך. אני לא יודע אם הפעם יהיה פתרון לעניינים אלה, אבל מה שאנחנו עושים זה להקל, אנחנו פותחים ערוצים טכניים. אנחנו לא בתחום הפוליטי, זה משהו שרואים מדינות בינן לבין עצמן. מה שאנחנו עושים זה מציעים אפיקים טכניים, שבאמצעותם ניתן לפתור נושאים אלה, אני מקווה. "
הוא אמר שהדברים מתקדמים קדימה. "ברור לכולם שכל העניינים הללו צריכים לקבל פתרון כלשהו. כשמדובר באיראן, ואני לא אומר שום דבר שאיראן עצמה לא אמרה, הכול מחובר ביניהם." זה כולל דיפלומטיה ברמת ה- JCPOA, החוק האיראני החדש וההבנה הטכנית. "יש לנו את הנושא הפתוח הזה, שהיה שם, מהדהד, בלי ניסיון ייעודי להתמודד עם זה. מבחינת התוצאות, אנחנו יכולים להיות סקפטיים, אבל אנחנו נכנסים לזה עם תחושת מטרה. "

Iran has crossed a key threshold: IAEA - Tehran Times

קרדיט: גיא א. מקבוצת נציב