"הבילד" הגרמני חושף: הקרמלין הפעיל את ערוץ החדשות RT לרגל אחרי נבלני

הבילד הגרמני חושף הערב עדויות ותכתובות שמתארות כיצד הקרמלין הפעיל את הסניף הגרמני של ערוץ החדשות RT כדי לרגל אחרי מנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, בעת שהיה מאושפז בבית חולים בברלין לאחר ניסיון ההתנקשות באמצעות רעל הנוביצ'וק בקיץ האחרון.

המפיק דניאל לאנג, ששימש תחקירן של הערוץ מאז יולי 2019, חשף את הפרטים בספר שפרסם היום ובשיחה שקיים עם הבילד. על פי המידע שסיפק, מבצע הריגול נוהל על ידי מנהלות RT גרמניה, דינארה טוקטוסונובה ויקטרינה מברנקובה, שידועות בקשריהן לבכירים במוסקבה, ועל ידי עורך אתר האינטרנט איוון קלפוב.

לאנג סיפר כי שלושת הבכירים הכניסו אותו ועובד נוסף לקבוצת טלגרם סודית ב-23 באוגוסט, יממה אחרי שנבלני, שהיה בתרדמת, הועבר מבית החולים בסיביר למרכז רפואי בברלין. "אנחנו מדברים על תחקיר טהור פה", כתבה מברנקובה ללאנג. "אנחנו צריכים מידע. אנחנו צריכים את הכישרון שלך בתור אדם שיכול לגלות מה שאחרים לא יכולים, לנתח ולגלות ולפגוש אנשים, לקנות מידע אם צריך".

כאשר לאנג חשב שהוא צריך להכין סרט תיעודי על נבלני, הבהירו לו הבכירים הרוסים כי מדובר באיסוף מידע בשטח והוא קיבל הוראה לעקוב אחרי המרכז הרפואי שאריטה ולגלות כל מה שניתן על מנהיג האופוזיציה. כאשר התקבל מידע שנבלני בבית חולים אחר – מידע שהופרך בהמשך – הופנה לשם לאנג וקיבל הנחייה "לצלם בזהירות את הנוכחות הצבאית הנרחבת" באזור, וזאת על אף שהוא ציין כי אסור לצלם שם.

כעת, הרוסים כבר רצו לקבל יותר מידע מאשר צילומים בחוץ. מברנקובה הנחתה את לאנג "לנסות ולחדור לתוך שאריטה" והציעה כי הוא והעיתונאי הנוסף "יתחזו לחולים" או שיטענו שיש להם פגישה עם רופא. הם התבקשו לבדוק כמה עמדות בידוק יש ואם ניתן לעבור אותן בקלות וכמה קרוב הם יכולים להגיע עד המחלקה לטיפול נמרץ, ואם יצליחו, לאנג יצטרך להציג את עצמו כאחד ממקורביו של נבלני.

בשלב הזה, לאנג החליט למחות. "קטיה, אני לא סוכן חשאי!", כתב. "אני יכול לגשת לזה רק עם מחשבה הגיונית וניסיון. אנחנו תמיד יכולים לחשוב על עצמנו קרובים יותר, אבל תהיי ריאליסטית". עמיתו דווקא ניסה לחדור לבית החולים, אולם בכל ששת הניסיונות שלו דרשו ממנו המאבטחים והשוטרים לעזוב את המקום.

"הבנתי יותר ויותר כי 'היריבים' במקרה הזה לא היו עיתונאים אחרים שאתם התחרינו, אלא המשטרה והחיילים ששמרו על המתקנים ואשר הייתי אמור למצוא את הנקודות החלשות שלהם", אמר לאנג לבילד. "כאשר הבנתי את זה, הרגשתי עלוב".

כעבור יממה, אחרי שלאנג ועמיתו נראו מתנהגים באופן חשוד ליד השאריטה, נגשו אליהם פעמיים אנשי סוכנות הביטחון ולקחו את פרטיהם. בעקבות זאת, החליטו המנהלים להפסיק את המעקב אחרי נבלני, אולם כעת נבחרו שני יעדים חדשים – יד ימינו של נבלני, לאוניג וולקוב, ומריה פוטצ'יץ', התחקירנית הראשית בארגון של נבלני למלחמה בשחיתות – ששהו בברלין. לאנג ועמיתו נדרשו למצוא את השניים, אולם לא הצליחו.

"אני לא יודע אם זה היה ריגול, אבל הרגשתי סוכן במובן מסוים", אמר לאנג לצהובון. "אם אתה בודק את כל הגורמים – ממשלה זרה, מימון ממשלתי, האנשים שלהם מדווחים – אז אין הסבר אחר". הוא הוסיף כי "הרגשתי כאילו שאני מרגל אחרי משהו וכאילו שמישהו משתמש בי בתור סוכן".

Alexey Navalny was poisoned, Berlin hospital says - CNN

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי קרדיט לתמונה: CNN