מי אתה נזאר עוצ'אללה? האיש שרוצה להדיח את סינוואר מראשות החמאס בעזה

נזאר עוצ'אללה – #عوض_الله הוא השם החם בחמאס עזה.

לפי הדיווחים הוא גבר בסיבוב הראשון (והלא מכריע) של הבחירות לראשות חמאס עזה על המועמד הכמעט וודאי יחיא סנוואר. בשורות חמאס מדובר בדמות מוכרת ובולטת. חשוב לציין כי בתוך עזה לא מופתעים מהמאבק הצמוד שנכפה על סנוואר. שם מספרים על ביקורת גוברת מתחת לפני השטח כנגד סנוואר עקב הדרת הדמויות ההיסטוריות של התנועה ממרכז קבלת ההחלטות, כישלון שבירת המצור על עזה, כישלונו להגיע להסכם חילופי שבויים חדש, בנוסף ליחסיו המתוחים עם הנהגת התנועה בגדה המערבית ומחוצה לה. בקיצור הצבעת מחאה נגד סנוואר.

עוצ'אללה בן ה-64 הוא ממייסדי חמאס ביחד עם השיח' יאסין. מוצאו מכפר באזור מג'דל, אשקלון של היום. בתוך הארגון הוא נחשב למנהיג הקו הנוקשה בדומה לד"ר רנתיסי, וזאת לעומת הקו הפרגמטי יותר של סנוואר.

בסוף שנות השמונים הנהיג את המנגנון הצבאי של חמאס שנקרא "לוחמי הג'יהאד הפלסטינים" וזאת לאחר מעצרו של המפקד הקודם סאלח שחאדה. על תפקידו זה נעצר בשנת 1989 ונשלח לכלא הישראלי למשך 10 שנים. עם שחרורו מהכלא חזר לעמדת הנהגה בחמאס עזה.

הוא שיחק תפקיד מפתח במו"מ לעסקת שליט שהושלמה בשנת 2011 ועמד בראש משלחת חמאס ביחד עם אחמד אלג'עברי. ניצל משני ניסיונות חיסול ישראלים כשביתו הופצץ בשנת 2009 ו-2014. מאז 2016 הוא חבר בלשכה המדינית של חמאס.

תמונה

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין