מבזקי חדשות ליום 8-3-2021 . מתעדכן

*- ארה"ב באזהרה ברורה לאיראן לאחר שורה של פיגועי רקטות אחרונים שכוונו לכוחות אמריקאים.

פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM), המפקח על פעולות הצבא האמריקני באזור, אמר כי מטוסים מישראל, ערב הסעודית וקטאר הצטרפו למפציצי B-52 במהלך טיסותיהם. זו הפעם הרביעית השנה שהפנטגון שולח מטוסי B-52 למזרח התיכון.

Pilots from the 69th Bomb Squadron board B-52H Stratofortress bomber "Wham Bam II" in preparation for a flight over the Mideast on March 6, 2021, at Minot Air Force Base, North Dakota. A pair of B-52 bombers flew over the Mideast on Sunday, March 7, 2021, the latest such mission in the region aimed at warning Iran amid tensions between Washington and Tehran. (U.S. Air Force/Senior Airman Josh W. Strickland via AP)

קרדיט לתמונה: (U.S. Air Force/Senior Airman Josh W. Strickland via AP)

*- איראן: ההפגנות בדרום מזרח המדינה כנגד משמרות המהפכה ממשיכות להתקיים למעלה משבועיים.

במהלך השבועיים הללו נפצעו ונהרגו מפגינים רבים כתוצאה מירי חי של משה״מ, הרשתות החברתיות הושבתו כמעט לחלוטין במרחב על מנת להשתיק את אותן ההפגנות.

אז מדוע פרצו ההפגנות כנגד משמרות המהפכה במחוז בלוצ׳סטן?

בליל ה22.2.2021 משמרות המהפכה פתחו באש לעבר למעלה מ30 מבריחי דלקים במחוז, הירי הוביל למותם של מבריחי הדלקים שזוהי פרנסתם היחידה, מחוז בלוצ׳סטן נחשב למחוז העני ביותר באיראן ובו שיעור אבטלה גבוה. (להרחבה קראו כאן: https://t.me/Middle_East_Insight/697).

תושבי המחוז זכו לתמיכה רבה מאנשים ברשתות החברתיות, בכירים בממשל האמריקאי התייחסו גם הם וגינו את האירועים במחוז בלוצ׳סטן, מה שהוביל לשיבוש הרשתות החברתיות ולדיכוי ההפגנות, לפחות בפן התקשורתי. (🌍 עולם החדשות בטלגרם)

*- תקיפה של החות'ים על ארמקו, ג'דה וג'יזאן בסעודיה הכוללת רקטות ומל"טים מתאבדים.

*- על פי אל מיאדין המקורבת לחיזבאללה: המורדים הח'ותים תקפו את אזור דהראן עם 4 כטב"מים מתאבדים ו-7 טילים בליסטים מסוג באדר.

*- (מרכז החדשות) – רויטרס ציטטה גורמי ביטחון שאמרו כי דבר לא ידוע התפוצץ בזמן שמשאית שהרימה אשפה במזבלה. לא היו דיווחים על נפגעים.
אתר "לבנון 24" דיווח כי הצליל שנשמע בפרברים הדרומיים -שכונת אדאחיה נגרם על ידי "פיצוץ של גוף זר בתוך מפעל האבן בקו טרו ליד מפעל הפסולת", והביא לנזק מהותי כלשהו. מנגד, כלי תקשורת לבנוניים אחרים ציינו כי הצליל שנשמע במספר שכונות בפרברים הדרומיים נגרם מפיצוץ צמיג דחפור בתוך מפעל הפסולת באזור היי אלסלאם.

*- על פי דיווח שפרסם אתר "פוליטקו" האמריקני, המצטט שני גורמים אמריקניים במשרד הביטחון,

" גדודי חיזבאללה העירקיים הנתמכים על ידי איראן או מיליציה המסונפת אליו ביצעו את הפיגוע בשבוע שעבר בבסיס האמריקאי עין אל אסד . "

*- ביידן הטיל מגבלות זמניות על תקיפות כטב'מים מחוץ לאזורי המלחמה

📡 הנשיא ביידן הטיל מגבלות זמניות על תקיפות כטב'מים ופשיטות חשאיות במדינות מחוץ לאזורי המלחמה העיקריים כאשר הממשל החדש הופך את המדיניות שהשאיר ממשל טראמפ.

הגבלות פירושם שה- CIA והצבא חייבים לקבל אישור מהבית הלבן לפני שהם מבצעים תקיפות כטב'מ או פשיטות במקומות שארה"ב לא מקיימת נוכחות צבאית גדולה, כמו סומליה ותימן. המגבלות אינן חלות על סוריה, עירק או אפגניסטן.

ממשל ביידן לא הודיע על מגבולות אלה. על המהלך דווח השבוע הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט. על פי הדיווחים, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן הטיל את המגבלות ב -20 בינואר, היום בו הוכתר הנשיא ביידן.

*- יוסי מקלברג פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ריג'נט בלונדון.

" דעותיו של כוכבי מייצגות באופן נרחב את דעותיהם של מרבית הממסד הפוליטי והביטחוני בישראל.

התקפות ישראליות אויריות בסוריה ואפילו בעיראק, או עימות דיפלומטי מוגבר סביב נושא הגרעין שמטופלות על ידי שתי מערכות פוליטיות(איראן -ישראל) הסובלות מחוסר יציבות אינהרנטי, עלולות להוביל לאירוע עתידי שיכול להיות הגורם לעימות רחב ומסוכן יותר העלול לערער עוד יותר את היציבות באזור . "

*- קאם גריבאבאדי, שגריר איראן והנציג הקבוע בארגונים בינלאומיים בווינה.

" ישנן עדויות המצביעות על כך שישראל היא זו שעמדה מאחורי התנקשותו במדען הגרעין האיראני הבכיר, מוחסן פחריזדה, ישראל עוד תיתן דין וחשבון על הפשע הנורא .

הרפובליקה האיסלאמית של איראן מזהירה בתוקף מפני כל הרפתקאות מצד המשטר הישראלי ושומרת לעצמה את זכותה הטבעית להגנה עצמית ולהגיב באופן החלטי לכל איום או מעשה פסול שיבצע משטר זה " .

*- האם ארה"ב מתכוננת לתקיפה באיראן?

דיווחים ברשתות הזרות בשעה האחרונה מעלים את הסברה כי גברה האפשרות שממשל ביידן יתקוף אתרי גרעין בלב איראן וזאת לאחר תקיפת אינטרסים אמריקניים ע"י המיליציות הנתמכות ע"י איראן בעיראק. בשעות האחרונות עושות דרכן למפרץ הפרסי שוב מפציצי B-52 האסטרטגיים וזאת לאחר שכבר עזבו את האיזור לפני מספר ימים. (קרדיט: יוסי אליעזר – 301 העולם הערבי)

*- המגזין "ניוזוויק" האמריקאי: הפנטגון חזר בו מהמושג "מיליציות הנתמכות באיראן" בעירק לטובת "מיליציות הנתמכות על ידי שיעים".

*- תרגיל צבאי גדול "מגן בוליבאר" לחיזוק ההגנה של ונצואלה – רמיגיו סבאלוס, ראש המבצעים האסטרטגיים של ונצואלה, אומר כי התרגיל נועד להגביר את יכולות ההגנה של הצבא לזכרו של הנשיא לשעבר הוגו צ'בז, שנפטר בשנת 2013.