חדשות הקורונה ליום 5-3-2021

*- משבר הקורונה בברזיל הוא אזהרה לכל העולם, אומרים מדענים

🇧🇷 הקורונה כבר הותיר אחריו שובל של מוות וייאוש בברזיל, אחת המדינות שנפגעו ביותר בעולם. עכשיו, שנה לפנדמיה, המדינה קובעת שיא מחריד נוסף.

שום אומה אחרת שחוותה התפרצות כה גדולה אינה עדיין מתחבטת בשיאים של שיעורי הרוגים ומערכת בריאות על סף קריסה. מדינות רבות אחרות שקיבלו מכה קשה נוקטות במקום זאת בצעדים תמוהים לעבר מראית עין של נורמליות.

אך ברזיל נאבקת בגרסה מדבקת יותר שדרסה עיר מרכזית אחת ומתפשטת לאחרים, ובמקום להגביר את אמצעי ההתגוננות הברזילאים משליכים אמצעי זהירות שיכולים לשמור עליהם.

ביומיים האחרונים דיווחה ברזיל על יותר מ -1,700 מקרי מוות ב- COVID-19 ביום יחד עם יותר מ-80 אלף נדבקים .

*- דיווח: יש אנשים שקיבלו חיסון COVID-19 של מודרנה וחוו פריחות מושהות שעשויות להיות ברוחב של 4 אינץ' (10 ס"מ) ומעלה שנמשכו זמן של עד שישה ימים עד שנפתרה הבעיה, כך מדיווח כתב העת New England Journal of Medicine.

החוקרים דיווחו פרטים על 12 מקרים כאלה של תגובות אצל אנשים שקיבלו את המנה הראשונה שלהם.

הם טופלו בדרך כלל עם קרח ואנטי-היסטמינים, אם כי חלק מהחולים נזקקו לטיפולים בסטרואידים.

כמחצית קיבלו גם תגובות עור לאחר המנה השנייה, אם כי היו פחות חמורות.

אמנם היו דיווחים קודמים על התגובות המתרחשות בעיקר בחיסוני מודרנה, אך הופעתם יכולה להיות מפתיעה.

*- וירוס קורונה יכול לשמש להתקפות ביולוגיות, מזהיר מומחה

ניתן לראות כיצד "פתוגן לא מאוד ארסי יכול להביא את העולם על ברכיו" וזה לא יעבור "מעיניהם של שחקנים גרועים", הזהיר מומחה לנשק כימי וביולוגי.

הוא תיאר את המחלה כמי שגרמה ל"הלם רב יותר ממלחמת העולם השנייה ", אמר חמיש דה ברטון-גורדון כי למרות שהוא לא טוען ש- COVID-19 הוא נשק ביולוגי," אפשר "להשתמש בו כאחד.

לדבריו, "לצערי, ישנם שחקנים גרועים בסביבה שרוצים להזיק לנו. רבים מהם חושבים שאין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר פתוגן מסוג SARS. אבל כמו כל איום, אם אתה מתמודד מולו, אתה יכול להתגבר עליו. "

*- כל מה שאתה צריך לדעת על גרסאות ה- SARS-CoV-2 העיקריות שהתגלו בארה"ב

התפשטותן של מספר גרסאות שונות של SARS-CoV-2 מהווה "איום ממשי מאוד על עמנו ועל התקדמותנו" ועלולה לעורר "גל רביעי פוטנציאלי של מקרים" בארה"ב, ראש ה- CDC הזהיר.

גרסאות רבות ושונות של SARS-CoV-2 מתפשטות בארה"ב, אך שלוש במיוחד – B.1.1.7, B.1.351 ו- P.1 – מעוררות דאגה אמיתית. הם חולקים מוטציה ספציפית הנקראת D614G, המעניקה להם את היכולת להתפשט במהירות רבה יותר מאשר גרסאות אחרות.

הגרסה B.1.1.7, שאותרה לראשונה בבריטניה בספטמבר 2020, נמצאה בארצות הברית לראשונה בסוף דצמבר. ה- CDC מצפה שגרסת B.1.1.7 תהפוך לצורה הדומיננטית של הנגיף בארה"ב עד סוף חודש זה.

הגרסה B.1.351 זוהתה לראשונה בדרום אפריקה באוקטובר 2020, והיא דווחה בארה"ב לראשונה בסוף ינואר 2021. בדיקות ראשוניות העלו כי החיסונים של Moderna ו- Novavax עשויים להיות פחות יעילים נגדה.

גרסת ה- P.1 שהתגלתה לראשונה בארבעה מטיילים מברזיל ליפן בתחילת ינואר, דווחה לראשונה בארה"ב בסוף ינואר. ישנן עדויות המצביעות על כך שחלק מהמוטציות בגרסה P.1 עשויות להשפיע על יכולתם של נוגדנים לזהות ולנטרל את הנגיף. או במילים אחרות עוקפות את המערכת החיסונית האנושית.

בעוד שהגרסאות B.1.1.7, B.1.351 ו- P.1 מדבקות יותר, אין עדיין עדויות המצביעות על כך שהן גורמות למופע מחלה קשה יותר.