איראן נוקמת בפיגוע באנייה הישראלית. האם ישראל תגיב? דעה

היומון האולטרה-שמרני – קאיהן –  Kayhan,הממומן על ידי המנהיג העליון של איראן ,התפאר בהתקפה האחרונה על ספינה ישראלית במפרץ עומאן, ואמר כי ההתקפה הייתה בתגובה לתקיפות האוויר האמריקניות והישראליות נגד כוחות המיליציה הנתמכים על ידי איראן בסוריה.

"התקיפות בסוריה ובעירק קיבלו תגובה בתימן ובים עומאן", כתב קיהאן ביום ראשון [28 בפברואר].

ספינת המטען הליוס ריי שבבעלות חברת חברת הספנות "ריי " בתל אביב הייתה בדרך לסינגפור כשספגה פיצוץ מסתורי.

קיהאן הזכיר כי ארה"ב וישראל הגבירו את ההתקפות נגד "ציר ההתנגדות" בחודשים האחרונים ולכן ארגוני ההתנגדות פנו לספינה ישראלית במפרץ עומאן.

העיתון, שיוצא לאור בשליטתו הישירה של נציג חמינאי, הזכיר גם את ההתקפה של צבא ארה"ב על מתקני המיליציות הנתמכות ע"י איראן בסוריה שהורה על ידי הנשיא ג'ו ביידן וכתבה: "עם התקפה זו, פיקוד ארה"ב חשף את עצמו בפני התקפות נקמה ".

שר ההגנה הישראלי בני גנץ אמר ביום שבת "הערכתו הראשונית" הייתה כי איראן אחראית לפיצוץ באניה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן.

הספינה, להובלת כלי רכב, בשם MV הליוס ריי, ספגה פיצוץ בין חמישי לשישי בבוקר. פקיד הגנה אמריקני בוושינגטון אמר כי הפיצוץ הותיר חורים מעל קו המים משני צדי הספינה. הסיבה לא הייתה ברורה מיד ולא דווח על נפגעים.

על השאלות מדוע האיראנים קישרו את הפגיעה באוניה לתקיפה של האמריקאים בסוריה? מה הקשר ואיך עשו מיקס ש-2 נושאים נפרדים? איפה הנקמה על חיסול מדען הגרעין פאחאיזדה הממתין עוד לנקמה ראויה?  מעיר הפרשן הצבאי של האתר גיא א. בשאלה אחרת לגמרי : "למה לא הצהירו שזה חלק מהמערכה הימית? כי אז יאלצו להודות על המכות שחטפו לאחרונה. אז מצאו תירוץ מקורי.

ישראל דוחקת את האיראנים לסולם הנקמה של פאחריזדה בעודה יודעת בדיוק על מה ולמה זה הגיע. האיראנים לא בחרו ספינת רכבים עם חור כדי לנקום על המדען. אם כבר אז איזה משלחת תעשייה ביטחונית בדובאי שלשם כנראה כיוונו ונערכו".

באשר לקריאות בישראל להגיב בחומרת על הפגיעה האיראנית מעיר הפרשן הצבאי :"מי שיוצא למסע חבלה באיראנים מניח ומתכונן לאופציית תגובה ואם היא לא חריגה ואף נמוכה מהרף שהוא העריך אז הוא מכיל אותה.

אין שום צורך בתגובה. איראן היא זו שהתעוררה להגיב על פעילות רצופה של ישראל נגד האיראנים בתווך הימי. רובה ככולה חשאית".

הגאוסטרטג הישראלי ד"ר עופר ישראלי אומר ,בהתייחסו לנושא כי "הפגיעה של איראן בספינה הישראלית אל מול חופי עומאן מחייבת את ירושלים להבין שהאירוע מחייב תגובה, אחרת נכנס למהלך איראני מתמשך לאיתגורה של ישראל כולל פגיעה בנתיבי השיט האזרחי למדינה.
ואולם, התגובה הישראלית שחייבת להיות קשה מחויבת גם להיות בכיסוי, כזו שלא תותיר את טביעת האצבע הצ״הלית או הביטחונית הישראלית.
פעולת סייבר אלימה עם תוצאות קשות מאוד, אך באותו זמן אנונימית, יכולה בהחלט לשמש כתגובה הולמת לאירוע שגם תאותת לאיראנים שעדיף להם להכיל את האירוע ולא להיכנס למעגל של פעולה-תגובה שבסוף התהליך יפגע בהם יותר מאשר בנו.
בתקווה שבירושלים אכן חושבים ופועלים באופן מבוקר ומושכל."

קרדיט לתמונה: דיילי אקספרס