הרשויות בארה"ב מאשרות את יעילות "מנה אחת" של חיסון ג'ונסון & ג'ונסון

מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר ביום רביעי כי מנה אחת של חיסון ג'ונסון אנד ג'ונסון תהיה יעילה כנגד נגיף הקוביד 19 (קורונה).

מהסוכנות נמסר, בהצהרה ,כי הוועדה המייעצת בנושא חיסונים ומוצרים ביולוגיים נלווים של מינהל המזון והתרופות תתכנס ביום שישי כדי לקבל החלטה סופית על השימוש בחיסון.

הסוכנות הוסיפה כי החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון יעיל מאוד להפחתת תסמינים חמורים של וירוס הקורונה.

חיסון ג'ונסון אנד ג'ונסון צפוי להצטרף לחיסוני פייזר ומודרנה שאושרו קודם לכן בארצות הברית.

אך הדבר הבולט ביותר המבדיל בין חיסון ג'ונסון לבין חיסונים אחרים בשוק הוא שמספיק מנה אחת ולא שתיים כדי לספק הגנה מפני המחלה.

כמו כן, ניתן לאחסן את החיסון במקררים הרגילים למשך שלושה חודשים, לעומת מינוס 94 מעלות פרנהייט הדרוש לאיחסון את חיסון פייזר, שיכול לשרוד רק חמישה ימים במקררים הרגילים, בעוד שמוצריהם חייבים להישלח בטמפרטורת הקפיאה ולהישאר תקף לתקופה של חודש במקררים הרגילים.

תכונות אלה יכולות לתרום מאוד להפחתת המחסור הנוכחי בחיסונים, בתקופה בה נגיף הקורונה מתפשט במהירות עצומה עקב שינויים חדשים במערך הגנטי שלו, שלא לדבר על מזג האוויר הקר ושינויי מזג האוויר.

מאפיין מרכזי נוסף הוא שחיסון ג'ונסון אנד ג'ונסון פיתח מנגנון ידוע מבחינה רפואית בשם ויראלי-וקטור, גישה בה השתמשה החברה לפיתוח חיסון האבולה, ושהנציבות האירופית הסכימה להשתמש ביולי האחרון.

גישה זו, הנשענת על וקטור הנקרא "אדנו וירוס", שאינה גורמת ל-"זיהום" אצל מקבל החיסון , מכיוון שהווקטור אינו מתרבה בתוך גוף האדם. במקום זאת, משימותיו מוגבלות רק להעברת גן מנגיף הקורונה הנושא את הקודים היוצרים חלקיקי הנגיף (חלבון ספייק) המגרים את הגוף לפתח נוגדנים.

לעומת זאת, חיסוני פייזר ומודרנה מבוססים על "RNA – שליח", בו נעשה שימוש לראשונה בבני אדם.

בין זני הקורונה המוטאנטיים המסוכנים ביותר, הם הזן הבריטי המכונה B117 ואחר שמקורו בדרום אפריקה המכונה B.1.351.