צ'כיה מאשרת מסמך אסטרטגי מקיף שעוסק בהתמודדות עם איומים היברידיים

המועצה לביטחון לאומי בצ'כיה אישרה את מסמך האסטרטגיה המקיף הראשון שעוסק בהתמודדות עם איומים היברידיים, כאשר החשש העיקרי הוא מהפעילות של רוסיה וסין במדינה.

משרד ההגנה הצ'כי התבקש כבר בשנת 2016 לגבש תוכנית להתמודדות עם איומים היברידיים, אולם לא הייתה התקדמות בנושא על אף שהמדינה התמודדה עם איומים בקצב גובר. המפנה התרחש רק לאחר שיאן הוורנק, לשעבר יועץ בכיר למזכ"ל נאט"ו, מונה באוקטובר האחרון לסגן השר לאסטרטגיה ולמדיניות ביטחון והוביל את ניסוח המסמך.

המסמך אושר אמש בפגישה של המועצה לביטחון לאומי ויובא לאישור הממשלה בשבועות הקרובים. הוורנק הביע תקווה כי האישור הסופי יגיע בתחילת הקיץ וניתן יהיה להתחיל ביישום של האסטרטגיה.

על פי האסטרטגיה, איומים היברידיים הם שילוב של אמצעים בלתי קרביים, כדוגמת תעמולה סמויה, מידע שגוי, מבצעי מודיעין ולחץ כלכלי, במטרה לערער את התפקוד של מוסדות דמוקרטיים, את שלטון החוק ואת הביטחון הפנימי.

"פעולה היברידית נועדה לעמעם את הקו בין שלום, משבר וסכסוך", נכתב במסמך שנחשף באתר החדשות aktualne. "היא נועדה במכוון להסתיר ולהקשות על תגובה נגד המבצע. היא מבקשת לנצל חולשות קיימות וניגודים חברתיים ולהעמיק אותם".

מבצעי ההתקפות יכולים להיות שחקנים מדינתיים או פרטיים, אולם היכולת של מדינות להשפיע גדולה יותר. המסמך מציין כי מדינות רודניות משתמשות בלוחמה היברידית כדי להפוך לשחקניות מובילות בזירה הבינלאומית, אולם הוא נמנע מלהתייחס ישירות לרוסיה ולסין על אף שהמודיעין הצ'כי סימן את השתיים.

"היעדים עשויים לכלול האטה של תהליך קבלת ההחלטות או שיתוקו, החלשת האמון של האזרחים בסדר החוקתי ובמוסדות הדמוקרטיים, שיבוש התהליכים הכלכליים, השגת השפעה במגזרים כלכליים מרכזיים וביוזמות אסטרטגיות, ביצוע מניפולציות תקשורתיות והחלשה של תשתית קריטית או השפעה עליה", כתבו מחברי האסטרטגיה.

Hybrid Threats for a Society. Key points by Ioanna Georgia Eskiadi | by  DigiComNet | Medium

עוד נכתב כי "פעולה היברידית יכולה להתבצע באמצעות טכנולוגיות מודרניות ופתרונות טכנולוגיים, כמו רשתות 5G או בינה מלאכותית, שמגיעות ממדינות עם אוריינטציה אחרת של אידיאולוגיה וערכים, דרך המגזר הפרטי".

כדי להתמודד עם האתגר, המסמך מציע לרשויות בצ'כיה לבנות "מדינה חסונה" ברמות של החברה, המנגנון הממשלתי והתשתיות הקריטיות. בין השאר, הוא קורא לצמצם תלות אנרגטית במדינות בלתי דמוקרטיות ולבחון השקעות או רכישות שיטתיות של רכוש ציבורי ופרטי מצד גורמים זרים.

כמו כן, האסטרטגיה מפצירה במוסדות הממשל "לדבר עם האזרחים על הסוגיה בקול מאוחד" ולשתף את הציבור במידע שנוגע לאיומים ההיברידיים. ממד נוסף של התמודדות עם האתגר הוא להעמיק את שיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי ועם נאט"ו, ויחד עמם גם להציג בפומבי את הזהות של האחראים להתקפות.

"צ'כיה מוכנה להגיב לפעילות היברידית עוינת עם פעולת תגמול (כולל סנקציות) וכלים אחרים משלה ושל ארגונים בינלאומיים שבה היא חברה", מסכם המסמך. "תגובה ראויה תכלול פיתוח יכולת להעריך את היעילות שלה, כדי שתשמש בתור משוב להתקדמות נוספת".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי