המסלולים והמעברים בשרות מערך ההברחות מלבנון לסוריה של החיזבאללה

המסלולים והמעברים הבולטים ביותר ששימשו את מיליציית חיזבאללה הלבנונית בפעולות הברחה בגבול סוריה-לבנון -לאורך רכס הרי הקלאמון הסורי באזורים הכפריים של דמשק

המיליציה הלבנונית חיזבאללה הגבירה את פעולות ההברחה במהלך השנה הנוכחית, שפעילותה כללה העברות כלי נשק, סמים, נפט, דלק וחומרים בסיסיים.

פעולות הברחה מתרחשות באזור שבהשפעת המיליציה, וכי היא מתרחשת ב"חופש מוחלט ללא כל מכשולים ".
בין הכבישים והמעברים מהצפון הרחוק של קלמון, נמצא כביש אל-בוריג'-אל-קעא.

באשר לדרום, יש את הכבישים של דרכי קרע – באאליק, קרע – לבווה וגרגר – בעלבק, דרכי קרע – גרגר, גרגר אזמרני.

המיליציה משתמשת גם בכבישים: פליטה – ארסל, פליטה – ארסל – לבווה, וכבישים של ראס אל-מערת, ראס אל-מערת – נחלה, וראס אל-מערה – אל-ג'ובה.

בנוסף לכביש ג'ובה המתחבר לבעלבק ולכביש ארסל-בריטל, ולכביש תופייל-בריטל.

Lebanon to fight Syria groups in self-defense

המיליציה משתמשת בכבישים אחרים בגבולות סוריה-לבנון, כולל: "עין אל-ג'ורה – כביש דרוזי, כביש ואדי מערבון, וגם כביש מערוב-סרגאיה, והמפלגה הלבנונית משתמשת גם בסיקת יהופה-סרגאיה הכביש, וכביש ג'ינטה-שארה.

בזבאדני, באזור הכפרי המערבי של דמשק, ובגבול עם לבנון, המיליציה משתמשת בכביש אתעב-זבאדני, ובכביש מעדר-זבאדני.

מדרום להרי הקלמון, הכבישים הבולטים ביותר הם: "כפר יאבוס – אנג'אר, דרך אס-סוואורי – כפר יבוס, דרך עיטא – אל פחאר, ג'דידאת יבוס", בנוסף לכביש אנטה, לכביש המהיר דמשק ולהלווה.

קרוב לגבול ישראל בדרום סוריה, המיליציה משתמשת בכבישים ובמעברים שהם "חוות דיר אל-אשאייר, מסלון, ודרך אל-אשאייר-רחלה-ראס אל-עין, בנוסף לכביש אל-אשאייר-יאפור . ”

המיליציה הנתמכת על ידי איראן התערבה בלחימה בסוריה בשנת 2011, והצדיקה את כניסתה בהגנה על מקדשי השיעה במדינה, לפני שהודיעה על כניסתה ללחימה לצד המשטר עם אלפי לוחמים.

ובתחילת השנה החל השימוש בדרך סלולה בין זבאדאני לשטחי לבנון, כדרך העיקרית למעבר שיירות מיליציה של חיזבאללה בין שתי המדינות בתקופה הקרובה.

בעבר נחשף כי המיליציה משתמשת ב -4 מסלולים עיקריים בין שתי המדינות לצורך פעולות הברחה, בנוסף לנוכחות במעברים אחרים באותו אזור, אך הם פחות פעילים מהם.

דרכים אלה הן: דרך רנגוס, דרך טאפיל ודרך רוז האני, דרך פליטה, ודרך קרע.

מיליציית חיזבאללה מסתמכת בעיקר על המעברים הבלתי חוקיים המקשרים בין עמק בקעה הלבנוני לבין אדמות סוריה, בפעולות ההברחה שנמשכו במשך שנים, ללא כל הפרעה או שינוי במדיניותה, במיוחד בהרי הקלמון המערבי באזור הכפרי של דמשק, אשר כולל עשרות מעברים.

הכדורים הנרקוטיים והחשיש הם בין המשלוחים הבולטים שהוברחו משטח לבנון לסוריה בחסות מיליציית חיזבאללה, בעוד שאנשים הוברחו בצורה הפוכה, דרך אותם מעברים.

 

קרדיט: בן בטש מקבוצת נציב