השבוע שבין ה-12.2.21 ל- 18.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- דריכות ומתחים פנימיים בפת"ח, על רקע הרצון להתמודד בבחירות ברשימה אחת, כשפעילים שנדחקו ל"שולי הבמה", ובראשם מחד דחלאן ומרואן ברגותי, נערכים להתמודדות עצמאית.
*- בחמא"ס, נערכים בשקט לבחירות פנימיות להנהגת התנועה, במנותק מהמהלכים לגיבוש רשימה מטעם התנוה בבחירות למועצה המחוקקת.
*- התעוררות מחודשת בתחלואה בקורונה באיו"ש, מביאה להטלת סגרים מקומיים. בעזה, נמשכת פתיחת המסחר. מבצע חיסונים באיו"ש מתנהל בעצלתיים, ומנגד, נמנעה העברת כמות קטנה של חיסונים לרצועה.
מתחים, חילופי אש והצתת מבנים בשכם, על רקע מתחים בין פעילי פת"ח במחנה בלאטה לפעילי המנגנונים, מביאים את הנהגת הפת"ח בשכם להכריז על פרישה מהארגון.
*- הסכם להנחת צינור גז מישראל לתחנת הכוח בעזה, במימון קטר והאיחוד האירופי, ואזור תעשיה בג'נין במימון טורקי.

ובהרחבה:

על אף העובדה שהרחוב הפלסטיני אדיש ברובו, במערכת הפוליטית הפלסטינית המתיחות הולכת וגוברת, בדגש על אנשי הפת"ח, שכהרגלם מגיעים לבחירות המתוכננות למועצה המחוקקת, האמורות להתקיים ב- 22 מאי, מפולגים לרסיסים, למרות איומיו של יו"ר הרש"פ לחסל פיזית פעילים שיתמודדו ברשימות מתחרות, ולמרות החלטת המועצה המרכזית של הפת"ח לסלק משורות התנועה כל פעיל שעשה זאת.
בשבוע שעבר הגיע חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים וחבר הנהגת הפת"ח לבית הכלא בשליחות יו"ר הרש"פ, במטרה לשכנע את מרואן ברגותי, מזכ"ל הפת"ח באיו"ש בתקופת האינתפאדה השנייה, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם, לעמוד בראש רשימת הפת"ח לבחירות, ולותר על כוונתו להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ. ברגותי הבהיר שאין בכוונתו לותר על ההתמודדות על תפקיד היו"ר, ויסכים לעמוד בראש רשימת הפת"ח בבחירות למועצה המחוקקת, רק אם הדבר לא יפגע בכוונה זו, מעבר לכך שתהיה לו זכות וטו על כל מועמד, מעבר להתחייבות אבו מאזן לאפשר לו לבחור אישית 10 מנאמניו ברשימת הפת"ח.
יצויין, כי בחירת אבו מאזן בחסין אלשיח' כשליח לברגותי מעידה על כך שמלכתחילה הוא לא ראה סיכוי גדול לניסיון זה, שכן ברגותי ואלשיח' היו יריבים פוליטיים מרים, והיחס העיקרי של ברגותי כלפי אלשיח' הינו "בוז עמוק".
במקביל, התכנסה השבוע המועצה המרכזית של הפת"ח, בראשות אבו מאזן, ובהודעת הסיכום של הישיבה הודגש, כי הפת"ח תתמודד בבחירות ברשימה מאוחדת. מנגד, נמסר על שורת התארגנויות של פעילי פת"ח בולטים להתמודדות ברשימות עצמאיות. הבולטים מכולם הינם אנשי מחנה דחלאן, שאמנם קוראים להנהגת הפת"ח לאפשר להם להשתלב ברשימה משותפת, אבל במקביל, לא ממתינים ובונים את רשימתם העצמאית. רבים מאנשי דחלאן קיבלו השבוע אישור להיכנס לרצועה, וחלקם כמו אוסאמה אלפרא, ראש עיריית ח'אן יונס, ועבד אלחכים עווד, ראש ה"שביבה" לשעבר אף עשו זאת. במקביל, פתחו אנשי דחלאן בסבב נרחב של ביקורים ב"דיוואנים" של ראשי חמולות מרכזיות ברצועה, כדי לגייס תמיכה. זאת, לצד ניסיון לגייס תמיכה ממרואן ברגותי ואנשיו.

הנה תמונות מחזרת אנשי דחלאן:

לצד אנשי דחלאן נמסר על התארגנויות נוספות, הבולטות בהן בהובלת נאצר אלקדוה, אחיינו של ערפאת, מבקש גם הוא לגייס תמיכה ממחנה מרואן ברגותי, בלא שהוא מסתיר את שאיפתו להיות יו"ר הרש"פ, על בסיס ה"ייחוס המשפחתי", ועברו הדיפלומטי. מנחנה נוסף, מובילים במשותף נביל עמרו, יועצו המדיני של ערפאת לשעבר, ואבו עלאא', שנדחק ע"י אבו מאזן מכל מוקדי ההשפעה ולא שוכח זאת. אנשי ברגותי בתורם, ממשיכים לבנות את כוחם, אך עדיין מתבוננים מן הצד, כדי לראות מי מוכן לשלם להם יותר, ובעיקר, האם ניתן לסמוך על ההבטחות הללו.
ברקע, הודיעה הנהגת פת"ח בשכם על פרישתה מהנהגת הפת"ח באיו"ש, וזאת, ככל הנראה, על רקע הבחירות הפנימיות שנערכו לאחרונה במחוז, כמו גם על רקע המתחים הפנימיים בין פעילי פת"ח מקומיים למנגנוני הביטחון בגזרה (ראה גם בהמשך).
מנגד, בחמא"ס נשמר השקט הפנימי, וכל היריבויות נעשות מתחת לפני השטח. על פי דיווחי תקשורת בשבוע הבא, יחל הליך הבחירות הפנימיות בתנועה, ולמרות היריבויות והמתחים, כמעט שלא ניתן לראות הדים לכך, כי בתנועה זו כל ההליכים מתנהלים מאחורי הקלעים, ומי שמוציא את הדברים החוצה, מוצא עצמו מיידית מחוץ למעגל קבלת ההחלטות.
בהקשר זה, ראויים לציון דברי נאיף רג'וב, חבר המועצה המחוקקת מטעם החמא"ס (האח של פעיל הפת"ח ג'בריל רג'וב), לפיהם: בבחירות הקרובות למועצה המחוקקת, חמא"ס לא תזכה ברוב מוחלט, בשל השיטה היחסית, של הבחירות, אם כי לדבריו, היא בהחלט תקבל תמיכה ניכרת.
בד בבד, יצויין, כי למרות ההתחייבויות הפומביות, החמא"ס לא שחררה עדיין את כל פעילי הפת"ח המוחזקים על ידה ברצועה. מנגד, נמשך מעצר פעילי חמא"ס באיו"ש, אחד מהם נאצר אלראבי מקלקיליה גם הוכה קשות בידי המנגנונים. במקביל, נעצרו מספר פעילי חמא"ס פוליטיים מרכזיים בידי ישראל, ובחמא"ס טוענים שמדובר במהלך מתואם מול ישראל כדי לפגוע בהערכות התנועה לבחירות.
לצד זאת, מאשימים דוברי החמא"ס את אנשי הרש"פ בביצוע מניפולציות בספרי הבוחרים, ובאתרי הקלפיות, במטרה לפגוע בסיכויי רשימות החמא"ס. זאת, בניגוד גמור להבנות בקהיר.
על רקע המתחים הללו הגיעה אתמול והיום משלחת מטעם הנהגת הפת"ח בראשות רוחי פתוח לרצועה למפגש עם נציגי הפלגים ברצועה, ובראשם החמא"ס. עדיין לא ברור אם מתוכנן להם מפגש גם עם נציגי דחלאן (כנראה שלא).
ועוד מהחמא"ס, השבוע התפגר אחד ממייסדי התנועה אבראהים יאזורי, רוקח, ומי ששימש סגנו וממלא מקומו של השיח' אחמד יאסין בניהול אגודת "אלמוג'מע אלאסלאמי", האגודה שהיוותה את בסיס הכוח ממנו הוקמה החמא"ס. כמי שביצע לא מעט פעולות ביקורת וחיפוש במשרדי אגודה זו, נהגתי להיפגש עם יאזורי לעיתים קרובות, ולמרות עמדתו הקיצונית, הרי שברמה האישית, הוא הקפיד תמיד להתנהג באופן מכובד ואפילו לבבי.
מכאן לרמת השטח באיו"ש. הרש"פ ממשיכה ללבבות עימותים בשורה של מוקדים הסמוכים להתיישבות היהודית דוגמת הכפרים: בית דג'ן, ראס כרכר, קדום. וקוצרה. הפלסטינים מאשימים את המתנחלים בהתנכלות לאוכלוסיה, כמו לדוגמא טענה על הצתת רכב בכפר קוצרה שמדרום מזרח לשכם. בנוסף, הרוג מתאונה באזור בקעת הירדן, מוצג כ"שהיד", תוך טענה שמדובר בדריסה מכוונת ע"י מתנחל.

הנה כתבה על המתיחות מול המתנחלים ששודרה השבוע ברשת "אלג'זירה":

נציין, שפעילות זו של ליבוי המתחים אינה אקראית, והיא בהחלט מכוונת למול הממשל האמריקאי החדש, כמו גם לכיוון בית הדין הבינלאומי בהאג, תוך תקווה פלסטינית שהחלפת התובעת הראשית מסנגל בכרים ח'אן, הבריטי ממוצא פקיסטני, לא תביא לשינוי בהחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל בביצוע פשעי מלחמה.
בתחום הקורונה. הרי שבאיו"ש וברצועה נמשכת מדיניות ההקלות, למרות שמסתמנת עליה מחודשת בתחלואה והתמותה בעיקר באיו"ש. בעזה, החלה פתיחה מחודשת של שווקים עממיים, ומנגד באיו"ש הוטל סגרים מקומיים בשורה של מוקדי התפרצות ובראשם ראמאללה וסלפית, למרות מחאה של הסוחרים.
באיו"ש החל, אם כי בעצלתיים מבצע חיסון האוכלוסייה המבוגרת באמצעות החיסון הרוסי "ספוטניק". נסיון לשגר גם לרצועת עזה כמות קטנה של חיסונים בוטל. לטענת שרת הבריאות הפלסטינית, בשל התנגדות ישראל. גורמי הטרור בעזה איימו, כי מניעת הכנסת החיסונים לא תעבור ללא תגובה, ויום לאחר מכן, באה התקפלות מפוארת ו- 2000 מנות חיסון הועברו לרצועה במשאית קירור.

הנה תמונות מפתיחת שווקי עזה:

במישור הפנימי, בולטת המתיחות בגזרת שכם, ומחנה הפליטים בלאטה. המתיחות הזו כללה חילופי אש עם המנגנונים לאחר מעצר שני פעילי פת"ח מקומיים. בעקבות זאת, חבריהם העלו באש מועדון ספורט בעיר שכם. זאת, לצד הכרזת הנהגת הפת"ח במחוז על פרישה מהארגון.

הנה תמונות וקולות מהאירועים בשכם:

בבית לחם, הורה בית המשפט לשחרר ממעצר את בני משפחתה של אסראא' אלע'ריב, שתחילה נטען שנרצחה על רקע כבוד המשפחה, רצח שעורר סערה ציבורית גדולה. בהמשך, טענו העצורים, שמדובר באשה חולת נפש שפגעה בעצמה והתאבדה.
בעזה, נמשך שלטון החמא"ס ללא מיצרים. השבוע גזר בית הדין עונש מוות על שאדי אלצופי, בן שבט התראבין, שרצח את ג'בר אלקיק, פעיל חזית עממית ובכיר במנגנוני הרש"פ, כנקה על שרצח את אביו בתקופת האנתפאדה הראשונה, לפני למעלה מ- 30 שנה. איומי התגובה של התראבין נותרו ללא כיסוי מול אגרוף המחץ של החמא"ס.
במישור הכלכלי, בלטו השבוע חתימת הסכם להנחת קו גז לתחנת הכח בעזה במימון קטר והאיחוד האירופי, במטרה לשפר את אספקת החשמל ברצועה. כמובן שגם בישראל יש מי שמצפים לגזור קופון שמן מהעסקה.
הסכם נוסף עליו דווח השבוע הינו להקמת אזור תעשיה בג'נין במימון טורקי. בעעבר, היה נסיון ישראלי להקים את האזור במימון בינלאומי, שלא יצא לפועל בשל המציאות הבטחונית.
ולשערוריה התורנית: בית המשפט השרעי בעזה פסק שמעתה כל יציאת קטינים או נשים לא נשואות לחו"ל מחוייבת באישור האב, גם אם הקטין יוצא עם אמו, או שהאשה הינה מעל גיל 18, אך אינה נשואה, וזאת כדי להבטיח שלא מדובר בנסיון להבריח את הקטין ממשמורת, או שמדובר באשה המבקשת להינשא או לא להינשא בניגוד לרצון המשפחה. ההחלטה עוררה זעם רב מצד ארגוני הנשים, וגם מועצת הפסיקה ההלכתית של הרש"פ הדגישה שמדובר בצעד לא חוקי, אך עדיין השליטה ברצועה ובמעברים אליה הינה ביד החמא"ס. עם זאת, חסן ג'ו'ג'ו, נשיא בית הדין השרעי בעזה התחייב שהצו ינוסח מחדש באופן מרוכך.

להלן סרטון בנושא:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש