ברקע המתקפה נגד האמריקאים אתמול בעירק – מידע עדכני על חיזבאללה עיראק

ההתקפה אמש על שדה התעופה אירביל בעיראק שכוונה נגד הנוכחות הצבאית האמריקאית מיוחסת לאחד הארגונים המסונפים ל"כתאיב חיזבאללה" (גדודי חיזבאללה). הזדמנות טובה לתת רקע קצר. ארגון זה הוקם בשנת 2007 ביוזמת מי שהיה אז מפקד כוח אלקודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. הארגון החל עם כמה מאות לוחמים וכיום מדובר כבר על סדר כוח של למעלה מ-10,000 חמושים. באופן אירוני, חיזבאללה מצויד היטב בציוד אמריקאי כולל רכבי האמר וטילים מדויקים שהועברו מארה"ב לצבא עיראק. ציוד זה הועבר לחיזבאללה על ידי צבא עיראק בזמן המלחמה נגד דאעש.

נאמנות חיזבאללה נתונה כולה לטהראן והשלטון בעיראק חושש להתעמת עמו עקב עוצמתו והגיבוי שהוא מקבל. אחד המאפיינים המעניינים הוא שחיזבאללה אינו חושף את זהות מפקדיו הבכירים.
פעילות המיליציה הזו אינה מוגבלת אך ורק לתחום הצבאי ביטחוני והיא מפעילה כלי תקשורת משלה, מרכזי תרבות ומרכזים לקידום האסלאם הפוליטי השיעי. לארגון יש גם פעילות כלכלית ענפה במגוון של מגזרים, כולל סחר בלתי חוקי במעברי הגבול עם סוריה, סחיטה וניצול המכירה הפומבית של הדולרים על ידי הבנק המרכזי בבגדאד. לחיזבאללה העיראקי השקעות בתחומים שונים, כולל חברות בנייה, מפעלים לייצור מי שתייה, סחר במכוניות ואפילו רשת מסעדות בבגדאד וכרבאלא. כל אלה מסייעים בכיסוי ההוצאות כולל שכר הלוחמים המגיע ל-400 דולר בחודש.

חיזבאללה העיראקי – מצויד בנשק אמריקאי ובעל אינטרסים כלכליים ענפים:

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין