מבט על המצב הגאופוליטי באזורנו מנקודת מבט של מכון המחקר הסורי "נורס"

לכולם ברור כי ההתערבות הצבאית הרוסית בסוריה לא הייתה מתרחשת ללא קבלת אור ירוק מצד האמריקנים בתקופת אובמה, מכיוון שמערכות ההגנה האווירית מדגם "פטריוט" הוצאו מטורקיה יחד עם התחלת התערבות הרוסית, והמרחב האווירי הסורי חולק , ובהמשך נחתם הסכם דרום סוריה (במסגרתה התחייבה רוסיה לסלק את האיראנים לאחר דרישות ישראליות).

כעת, לאחר שבידן עלה לשלטון, נראה כי מדיניות ארה"ב בסוריה לא תשתנה.

באשר לרוסים, נראה כי יחסיהם עם טורקיה משתפרים ללא הרף, בנושאי סוריה ללוב ועד נושא קרבאך, במיוחד לאחר עלייתו של ביידן לשלטון, מה שיתרום ליותר התקרבות בין רוסיה לטורקיה. התברר גם שהרוסים כבר לא מציבים את סוריה בראש רשימת הדאגות שלהם.

באשר לישראל, בעיות הממשל בסוריה יתפוגגו באמצעות צמצום הנוכחות האיראנית בסוריה.

לבסוף, בכל הנוגע לאיראן, הסכם הגרעין ושחרור הכספים הפכו לדאגה העיקרית שלה.

לכן, לא צפוי שנחזה בהתפתחויות צבאיות בתקופה הקרובה, אך צפוי שכל אחד מהצדדים בסכסוך בסוריה יתמקד בבעיותיו הפנימיות ובעיקר הכלכליות.

אך ישנם מספר אינדיקטורים שיש לצפות בהם בתקופה זו, שעשויים למלא תפקיד בשינוי המצב, והם כדלקמן:

1. שחרור הכסף האיראני שנמצא בידי אמריקה.

זו תהיה מתנה לאיראן, שתשתמש בו כדי להחיות את החיזבאללה בלבנון ולהחיות את כנופיותיו של אסד, אך על חשבון העם, שכן איראן תשתמש בכסף כזה לרכישת חובות וקרקעות ולהרחיב את השפעתה באזורי 2 המדינות ולתמוך כספית בשיעים החיים שם.

2. הבחירות בישראל בעוד כחודש.

אובדן השלטון מידי נתניהו יחליש את הימין הישראלי לטובת השמאל הקרוב לביידן, מה שעשוי להפחית את התקיפות הישראליות בסוריה, ולתת לאיראן אפשרות להרחיב השטחים בהם שולט משטר אסד.

3. התפתחויות בנושא הפוליטי.

כאן אנו מדברים על שחקנים בינלאומיים המעורבים בנושא הפוליטי, כמו הסכמים חדשים באסטנה או בסוצ'י, ומציינים כי תיק ז'נבה והוועדה החוקתית הגיעו למבוי סתום. זה כולל גם שיקום המשטרים הערביים ביחסיהם עם משטר אסד, במיוחד איחוד האמירויות הערביות, או חזרתה לליגה הערבית, במיוחד מכיוון שממשל ביידן יעלים עין מצעדים כאלה.

4. התפתחויות בנושא הכלכלי.

החשש שהמצב הכלכלי ורמת החיים יביאו לפיצוץ המצב הכלכלי ברחבי סוריה , מה שיביא להחלשת השלטון המרכזי והתגברות השחיתות בין גורמי הממשל בסוריה.

בשנת 2020, למשל, המצב הכלכלי הביא לשבר ביחסים בין מחלוף (בן הדוד) לנשיא סוריה.

5. תגובות בינלאומיות, במיוחד האו"ם, המתכונן לבחירות לנשיאות האירגון בקיץ הבא.

אלו האינדיקטורים הנוכחיים שהצלחנו לחזות, אך איננו שוכחים שכל העניינים נמצאים בידי אללה, שכן הוא גבוה יותר ובקיא יותר.

 

 (Photo: Defense One, File)