השבוע שבין ה-5.2.21 ל- 11.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- ההסכמות במפגש בין – אירגוני בקהיר על קידום יוזמת הבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית במהלך חודש מאי.
*- שביעות רצון בקרב הפלסטינים מהחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג לחקור פשעי מלחמה ישראליים. במקביל נמשך עידוד הפרות סדר ובניה פלסטינית במוקדי חיכוך.
*- הפלסטינים ממשיכים לדווח על ירידה במספר חולי הקורונה באיו"ש וברצועה, אם כי הם מודים שהנתונים הרשמיים אודות התחלואה והתמותה אינם אמתיים. גורם ברצועה מעריך שכ:40% מתושבי הרצועה חלו בקורונה.
*- הרש"פ מעודדת את מחאת ערביי ישראל, נגד הפשיעה במגזר, וברקע המשך גילויי אנרכיה באיו"ש, ובכלל זה דריסת קצין משטרה פלסטינית. צעיר מג'נין הצית עצמו ופגע בדרך בשוטרים פלסטינים שניסו למנוע זאת ממנו.

ובהרחבה:

צעיר חולה סרטן מג'נין פנה השבוע למושל המחוז בבקשה לשחרר ממעצר את אחיו כדי שיוכל לתרום עבורו מח עצם ולהציל את חייו. המושל לא התרשם מהבקשה ההומנית וסירב, מה שהביא את הבחור להתייצב בכניסה ללשכת המושל עם בקבוק בנזין ולאיים בהצתת עצמו. קבוצת שוטרים אמיצים ניסתה למנוע זאת, והתוצאה הייתה שגם הבחור נכווה כוויות קשות ואושפז בבית חולים בישראל (כן, יש לו תעודת זהות ישראלית), וגם 3 שוטרים נפצעו באורח בינוני.

הנה תמונות:

הסיפור הזה הוא אמתי ואכן ארע השבוע, אבל הוא גם בבחינת משל, או עשוי להיות כזה להתנהלות הרש"פ והפת"ח, שהולכת בעיניים פקוחות להתאבדות בדמות בחירות, בידיעה ודאית שהם עומדים להפסיד. השבוע, התקיים בקהיר מפגש בין נציגי מרבית הפלגים הפעילים בזירה הפלסטינית, במטרה להגיע לסיכום אודות המנגנון שיאפשר את קיום הבחירות. המפגש יכול היה לשמש סולם נוח לרש"פ למצוא עילה מדוע לא ניתן לקיים בחירות כשהחמא"ס שולטת ברצועה שלטון ללא מיצרים ויכולה לזייף את התוצאות שם כרצונה. במקום זאת, הודיעו הפלגים על הבנות וסיכומים שאם יצאו לפועל, יאפשרו את קיום הבחירות במועד שנקבע, עם התוצאה הידועה מראש.
בין הסיכומים במפגש: אבטחת הבחירות תוטל על המשטרה הפלסטינית בלבד, והיא תפעל במדים רשמיים בשני האזורים. הרש"פ והחמא"ס יבטיחו את חופש הבעת הדעה והחירות הפוליטית, ישחררו באופן מידי את כל העצירים הפוליטיים וכל מי שנעצר בגין הבעת דעה פוליטית. כן הובעה התחייבות לניטרליות מצד כל מנגנוני הביטחון באיו"ש ובעזה, וסוכם על כינון ועדה שתפקח על יישום ההבנות, עד למפגש נוסף, שיתקיים בחודש מרץ.
כמחווה של רצון טוב, בחמא"ס שיחררו 4 עצירים פעילי פת"ח ברצועה, אך בפת"ח טוענים שלמעלה מ- 80 מאנשיהם עצורים בידי החמא"ס. החמא"ס תובעת במקביל את שחרור אנשיה ממתקני הכליאה באיו"ש.

לצד זאת פתחו המצרים את מעבר רפיח מחדש ללא הגבלת זמן, כמחווה של רצון טוב, כפי שניתן לראות בסרטון:

לצד זאת, הגיעה לעזה משלחת מטעם ועדת הבחירות המרכזית, כדי לעקוב אחר ההיערכות לבחירות באזור זה.
השבוע פורסם סקר דעת קהל, שטען שתנועת הפת"ח צפויה לנצח בבחירות ניצחון קל, בעיקר בשל האכזבה ברצועה משלטון החמא"ס. כמי שחווה בעבר את רמת הדיוק של הסקרים, אני יכול לומר בוודאות שאם הבחירות תתקיימנה והחמא"ס תרצה בכך, היא תנצח בבחירות ניצחון מוחץ. עם זאת, עדיין ספק רב אם הבחירות אכן יתקיימו במועד, כשהחמא"ס ממשיכה לשלוט ברצועה ויכולה לקבוע מאחורי הקלעים כל תוצאה שתרצה, וספק נוסף הוא מה תעשה החמא"ס והאם תחתור לניצחון, שישים בספק את קיום הבחירות העתידיות לנשיאות הרש"פ ולמוסדות אש"ף, האמורים להתקיים חודשיים ו- 3 חודשים לאחר הבחירות למועצה המחוקקת.
ברקע לדברים, הודיעו אנשי הג'יהאד האסלאמי, כי הם לא ייטלו חלק בבחירות למועצה מחוקקת של גוף שהוקם מתוקף הסכמי אוסלו, אך כן ישתתפו בבחירות למוסדות אש"ף.
במקביל, תנועת חזית המאבק העממי בראשות השיח' אבו קאסם דוגמוש הביעה זעם על הרחקתה מהשיחות. מדובר בגוף שהוא במידה רבה חמולה, שהשתלטה על השלד של ארגון ועדות ההתנגדות העממית, שהקימו פעילי פת"ח בעלי נטיה לזרם האסלאמי, ואנשיה מקורבים למחנה מחמד דחלאן, ומנהלים יחסים מורכבים עם שלטון החמא"ס ברצועה.
ברמת השטח, התנהלו גם השבוע עימותים מקומיים עם צה"ל בסמוך למוקדי ההתיישבות היהודית הקבועים דוגמת הכפרים קדום, בית דג'ן, בדיא, ואזור כוכב השחר. במקביל, ממשיכים הפלסטינים בהכוונה אישית של יו"ר הרש"פ לבסס את המאהל הבדוי באזור חמצה אלפוקא שבצפון הבקעה, מאהל שפונה 3 פעמים בשבועיים האחרונים בידי צה"ל והמנהל האזרחי. הפלסטינים רואים במאבק על המתחם :"מבחן נחישות".

במקביל, הביעו הן הרש"פ והן החמא"ס קורת רוח מהחלטת התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג, לפתוח בחקירה נגד ישראל בגין פשעי מלחמה כביכול. יצויין, כי גם חמא"ס ברכה על צעד זה למרות שגם נגדה נפתחה חקירה ע"י בית הדין.
באשר לקורונה. בעקבות הירידה בתמותה מהמחלה ברצועה, לראשונה מזה כחודשיים לא הוטל על האיזור סגר מלא בסוף השבוע. הלימודים נפתחו, אך לא השווקים העממיים. גורמים ברצועה העריכו שכ- 40% מתושבי הרצועה חלו בקורונה, ורובם החלימו ללא שידעו מכך. מספר המתים ברצועה מקורונה עמד על מעל ל500, וכנראה שרבים נוספים מתו בלא שידעו שהיו חולים בקורונה.
באיו"ש ממשיכה הרש"פ במדיניות סגר הלילה, וסגרים נקודתיים על מוקדי התפרצות, כאשר משרד הבריאות המקומי הזהיר, כי המצב האמיתי של התפשטות הקורונה חמור בהרבה ממה שמתואר בפומבי. ברחוב דוחים את הדברים ואומרים שלא ברור מדוע מפיצים טענה כזו. הרש"פ השלימה בשבוע שעבר חיסון של כ- 5,000 עובדי צוותי רפואה בחיסונים של חברת מודרנה שהועברו מישראל, ובשבוע הבא אמור להתחיל חיסון האוכלוסיה הכללית בחיסון הרוסי ספוטניק שכמה עשרות אלפי מנות שלו הגיעו לשטחי איו"ש בסוף השבוע שעבר.
בתחום בטחון הפנים, בלט השבוע הסיקור הנרחב של התקשורת הפלסטינית למחאת ערביי ישראל על הפשיעה במגזר, תוך נסיון להציג את ממשלת ישראל, כמי שמעודדת את הפשיעה בקרב ערביי ישראל. מכל מקום ברור שהיקף מקרי האלימות, הפשיעה והרצח במגזר הערבי בישראל לאחרונה חמור בהרבה מזה שבאיו"ש וברצועה.
ועדיין השטח לא שקט, ומלבד התקרית בג'נין (ההצתה), בלטו השבוע גם דריסת קצין מש"פ בעיירה יאמון שבגזרת ג'נין ע"י בעל רכב גנוב, ואיתור גופת צעיר תלויה על עץ בסמוך לעיירה בית אומר שמצפון לחברון, בלא שנודע אם מדובר ברצח או התאבדות.. מנגד, בחברון לכדו מנגנוני הרש"פ מפעל ליצור מטבעות שקל, 5 שקלים ו- 10 שקלים מזוייפים ובמחנה בלאטה התקיימה סולחה רבת משתתפים בעקבות הריגת תושב בסכסוך חמולות, בהשתתפות נכבדי המחנה, הפת"ח והמנגנונים:

במישור הכלכלי, בולטת אכזבת העובדים העזתיים מדחיית מימוש התחייבות מחמד אשתיה, ממשלת הרש"פ להשוות את תנאי שכרם וקיצבאותיהם לאלה של מקביליהם באיו"ש.
אשתיה נועד במקביל, עם נציב אונר"א העולמי פיליפ לאזאריני לבחינת דרכים לסייע לאונר"א לגייס מימון לפעילותה.
בתוך כך הודיעה הרש"פ על איסור שיווק שמנת ישראלית באיו"ש בטענה של הפרת חוקי התקינה הפלסטיניים. השמנת הינה אחד ממוצרי החלב הישראליים היותר פופולריים בקרב האוכלוסייה, ומפעלי החלב הפלסטיניים מתקשים ליצר מקבילה משלהם למוצר זה, לאחר שדחקו את רוב מוצרי החלב הישראליים מהשוק באיו"ש בשנים האחרונות.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש