נחשף: מלחמת סייבר בריטית לסיכול פעילות מבצעית של דאעש בסוריה ועיראק

מפקד הפיקוד האסטרטגי במשרד ההגנה הבריטי, גנרל סר פטריק סנדרס, ומנהל הסוכנות למודיעין אותות GCHQ, ג'רמי פלמינג, חשפו פרטים ראשונים על מתקפות סייבר שבוצעו נגד היכולות המבצעיות והתקשורתיות של ארגון דאע"ש בסוריה ובעיראק בשנים האחרונות.

בריטניה הודתה בעבר כי היא ביצעה "פעילות סייבר התקפית" נגד דאע"ש, אולם בשיחה עם הפודקאסט Grey Zone של חדשות סקאי, סיפקו שני הבכירים לראשונה הצצה לממדים השונים של המלחמה בארגון הטרור במרחב הסייבר.

תוצאת תמונה עבור cyber isis
משימה אחת, שבוצעה על ידי אנשי סוכנות GCHQ וכוחות של יחידות מיוחדות שסייעו לצבא עיראק ולמיליציה הכורדית-ערבית של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, התמקדה בסיכול היכולות של דאע"ש לבצע מתקפות אוויריות עם כלי טיס בלתי מאוישים. "השתמשנו בטכנולוגיות מוקדמות ביותר כדי לשבש את השימוש של דאע"ש בטכנולוגיית רחפנים, שהיה בסיסי אבל גרם לבעיות", הסביר פלמינג.

כמו כן, יכולות הסייבר הופנו לעבר מכשירים אלקטרוניים שהיו ברשות הטרוריסטים, כדוגמת טלפונים ניידים ומחשבים. על פי ההערכות, מפקדים בדאע"ש לא הצליחו להעביר פקודות לחיילים שלהם, ובחלק מהמקרים אף הצליחו לוחמי הסייבר הבריטים לשבש את הפקודות כך שאנשי דאע"ש נשלחו ליעדים שגויים או לתוך מארבים. ברשת סקאי ציינו כי יש הוכחות לכך שחלק מהטרוריסטים אף עזבו את שדה הקרב מאחר שחשו שהם מבודדים.

"רצינו להבטיח שכאשר הם מנסים לתאם התקפות על הכוחות שלנו, המכשירים שלהם לא יעבדו, והם לא יוכלו לבטוח בהוראות שמגיעות אליהם מהמפקדים הבכירים", הסביר סנדרס. "רצינו להטעות אותם ולגרום להם להיות פחות יעילים, פחות מגובשים ולערער את המוראל שלהם".

מבצע הסייבר גם נועד לפגוע ביכולות התעמולה של דאע"ש ברשתות, אחד הכלים המרכזיים של ארגון הטרור בגיוס פעילים חדשים. אנשי הסייבר הבריטים, יחד עם עמיתיהם מארה"ב, תקפו עם תוכנות זדוניות שרתי מחשבים במדינות שונות כדי למנוע מאנשי דאע"ש גישה לחשבונות שלהם, ובנוסף הם מחקו או עיוותו את המידע בחשבונות והסירו סרטונים ופוסטים. "מנענו את התעמולה שלהם, בפעולות פיזיות בשדה הקרב, אבל גם מרחוק כשהגענו לשרתים שלהם, הגענו למקומות שבהם הם אכסנו את החומרים שלהם", אמר פלמינג.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי

קרדיט לתמונה: https://www.gloucestershirelive.co.uk/