פקחי האו"ם מצאו עקבות של חומרים רדיואקטיביים ב-2 אתרים באיראן

מנפלאות "ארכיון הגרעין": חומרים רדיו אקטיביים נמצאו באתרים שאיראן חסמה ממפקחי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מלבקר שם

פקחי האו"ם מצאו עדויות חדשות לפעילות גרעינית בלתי מוכרזת באיראן, על פי שלושה דיפלומטים שתידרכו על התגלית, והעלו שאלות חדשות לגבי היקף השאיפות האטומיות של איראן.

המדגמים שנלקחו משני אתרים במהלך בדיקות בסתיו על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, הכילו עקבות של חומר רדיואקטיבי, אמרו הדיפלומטים, שיכולים להצביע על כך שאיראן ביצעה עבודה בנושא נשק גרעיני, על סמך היכן שנמצאו. הדיפלומטים אמרו כי הם לא יודעים מה האופי המדויק של מה שנמצא.

בשנה שעברה, איראן חסמה את פקחי סבא"א לבדוק את האתרים המעורבים במשך שבעה חודשים, מה שהוביל לדרישה. טהראן הכחישה זה מכבר כי ביקשה לייצר פצצה אטומית ואמרה שכל עבודתה הגרעינית נועדה למטרות שלום כמו ייצור חשמל ובריאות. לא הייתה תגובה מיידית מאיראן על הממצאים.

היא גם איימה להגביל את הגישה של פקחי סבא"א לאתרים החל מאוחר יותר החודש. צעדים אלו גרמו לדאגה גוברת בוושינגטון מכוונותיה הגרעיניות של איראן.

קרדיט לתמונה

גורמים אמריקניים וישראלים אמרו כי שימור איראן על חומרים גרעיניים, ציוד ומידע הכלול בארכיון גרעיני שעליו פשטה ישראל בשנת 2018, מראה כי המדינה מתכננת לחדש את העבודות על פיתוח הנשק הגרעיני שלה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם  ציינה בדו"ח ביוני, כי היא ביקשה מאיראן להבהיר על מגוון עבודות שיכולות לשמש לנשק גרעיני. חשד אחד היה קידוח איראני של דיסק מתכת אורניום שניתן להשתמש בו ליצירת חומר לנפץ נויטרונים, אומרים מומחים, כמרכיב מרכזי בנשק גרעיני. חשד שני היה כי הוחדר חומר גרעיני באתר בו יתכן שאירן בדקה חומרי נפץ בהם ניתן להשתמש כדי לפוצץ נשק גרעיני.

הסוכנות שאלה גם את איראן לגבי אתר אחר שהוכרז  שייתכן שנערכו בו המרה ועיבוד אורניום אסורים, לדבריה.

על פי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כל הפעילויות החשודות התרחשו בתחילת שנות האלפיים או קודם לכן. שניים מהאתרים הושמדו לפני שנים. אתר נוסף נוקה על ידי איראן בשנת 2019, כך דיווח הסוכנות.

הוועדה לאנרגיה גרעינית של האו"ם הודיעה כי לא שללה כי לאחרונה נעשה שימוש בחומרים מהעבודה הגרעינית הזו.

קרדיט לתמונות