הסלמה בתקיפות הישראליות על סוריה … מומחה מצייר את התרחיש הבא

לאור התקיפות הישראליות המתרחבות והולכות על סוּריָה לאחרונה, שאל הכתב תומאס או'פאלק,  ב-דו"ח שפורסם בערוץ "אלג'זירה" , מה מצפה לאזור לאור ההסלמת בתקיפות ישראל על הכוחות האיראניים ב סוּריָה ? והוא עונה כי לדעתו ההתפתחויות האחרונות מעידות על "מאמץ ישראלי הולך וגובר למיגור הנוכחות האיראנית בסוריה".

בכתבה שלו, הכתב מסתמך על התקיפה בדיר א-זור (בשחר ה- 13 בינואר 2021), ומצטט את הפרופסור ליחסים בינלאומיים ב אוניברסיטת לנקסטר – סיימון מאבון, שקובע כי לסוּריָה יש חשיבות רבה בעיני איראן, לאור מיקומה במערך הלוגיסטי העיקרי בו איראן תומכת בחיזבאללה שבלבנון

מבון הוסיף ואמר, "אם הוא (הנשיא הסורי בשאר אסד) ייפול  זה יאתגר מאוד את המערך הלוגיסטי מאיראן לחיזבאללה. "

 מנהל המרכז ללימודי המזרח התיכון ב אוניברסיטת דנברנאדר האשמי תיאר את העיתוי של רוב ההתקפות האחרונות במקביל לימים האחרונים לכהונתו של דונלד טראמפ ואמר שזה  "בולט מאוד", וכי "זו תוצאה ישירה של מדיניות החוץ הישראלית שמטרתה לגרום לארצות הברית לתקוף את איראן עבור ישראל". 

מצד שני, האשמי הטיל ספק ביעילות התקיפות, למרות שהוא הודה בכך שאיראן הגבירה את המאמצים הצבאיים שלה, וכי הוא לא מאמין שהתקיפות הישראליות מצליחות אוטומטית להשיג את מטרתן.

האשמי גם דיבר על ניסיונות איראן לצמצם נוכחותה בסוּריָה לאור ההתקפות הישראליות היזומות, ושייך זאת ברצון איראן לנקוט באמצעי זהירות ולצמצם את האבדות, במיוחד מכיוון שיש מגבלות למה שישראל יכולה לעשות מהאוויר. "

מאמצי איראן בסוריה אינם מוגבלים רק בתחום הצבאי. הרפובליקה האיסלאמית השקיעה במערכת החינוך של דמשק, פתחה אוניברסיטאות במדינה והקימה מרכזים רפואיים לאחר פרוץ וירוס הקורונה, כך על פי הכתבה באל-ג'זירה. הכתב טוען כי הגישה האיראנית מיושמת שנים רבות במזרח התיכון, תוך שהוא מצטט את פרופסור מאבון שאמר: "תהנה טהראן נהנית מניסיון רב בתחום הדיפלומטיה התרבותית באזור, במיוחד בלבנון שם בנתה נוכחות כלכלית רחבה באמצעות "כוח רך".

עלות
הכתב ציין בכתבה כי איראן השקיעה בסוריה בין 20 ל -30 מיליארד דולר בעשור האחרון, והוסיף כי "לאור המצב הכלכלי הקריטי באיראן, הדבר מעלה שאלות לגבי היכולת של טהראן להמשיך בפעילותה בתחום יחסי החוץ באזור, במיוחד לאור נחישותה של ישראל לעצור אותה. "

למרות עובדות אלה, סבורים אנליסטים כי איראן לא תעזוב את סוריה בקרוב. מצדו אמר מאבון: "איראן נתקלה  בעבר באתגרים כלכליים חמורים, אך הם ממשיכים ,עדין, לממן את "חיזבאללה" בלבנון ולתת תמיכה למיליציית אלחשד אלשעבי בעירק ", דבר המצביע על כך שהתחייבויות איראן נעוצים ביעדי מדיניות החוץ שלהם."
מה אחרי?

באשר לעתיד מעריך האשמי כי הוא לא רואה שינויים קרובים, וכי "בעתיד הקרוב העוצמה ותדירות ההתקפות ההתקפות הישראליות עשויות לרדת בהתחשב בכך של(נשיא ארה"ב) ג'ו ביידן אין שום עניין לצאת למלחמה עם איראן אבל הוא גם לא יפסיק את התקיפות הישראליות האלה לחלוטין. "

בעבר, שר הביטחון ,נפתלי בנט הכריז כי ישראל  "לא תעצור את מאמציה הצבאיים" עד שתכפה על איראן לצאת מסוריה, כך לדברי הכתב.