ארה"ב הפסיקה תמיכתה בפעילות הקואליציה הערבית בתימן

אמש הכריז נשיא ארה"ב ביידן על סיום התמיכה של וושינגטון בהמשך ההתקפות שמבצעת הקואליציה הערבית בראשות סעודיה בתימן מאז 2015. לא בטוח שאלה חדשות כל כך גרועות לריאד שמחפשת כבר מזמן נקודת יציאה מהמבצע הצבאי שהחל לפני כחמש שנים ולא הביא לתוצאה המיוחלת של מיטוט שלטון החות'ים, תומכי איראן.

מבחינה כלכלית המלחמה בתימן הייתה הרסנית עבור ממלכת הנפט. בשנים האחרונות הושמעו הערכות שונות לגבי עלות הפעילות הצבאית והן נעות בין 120 ל-230 מיליון דולר בחודש. אם ניקח את הממוצע, קרי 175 מיליון דולר בחודש שמופנים בעיקר למימון פעילות חיל האוויר, נמצא שהסעודים השקיעו במלחמה הכושלת למעלה מ-10 מיליארד דולר עד כה. לעלות זו יש להוסיף כמובן סכום דומה שהזרימו הסעודים כ"סיוע" לתימן וזה עוד לפני שדיברנו על השלכות עקיפות למלחמה. בשורה התחתונה, מי שעוקב אחרי הכלכלה הסעודית רואה קשר ישיר בין המלחמה בתימן לבין הביצועים השליליים שלה, כולל התדלדלות יתרות המט"ח והגברת קצב ההלוואות.

לא בכדי המלחמה בתימן יצרה מחלוקת פנימית קשה בתוך המשפחה השלטת בסעודיה. לפני כשלוש שנים בהתבטאות חריגה ביטא הנסיך מוחמד, אחיו של המלך סלמאן את הביקורת הזו בפומבי כשהטיל על אחיו ובנו יורש העצר את האחריות למלחמה המדממת בתימן.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין