תקיפה בסוריה וניסיון החיזבאללה לבסס משוואה בשמי לבנון – הקשר ביניהם

אמש דווח על תקיפה עלומה בסוריה.

האם יש קשר לניסיון ארגון הטרור חיזבאללה לבסס משוואה חדשה בשמי לבנון ?

כידוע, אמש בשעות אחה"צ חיזבאללה שיגר לעבר כטמ"ם של חיל-האוויר טיל נ"מ בניסיון להפילו.

בתחילה חיזבאללה חשב שהצליח להפילו ודאג שכתבי הבית יחצרצו בקול רם אך לאחר כשעה קלה ,כשלא נמצאו ממצאים על הקרקע, וכשדובר צה"ל הודיע שאכן היה ניסיון שלא צלח ליירט כטמ"ם והוא המשיך במשימתו ושב לבסיסו בשלום (ככה"נ בזכות רכיב ל"א כלשהו שהוא נשא), כתבי הבית של חיזבאללה הורידו פרופיל ודאגו להכחיש את השמועות על ניסיון כזה, וטענו כי הסיפור מומצא.

בישראל מיטב המוחות עסקו בשאלה, האם ואיך להתייחס למקרה ואיך להגיב על מנת שלא יישנו מקרים כאלו בעתיד, ועל מנת לנטרל ניסיונות של ארגון הטרור חיזבאללה לבסס משוואה חדשה באזור.

מספר שעות מאוחר יותר, עפ"י דיווחים שונים,  נחתו בסוריה שני מטוסי מטען שמזוהים עם משמרות המהפכה באיראן, והנה המטרה המושלמת בזכות האיראנים מופיעה אל בין "כתפי הכוונות", וישנה אופציה להעביר מסר ברור לארגון הטרור חיזבאללה מבלי לפתוח עימות חדש בחזית הלבנונית.

בשעות הלילה המוקדמות שוגרו טילי (שיוט) אוויר-קרקע וטילי קרקע-קרקע לעבר שדה"ת בדמשק, ועל הדרך גם למספר מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה הלבנוני במחוז קונייטרה (המטרות מתויקות מזה זמן תחת הכותרת "תיק הגולן"). כמובן במהלך התקיפה הופעלה מערכת ההגנ"א הסורית הידועה בטיבה, שלא הצליחה ליירט אף טיל, אלא להיפך גרמה לנזקים במספר מקומות בהן נפלו טילי ההגנ"א.

לפי חלק מהדיווחים גם מספר מערכות נ"מ של צבא סוריה ,שהגיבו לכוח התוקף , נוטרלו.

ולמי ששאל למה הגורמים העלומים לא תקפו בשעות הבוקר המוקדמות כרגיל, ככה"נ היה להם אינטרס לסיקור תקשורתי מלא, בכדי שהמסר יעבור במלואו.

לסיכום, חיל-האוויר הישראלי ימשיך לפעול היכן שצריך לפעול. לא יתנו לארגון הטרור חיזבאללה לקבוע משוואה חדשה. איסוף המודיעין אחר גורמי הטרור ופרויקט דיוק הטילים יימשך כרגיל.

ומי שחשב שכאשר בארה"ב ישב נשיא חדש, התקיפות העלומות בסוריה יפסקו, שיחשוב שוב.

(קרדיט: דן אסולין – מקבוצת נציב)

תמונה

הפרשן הצבאי של האתר העיר על כך כי "ארסנל ההגנ"א של חזבאללה מוכר בחיל האוויר תוך ליווי צמוד של כל ניסיונות ההעברה שלו מסוריה כולל סיכול של לא מעט אמל"ח כזה שהיה מיועד לארגון והושמד בסוריה (מוזמנים לחפש אחורה את תקיפות חיל האוויר על אתר CERC בג'רמנא, כולן נועדו להשמיד אמל"ח הגנ"א סורי שהיה בדרכו לארגון). יש בסוף מעט כלים ויכולות שהארגון שמר בסוד כהפתעה למלחמה הבאה במחשבה שמארב נ"מ ימנע מחיל האויר לתקוף בלבנון משגרים ולאוסף מודיעין זמן אמת עם כטב"מים.
דווקא השימוש כעת בנשק ההפתעה שלו (לכאורה) מעיד על מצוקה של הארגון ורצון לייצר נראות של הצלחה ופגיעה בצה"ל. זה השיגור השלישי לפחות שהארגון נכשל בו ואני מניח שזה לא ממש מעודד אותו…מה גם שאולי נפל לו האסימון שהכלים האלה לא שווים הרבה למלחמה הבאה כשהוא רואה מה מעולל חיל האוויר בסוריה השכנה שלה מערך הגנ"א מהצפופים בעולם."