האור בקצה המנהרה – תחבורת העתיד בשכונה

על מה בעצם מדובר?

בכנס ה 24 של המועצה העולמית לאנרגיה (World Energy Council) שנערך בספטמבר 2019 באבו דאבי, הוצג לעולם שיתוף פעולה של חברת הלוגיסטיקה והשילוח הימי האמירותית הבין לאומית Dubai Ports World או בקיצור: DP World שבסיסה בדובאי, שהיא אחת מחברות תפעול הנמלים הגדולות בעולם, שפועלת ב 40 מדינות בעולם (זו החברה האמירותית שניגשה יחד עם מספנות ישראל, למכרז התפעול להפרטת נמל חיפה), עם חברה של ריצ’רד ברנסון, חברת Virgin Hyperloop One שעתיד להיות הפרויקט המסחרי הראשון בעולם של שינוע מטענים והיסע המונים – רכבת בטכנולוגיית הייפרלופ.

על קצה המזלג אסביר, כי מדובר במערכת של רכבת הפועלת בטכנולוגיית ריחוף מגנטי (MAGLEV) כאשר הקרונות – תאים, נוסעים על מסילה שנמצאת בתוך מבנה אטום (צינור) שבו משאבות מוציאות את האוויר ויוצרות תת לחץ, ובשל הנעת ריחוף מגנטי המונעת חיכוך עם מסילה, ושילוב של לחץ האוויר הנמוך, והאוויר הדליל מאפשרת התנגדות אוויר נמוכה ולכן יש גרר נמוך במיוחד, שעוזרים לעלות את מהירות הנסיעה, למהירות גבוהה מאשר שניתן להשיג ברכבות מהירות אחרות, וכן גם ביחס למהירות של טיסה מסחרית בתחבורה אווירית.

ייתכן כי אתם זוכרים שהיזם והאיש מאחורי טסלה, וספייס X הציג לראשונה את הרעיון לעולם, כבר בשנת 2013 והעולם היה סקפטי, וכשהציג את חברת TBC – The Boring Company, חברת הכרייה למנהרות, היו כאלו שצחקו, אבל מאז כבר הכירו בחזון ובפוטנציאל לעתיד, גם חברות נוספות שנכנסו למחקר והפיתוח, ויזמו פרויקטים לתכנון והקמת מערכות הייפרלופ מהירות, במדינות נוספות בעולם כולל כמובן בסין ובהודו, ברוסיה, באירופה וארה"ב, וכפי שאתם רואים, גם בשכונה המזרח תיכונית שלנו, מערכות היסע המונים מבוססות הייפרלופ, קורמות עור וגידים.

* גם בערב הסעודית מתוכננות מערכות רכבות הייפרלופ, כפי שהזכרתי בחלקו השני של המאמר על השינויים בערב הסעודית, ויחד עם חברת Virgin Hyperloop One מתוכננים גם מפעל ייצור למכלולי הרכבות העתידיות, מסלול ניסוי הארוך בעולם, וכמובן גם רכבות שיקשרו בין ערי הממלכה.

מעט פרטים על הפרויקט השאפתני

למעשה השת"פ בין DP World וחברת Virgin החל עוד לפני הכנס משנת 2019.
הסכם ראשון נחתם בין שתי החברות כבר ב 15 באוגוסט 2016, ובו סיכמו שתי החברות על שת”פ בכל הכרוך בבדיקת היתכנות כלכלית וטכנולוגית להקמת פרויקט היסע המונים בטכנולוגיית הייפרלופ בדובאי.

חברת Virgin פתחה משרד אזורי בדובאי כבר בשנת 2017, ובאפריל 2018 הציגו שתי החברות את החברה החדשה DP World Cargospeed שמיועדת לשנע מטענים באמצעות מערכת הייפרלופ, בדרך מהירה ויעילה ואף על פי דרישה, ולא רק לפי זמני שילוח קבועים, לפי הנהוג כיום ברכבות מטען.

DP-World-Cargospeed-capsules-1

קרדיט לתמונה: https://www.dpworld.com/smart-trade/cargospeed

במקביל יש גם חברה נוספת בשם Hyperloop TT – Hyperloop Transportation Technologies שנכנסה לאמירויות בדיוק לאותה מטרה, ובאוקטובר 2018 נחתם חוזה בין חברת Hyperloop TT עם חברת הנדל"ן, הפיתוח וההשקעות – אלדר (شركة الدار العقارية = Aldar Properties) מאבו דאבי, ועם חברת ההנדסה וניהול הפרויקטים הלבנונית הפועלת בכל המזרח התיכון, דאר אל-הנדסה (دار الهندسة = Dar Al Handasah) להקמת מערכת הייפרלופ להסעת נוסעים, ובסוף 2019 החלו עבודות הבנייה של מערכת ההיפרלופ, בין אל-גדיר שבגבול אבו דאבי–דובאי, דרך שדה התעופה אל-מכתום, לאתר דובאי אקספו.

מאז השת"פ של חברות מהאמירויות והרשויות, עם שתי חברות ההיפרלופ, המשיך לעבוד במקביל ולהתקדם, עם בניית התשתיות הנדרשות לצורך הקמת צנרת המסילה, תחנות הכח הסולארי לאספקת החשמל הנדרש, המשך פיתוח חומרה ותוכנה, קרונות התאים לנוסעים ואחרים למטען, ותכנון כל הנדרש להקמת התחנות, עם מסופי נוסעים ומסופי שינוע מטען, ואת כל הנדרש לצורכי תפעול מערכות המסילות והשינוע.

תא הנוסעים הראשון שנבנה בספרד, עבר סדרות ניסוי ובדיקות במתקן הניסוי של Hyperloop TT, מערכת צינור הייפרלופ שהוארכה מ380 מ’ לאורך 1,400 מ’ המאפשר בדיקות מערכת מלאות (ויש תוכניות להאריך את מערכת הבדיקות ל 5 ק"מ) והנמצא במרכז הניסוי והפיתוח של החברה, בטוזלוז צרפת, ותאי הנוסעים הראשונים כבר הגיעו לאמירויות.

עדיין אין לי תאריך פתיחה רישמי הקו ההייפרלופ הראשון בעולם, אבל הגשמת החזון קרובה מתמיד וממשיכה להתקדם בכיוון המיוחל, אבל באמירויות מקווים שלאחר הסרת חסמים רגולטוריים בעולם (ראו בהמשך) שיוכלו להפעיל את הקטע הראשון של הקו שאורכו 10 ק"מ, כבר לקראת תערוכת דובאי אקספו, שפתיחתה נדחתה בגלל מגפת הקורונה, ותיפתח ב 1 באוקטובר השנה ותתקיים עד 31 במרץ 2022.

עלותו המשוערת של הקו הראשון של Hyperloop TT, היא כ 22 מיליארד דירהאם (כשישה מיליארד דולר), שלדברי המתכננים זה יוצא זול יותר מאשר עלות רכבת מהירה מודרנית מקבילה כיום, שלא מגיעה למהירויות של ההיפרלופ.

עלות הכרטיסים בין דובאי לאבו דאבי, לנסיעה של כ 10-12 דקות, עדיין לא פורסמו רשמית, אבל נאמר שהמחירים יהיו תחרותיים למחירי הנסיעה הקיימים, ולדברי בכירים בחברה המשותפת מדובר על מחיר של כ 50-55 דירהאם (כ 13.6-15 דולר) אבל מה שבטוח שהנסיעה תהייה חוויה שונה.
בעתיד הלא רחוק יש להניח שהמבקרים באמירויות, יוכלו לבחור אם הם מעדיפים לשלם על כרטיס נסיעה בתא הייפרלופ בין התחנה שתהייה בקרבת מגדל בורג’ ח’ליפה בדובאי, לתחנה שתהייה ליד מגדלי איתיחאד באבו דאבי ובחזרה, במחלקת הכסף בת ה 14 מושבים, או להנות מנסיעה במחלקת הזהב, ובה חמישה מושבים.

בתכנון ישנם פרויקטים לחיבור ערי האמירויות ברשת הייפרלופ, להסעת נוסעים ומטען, כשמדובר בתכנון על רשת "מסילות" צנרת כפולה, שתאפשר נסיעה בטוחה, דו כיוונית בו זמנית, והחזון הוא להגיע למצב שבו זמן הנסיעה בין שתי ערים באמירויות לא יעלה על שעה, במהירות של עד 1,123 ק"מש, ומהירות ממוצעת של 800 קמ"ש עד 1,000 קמ"ש, בתלות באורכו של הקו.
בעתיד מתוכנן לחבר את הרשת האמירותית לזו שתקום בערב הסעודית.

יש לנו מה ללמוד

אוסיף ואומר שיש לנו מה ללמוד מהתנהלות הרשויות והחברות המסחריות של חברינו החדשים בשכונה בכלל ומהאמירויות בפרט.
יש להם חזון, יש להם ראייה למרחוק, ויש להם האומץ להגשים את חזונם, גם אם מדובר במימוש תוכניות שייקח שנים, לפני שיגיעו לכדי מימוש, גם בהקמת תחנות כח נקיות וחשיבה קדימה על דלק העתיד (ראו את המאמר על צבעי המימן) וגם כשמדובר בטכנולוגיה של תחבורה עתידית שעדיין לא נוסתה בעולם.

* אולי זה המקום להזכיר, כי חברת Virgin Hyperloop One בחרה בשנת 2017 גם בקו תל אביב – אילת, כאחת האפשרויות להקמת מסילת הייפרלופ מסחרית, אז אולי אצלנו עדיין תוקעים פרויקטים כגון זה ואחרים, שיכולים לשנות מהיסוד את מצב התחבורה הציבורית והיסע המונים, לצערי לא נראה באופק שינוי למצב, נקווה שעם התקדמות היחסים עם השכנים, בהמשך להסכמי אברהם, יראו גם אצלנו את האור שבקצה המנהרה, ואולי אף נראה שת"פ להקמת מערכות היסע המונים ומטען, מהירות ומתקדמות.

השפעות חקיקה ורגולציה ממקומות רחוקים

אם אתם רוצים לסבך עוד יותר את העניינים, ובאותה הזמנות לראות השפעות גלובליות ואת השפעת הקונגרס האמריקאי על התקדמות או עיכוב פרויקטים מסוג זה בעולם כולו וגם אצלנו בשכונה, אספר לכם שלאחר עיכובים שונים ומשונים, ב 22 ביוני בשנה שעברה, עבר במזל טוב חוק המסדיר את הרגולציה של תעשיית ההיפרלופ בארה"ב,חוק בשם סמלי: THE MOVING FORWARD ACT, שמטפל במגוון אספקטים שונים הקשורים לטכנולוגיה ואת מימושה לכדי פרויקטים פועלים, כולל כל הכרוך בבטיחות.
מי שרוצה לקרוא את החוק, מוזמן לעשות זאת בקישור זה לאתר הקונגרס, קובץ קטן של 2,309 עמודים.

החוק שסוף סוף עבר ואושר, הסדיר את מה שצריך ושחרר "פקקים" בקבלת היתרים לייצור מכלולי מערכות הייפרלופ נדרשות, חומרה ותוכנה כאחד, ויוצר למעשה שפה אחת משותפת בנושא טכנולוגיות ופרויקטי הייפרלופ, לא רק בארה"ב, אלא גם בשאר העולם, ואיפשר למעשה להמשך התקדמות פרויקטים כמו זה באמירויות, שמנהליו יכלו לנשום לרווחה, ולהמשיך בביצוע הקו הראשון, שאת בנייתו כבר החלו, ומקטעים מעשרת הקילומטרים הראשונים שימשו לבדיקות וניסויים כולל בדיקות היתכנות שונות.

בינתיים העבודות השונות בפרויקט באמירויות ופרויקטים אחרים ממשיכות, ולאחר שעבר החוק האמור, חברת Virgin מצפה לקבל את האישורים הנדרשים להפעלת מערכת הייפרלופ גם בארה”ב,
אישורי הבטיחות עד 2025, ואישורי הפעלה מסחרית עד שנת 2030.
אציין כי לאישורים אלו, ישנה משמעות על אישור פרויקטים והפעלתם, גם במדינות אחרות בעולם.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון
קרדיט לתמונה ראשית: Virgin Hyperloop One