חשש בסוריה מרעידת אדמה קשה המתקרבת

הלילה קצת אחרי חצות דווחה רעידת אדמה קלה בגבול סוריה עיראק. מדובר ברעידת אדמה של 3.1 בסולם ריכטר כשלפי "המרכז הלאומי לרעידות אדמה" בסוריה מרכז הרעש היה בעומק 5 ק"מ בתוך האדמה. רעידה זו היא תזכורת לחששות בקרב הסורים ממה שעלול לקרות. בשנת 2020 תועדו בסוריה כ-60 רעידות אדמה רובן קלות שלא גרמו נזקים אך העלו את מדד הלחץ בקרב התושבים ממה שצפוי, ובעיקר באזור החוף המועד לפורענות. איכות הבנייה הנמוכה בסוריה מגבירה את החשש שאפילו רעידת אדמה בינונית באזור צפוף אוכלוסין תגרום לאסון כבד.

החששות הללו מובנים. ההיסטוריה מלמדת שבסוריה מתרחשת רעידת אדמה חזקה כל 300 עד 350 שנה. האחרונה שבהן התרחשה בשנת 1759. קודם לכן בשנת 1138 הוכתה העיר חלב באחת מרעידות האדמה הקשות ביותר בהיסטוריה עם מספר נספים שהגיע קרוב לרבע מיליון נפש.

aleppo-earthquake-1138

Aleppo Earthquake – Syria – 1138 AD

בשנה שעברה לאור החששות שהובעו בציבור, פרסמו הרשויות "סימנים מקדימים" לקראת רעידת אדמה ובין השאר הסבירו לציבור כי במקרה שהם מבחינים בתנועה מסיבית של להקות ציפורים באוויר עליהם לצאת מהבית לרחוב מחשש לרעידת אדמה. הודעה זו גררה גלים של בדיחות וסרקזם ברשתות החברתיות כמו שרק הסורים יודעים לעשות, גם בימים קשים אלה.

1202 Syria earthquake - Wikipedia

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין