מבזקי חדשות מהעולם ליום 2-2-2021 . מתעדכן

*- במרוקו שתו פחות

אפקט קורונה: ייבוא המשקאות האלכוהוליים לשוק המרוקאי ירד בכ-20% במהלך 11 החודשים הראשונים של שנת 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה שנה קודם לכן. בסך הכול יובאו בתקופה הנדונה בירה ויין בשווי של כ-61 מיליון דולר לעומת כ-75 מיליון דולר בשנת 2019. סגירת האולמות, המסעדות ושאר מקומות הבילוי תרמה לירידה החדה למרות התאוששות שהורגשה בשוק החל מחודש ספטמבר.

*- שר הכלכלה והאוצר של מרוקו מוחמד בנשעבון אמר במהלך כנס כלכלי וירטואלי כי מחיר הסגר שנמשך בממלכה 100 ימים היה אדיר והסתכם בכ-100 מיליארד דירהם (כ-11 מיליארד דולר). קודם לכן הודיע משרדו כי הגרעון התקציבי נכון לסוף דצמבר 2020 הסתכם ב-9.2 מיליארד דולר, קרוב ל-8% מהתוצר של הממלכה. בסוף 2019, עמד הגרעון על 5.2 מיליארד דולר או כ-3.7% מהתמ"ג.

*- אוצרות דאעש

קשה לאמת את הסיפור הבא אך אין ספק שהוא מעורר דמיון ועניין. מקורות בסוריה טוענים כי אנשי מיליציית "כוחות סוריה הדמוקרטית" הנתמכת על ידי ארה"ב מצאו בשבת "אוצר" שהטמין דאעש טרם קריסת משטרו באזור א-רקה. בפשיטה לאחת החוות בכפר שנינה צפונית מזרחית לא-רקה איתרו הלוחמים תאים מבטון קבורים באדמה שדאעש אחסן בתוכם זהב, כסף ונשק. לפי "עדי ראייה" אנשי המיליציה לקחו עמם מאות מטבעות זהב, מטילי זהב וכמויות גדולות של מט"ח. החמושים מנעו מתושבי הכפר גישה למקום בזמן הפינוי.

כזכור דאעש סולק מא-רקה בשנת 2019 ומאז נפוצו ידיעות/שמועות כי הג'יהאדיסטים הותירו מאחוריהם במקומות מחבוא שונים אוצרות בתקווה שיוכלו לחזור אליהם ביום מן הימים.

*- 1 מכל 3 איראנים חי בעוני

מסעוד ח'ואנסארי, יו"ר לשכת המסחר האיראנית, מגלה חלק מהמכה הכלכלית האדירה שספגה איראן בשנים האחרונות. לדבריו, בין השנים 2013 ל-2019 איבדה הכלכלה האיראנית 90 מיליארד דולר שיצאו מן המדינה. במקביל, 35% מהאוכלוסייה באיראן ירדה אל מתחת לקו העוני, בין השאר בשל התדרדרות שער המטבע המקומי והאינפלציה ששחקו את כושר הקנייה של האיראני הממוצע.

יצוין כי לפני מספר שבועות ציין חבר פרלמנט איראני כי הסנקציות שהוטלו על טהראן מצד ממשל טראמפ מנעו מאיראן מכירת נפט בשווי של 70 מיליארד דולר.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין

*- האוליגרך היהודי-רוסי ופוטין

האוליגרך היהודי-רוסי, ארקדי רוטנברג, שמקורב לנשיא ולדימיר פוטין כבר עשרות שנים, טוען כי הוא הבעלים של הארמון המסתורי לחוף הים השחור, שהקרן למלחמה בשחיתות של אלכסיי נבלני טענה כי הוא שייך לפוטין.

"זה לא סוד כעת: אני המוטב", אמר איש העסקים המיליארדר בשיחה עם אתר Mash, אחד משופרות התעמולה של הקרמלין. "זה היה פרויקט מורכב למדי עם המון אנשים שטענו לבעלות, ואני הצלחתי להיות המוטב. זו מציאה אמיתית. המיקום פנטסטי". הוא הוסיף כי הוא מתכוון להפוך את האתר למלון דירות בתוך שנתיים עד שלוש שנים.

כאשר נשאל מדוע לא חשף את מעורבותו בשלב מוקדם יותר אחרי התחקיר שהתפרסם לפני כעשרה ימים, ענה רוטנברג: "יש את הסקנדל הזה, אנשים כותבים כל מיני דברים, ואני כבר נתון לסנקציות מערביות".

*- יותר מ-4,400 בני אדם נעצרו ברחבי רוסיה בהפגנות הענק בעד שחרורו של אלכסיי נבלני ונגד משטרו של הנשיא ולדימיר פוטין. הערב התברר כי בין העצורים במוסקבה גם גיבור על אחד.

*- קפטן סר טום מור (100), מהגיבורים הבולטים ביותר של המאבק בקורונה, אושפז היום בבית החולים בשל קשיי נשימה אחרי שבשבוע שעבר אובחן כנשא של הנגיף, אולם נמסר כי אינו בטיפול נמרץ. מור ריגש את בריטניה והעולם כאשר גייס עשרות מיליוני פאונד בשנה שעברה עבור מערכת הבריאות הבריטית לטובת המאבק בקורונה עם מאה הקפות של חצר ביתו.

*- דרמה במיאנמר: דובר המפלגה הפרו דמוקרטית מדווח שאונג סאן סו-צ׳י, כלת פרס נובל לשלום ומנהיגת המדינה בפועל, נעצרה עם הנשיא ובכירים נוספים, זמן קצר לפני הכינוס הראשון המועצה המחוקקת מאז הבחירות בנובמבר. לקראת הפיכה צבאית חדשה?

*- מפלגת משרת העם של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, סילקה הערב משורותיה את חבר הפרלמנט, אלכסנדר דובינסקי, אחרי שבחודש שעבר משרד האוצר האמריקאי הטיל עליו ועל שישה אוקראינים נוספים סנקציות בשל התערבות במערכת הבחירות לנשיאות. כ-80 אחוז מתוך 246 חברי הסיעה תמכו בסילוקו של דובינסקי.

על פי משרד האוצר האמריקאי, השבעה היו קשורים לאנדריי דרקאך, חבר פרלמנט אוקראיני שנחשב לסוכן רוסי ואשר היה מקורב לפרקליטו האישי של דונלד טראמפ, רודי ג'וליאני. דרקאך עמד מאחורי פרסום הקלטות לכאורה של ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה הקודם, פטרו פורושנקו, לגבי סגירת החקירה נגד החברה האוקראינית שעמה היו להאנטר ביידן, בנו של הנשיא החדש, קשרים עסקיים.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי