הכסף האפל שפילס את דרכו של ביידן לנשיאות בארה"ב

הנשיא ג'ו ביידן נהנה מכמות שוברת שיא של תרומות, מתורמים אנונימיים ועד לקבוצות חיצוניות שתמכו בו, כלומר לציבור לעולם לא יהיה דין וחשבון מלא מי עזר לו לזכות במשרה בבית הלבן – כך מדווח העיתון הכלכלי האמריקאי "בלומברג".

הקמפיין הזוכה של ביידן גבה כ -145 מיליון דולר בתרומות כסף אפלות , כביכול, סוג של גיוס תרומות שהדמוקרטים גבו במשך שנים. אותם זרמי גיוס כספים שהגדילו את הובלתו של ביידן, והמוערכים ב -1.5 מיליארד דולר, הם לכשעצמם שיא של מתמודד למשרת נשיא מכהן.

סכום הכסף האפל הזה מגמד את 28.4 מיליון הדולר שהוציא יריבו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, למען הקמפיין. סכום הקמפיין של ביידן שבר את השיא הקודם של 113 מיליון דולר בתרומות אנונימיות שתמכו במועמד הרפובליקני לנשיא מיט רומני בשנת 2012.
הדמוקרטים אמרו שהם רוצים לאסור כסף אפל והגדירו אותו כ-"מושחת באופן ייחודי", מכיוון שהוא מאפשר לתומכים לגבות בשקט מועמד ללא בדיקה. אולם במאמץ לנצח את טראמפ בשנת 2020, הם אימצו זאת.

לדוגמא, קרן הפעילות של Priorities USA, ועד הפעולה הפוליטי העל, שביידן הגדיר ככלי המועדף עליו להוצאות חוץ, השתמש בכ- 26 מיליון דולר מהכספים שתרמו במקור לזרוע העמותה שלו, שנקראה Priorities USA, כדי לתמוך בביידן. תורמי הכסף הזה לא נחשפו.

גיא ססיל, יו"ר Priorities USA, לא התנצל. "לא עמדנו להתפרק מנשק חד-צדדי ואנו נלחמים נגד טראמפ וכוחות הימין שאפשרו לו להגיע לבית הלבן", אמר בהצהרה.

חוקי מימון קמפיינים, בתיאוריה, אמורים להגביל את ההשפעה שיש לכסף הגדול על פוליטיקאים. אך במערכת ישנן פרצות גדולות, שהקבוצות התומכות בביידן ומועמדים אחרים ניצלו.

"הוא נהנה מכך," אמר לארי נובל, לשעבר היועץ המשפטי בוועדת הבחירות הפדרלית.

דובר ביידן לא הגיב לניסיונות לבקש תגובה.

מסע הפרסום שלו קרא לאסור מכמה סוגים של עמותות להוציא כסף שישפיע על הבחירות ולדרוש מכל ארגון שמוציא יותר מ -10,000 דולר על מנת להשפיע על בחירות שירשם אצל ה- FEC ויחשוף את תורמיו.

ביידן גייס יותר ממיליארד דולר לקמפיין שלו, בעוד שהוא יכול לקבל תרומות של עד 2,800 דולר בלבד מאנשים פרטיים. זה כלל 318.6 מיליון דולר מתורמים שנתנו פחות מ -200 דולר כל אחד. שאר הכסף שגייס ביידן הגיע מתורמים עם כיסים עמוקים מספיק בכדי לתת סכום של עד 825,000 דולר, כאשר הכסף הזה מתחלק בין הוועד הלאומי הדמוקרטי לבין סניפי המפלגה ב-47 מדינות בארה"ב.

כסף אפל אינו המקור הגדול ביותר של מזומנים לקמפיינים. תורמים עשירים יכולים לכתוב צ'קים של שמונה ספרות ל- Super-PAC, ציין נובל. ועדות גיוס תרומות משותפות המגייסות כסף לקמפיינים ומפלגותת יכולות להכניס סכומים חד פעמיים של עד 830,500 דולר.

בספטמבר, מייקל בלומברג אמר כי הוא ישקיע 100 מיליון דולר בכדי לסייע לביידן בפלורידה, מה שיאפשר לדמוקרטים להפנות כסף למדינות אחרות שחייבות לזכות. ביידן הפסיד את פלורידה אך השתלט על חמש מדינות שטראמפ ניצח בהן בשנת 2016.

בלומברג הוא המייסד ובעל השליטה בחברת בלומברג LP, חברת האם של בלומברג ניוז.

תורמים שרוצים להימנע מגילוי יכולים לתת לעמותות פוליטיות, כמו "ההגנה על הדמוקרטיה ביחד", שהוציאה 15.6 מיליון דולר בתמיכה בביידן, ואינם נדרשים לחשוף את תורמיהם ל- FEC. תורמים יכולים גם לתת כסף לעמותות שבתורן נותנת את הכסף ל- Super-PAC, כמו שעשתה Priorities USA. מועמדים והקמפיינים שלהם אינם חייבים לתאם הוצאות עם קבוצות כאלה על פי החוק הפדרלי.

וחוסר הגילוי הזה מדאיג את קבוצות הרפורמה , שלתורמים גדולים – אנשים או תאגידים – שתרמו בעילום שם, תהיה אותה גישה למקבלי החלטות כמו אלה ששמותיהם נחשפו, אך ללא מודעות ציבורית למי הם או איזו השפעה הם עשויים להשפיע.

"כל העניין של כסף אפל הוא להימנע מגילוי ציבורי תוך קבלת אשראי פרטי", אמרה מרדית מק'גי, מנכ"לית  של Issue One, הדוגלת בהפחתת השפעת הכסף על הפוליטיקה. "זה רק כסף אפל מבחינת הציבור."

בסך הכל, הדמוקרטים בקמפיין הבחירות הזה נהנו מכסף אפל בכ -326 מיליון דולר, על פי המרכז לפוליטיקה מגיבה – Responsive Politics . זה היה יותר מפי שניים מ -148 מיליון דולר שתמכו בקבוצות רפובליקניות. חלק מהקבוצות הדמוקרטיות שהסתמכו על כסף אפל לחלוטין או בחלקן הוציאו חלק גדול מהסכום על מודעות פרסומת מוקדמות שתקפו את טראמפ במדינות בו נערך קרב צמוד כמו מישיגן, פנסילבניה וויסקונסין. הקבוצות החלו לבזבז בזמן שהקמפיין היה,יחסית, במחסור במזומנים וביידן התקשה לגייס כסף עבור הפריימריז שלו.