בנושא יעילות מנת החיסון השנייה לקורונה ואפקטיביות הסגר – פרשנות

נתון מעולה התפרסם היום בחסדי שמים.

בסך הכול התחסנו עד עכשיו בישראל כ- 3.8 מיליון איש במנה הראשונה (מאז ה' טבת שאז התחיל מבצע החיסונים), וכ- 1,150,000 קיבלו מנה שניה (מאז כ"ו טבת – שלושה שבועות אחרי תחילת המבצע החיסונים).

הנתון המעולה והמשמח שהתפרסם הוא, שמתוך 430,000 מחוסנים שקיבלו מנה שניה, ונערך אחריהם מעקב, נדבקו אחרי שבוע מאז קבלת המנה השנייה רק 63 !
[להבנתי בדקו מה קורה איתם דווקא אחרי שבוע מאז קבלת המנה השנייה, כי רק אז המנה השנייה מתחילה להשפיע, ומאז הסיום של השבוע הראשון, סביר להניח שעבר בערך עוד שבוע שבמהלכו נערכה הבדיקה עצמה ורוכזו ועובדו כל הנתונים, זאת אומרת שהבדיקה נערכה ככל הנראה בין התאריכים ג' שבט ועד י' שבט בערך].

נתון ההדבקה הזה הינו נתון מעולה ואפילו מדהים לטובה. זה אחוז אפסי של הדבקה, שהוא הרבה יותר טוב מכל התחזיות של פייזר.

לפי פייזר אחוז ההגנה של החיסון הוא 95. דהיינו שרק 95 אחוז יפתחו נוגדנים, ו 5 אחוז יישארו בלתי מוגנים. בכל אופן, גם 95 אחוז הגנה זה מעולה, כי כבר ב 70-80 אחוז של אוכלוסייה מוגנת, לא תיתכן התפשטות של המגיפה, כי תהיה 'חסינות עדר'.

לפי הסקר הסרולוגי של שיבא – 98 אחוז פיתחו נוגדנים – וגם זה נתון טוב יותר ממה שצפתה פייזר.

אבל הנתון שהתפרסם לעיל הוא הרבה יותר מדהים, כי רק 63 מתוך 430,000 איש נדבקו, דהיינו שאחוז ההגנה הוא 99.9998 אחוז!

איך בכל זאת נדבקו כל כך מעט אנשים? הרי גם לפי שיבא צפוים רק 98 אחוז לפתח נוגדנים? איך מגיע אחוז ההגנה ל 99.9998 אחוז ? זה באמת אחוז מעולה ומדהים, ונותן הרבה תקווה, אבל הוא כל כך טוב, שכנראה יש כאן עוד גורם שהשפיע לטובה, והוא בפשטות – הסגר.

דהיינו, שצריך לקחת בחשבון שהאחוז הזה אכן גבוה משמעותית הרבה יותר ממה שצפויה היתה להיות היעילות, וזה בגלל הסגר. גורם השפעה נוסף ומשמעותי פחות, הוא העובדה שישנו חלק מסוים באוכלוסיה שכבר חלה (חלק מאומתים שנבדקו וחלק שכלל לא יודעים עליהם), וכבר החלים ויש לו נוגדנים.

ולכן, התוצאות במצב שבו נהיה אחרי הסגר, יהיו קרובות יותר לדעתי לתוצאות של פייזר ושיבא, דהיינו בין 95 אחוז ל 98 אחוז. ובכל אופן, הנתון המדהים הנ"ל, כן נותן לנו הבנה ברורה וחד משמעית שהחיסון אכן עובד, ומגן באחוזים גבוהים מאוד מאוד על מי שלוקח אותו !!!

ואם מישהו ישאל: אולי הכל זה בזכות הסגר (וגם כי יש לא מעט שחלו והחלימו) ולא בזכות החיסון ???

התשובה הפשוטה לכך היא: בשבועות הללו, שבהם ניתנה המנה השנייה ונערך המעקב אחרי ה- 430,000 מקבלי מנה זו, כל ישראל היא תחת סגר, ובכל זאת אנו בעיצומו של גל קשה מאוד, הכי קשה מאז פרוץ המגיפה (בגלל המוטציות), שבו נדבקו כל יום בממוצע כ- 8500 איש, מתוך אוכלוסייה של 9 מיליון שכולה חיה בתנאי סגר, ובכל זאת במשך שבוע נדבקו בערך 60,000 איש.

דהיינו שאחוז ההדבקה הכללי מתוך כל האוכלוסיה היה 0.006666
[שזו התוצאה המתמטית של 60,000 מתוך 9,000,000].
דהיינו בערך 1 ל 150 מכל אוכלוסיית ישראל נדבק בשבוע הקודם רחמ"ל, וזה למרות שאנחנו בתנאי סגר!

ואילו בקרב מחוסני המנה השניה היה אחוז ההדבקה: 0.000146 בלבד !!!
[שזו התוצאה המתמטית של 63 מתוך 430,000].
דהיינו שרק בערך 1 ל 7000 מתוך מחוסני המנה השניה נדבק !!!

דהיינו שאחוז ההדבקה בקרב האוכלוסיה הכללית היה גבוה פי 47 מזו של מי שהתחסן !!!

וגם אם נניח ובהמשך ידבקו עוד כמות מסוימת מקרב המתחסנים הללו, בכל אופן ברור שרמת החסינות שלהם היא עצומה, והיא בולטת, ואי אפשר כלל וכלל להכחיש אותה ח"ו.

המסקנה: לכו להתחסן, כל מי שיכול, כמובן במגבלות הידועות שכבר פורסמו פעמים רבות (לא בעלי אלרגיות, לא מבוגרים שמצבם אינו יציב, לא בעלי מחלות רקע – כל אלו חייבים להתיעץ היטב עם רופא, וכמובן גם לא ילדים, ולא נשים הרות או מניקות שעדיין ה FDA לא אישר להן להתחסן).

בשורות טובות ומשמחות!

תמונה

קרדיט: אבישי אפרגון, ראש ישיבת "דרכי תמימים" ת"א, פרשן לענייני צבא ובטחון