כריית ביטקוין והפסקות החשמל באיראן

BitCoin-Mining-2
איך הגענו לכותרת הזו?

כאשר איש טוב וידיד הערוץ, אומר כלאחר יד בפורום כלשהו, שאינו יודע מה זה אומר כריית ביטקוין, לקחתי על עצמי לחבר את עולמי הקודם בתחומי הטכנולוגיה, לעולם הטלגרמי שבו אני מבקש להכיר לכם מעט את השכונה והשכנים, ומביא בפניכם את הסיפור שמאחורי הסיפור, וכמו שאמרתי רק אתמול לאחת מידידות הערוץ: הסיפורים הקטנים – הם אלו שמראים לנו את המציאות כפי שהיא, ואם יודעים איך להעיף מבט למזרח התיכון, אלו הסיפורים שמספרים את הסיפור שמאחורי הסיפור, שנותן לנו את המפתח ואת התובנות להבנת המתרחש.

על מה בעצם מדובר?

• מה הקשר בין החלת חוק שעבר בפרלמנט האיראני ביוני 2019, לבין כך שיש בתקופה האחרונה הפסקות חשמל מרובות באיראן?
• מה הקשר בין הפסקות החשמל, לבין חברות באיראן, בבעלות של חברות סיניות לממשלת איראן?
• מה היה למוסטפה רג'אבי משהאדי, סגן מנהל לתכנון וכלכלה בחברת החשמל, ודובר הענף לומר?
• האם יש קשר להפסקות חשמל באזורים שונים בעיראק?
• בנימה אישית, מדוע כשמדברים איתי על ביטקוין, אני קצת מרגיש די אידיוט…?

מה זה בכלל כריית ביטקוין?

כולם שמעו על מטבעות קריפטוגרפיים (Cryptocurrency) כגון ביטקוין, את'ריום, ריפל, לייטקוין, תט’ר, צ’יינלינק ועוד שמות אחרים, אבל על מה בעצם מדובר?
מטבעות קריפטוגרפיים = מטבעות הקריפטו = מטבעות דיגיטליים = מטבעות מבוזרים, הם שמות נרדפים למטבע דיגיטלי, שלא שייך לאף מדינה, ולא עומד מאחוריו אף בנק מרכזי.

יש יתרונות ויש חסרונות, ולא אכנס עכשיו להסברים הקשורים למהות הכספית של המטבעות, וגם לא לכל הקשור בניהול ארנק אלקטרוני, ומה זה "בלוקצ’יין" (Blockchain) ואיך זה עובד, רק אגיד שבלוקצ’יין זה מערכת מוצפנת (ומכאן השימוש ב Crypto) המאפשרת את היצירה, הרישום והאימות של כל מטבע דיגיטלי, מהרגע בו נוצר המטבע בתהליך ההפקה (הכרייה) רישומו במטבע מאומת במערכת, וכל צעד שנעשה, לכל אורך שלבי העברות (טרנזקציות של מכירה – קנייה) עד השנייה שהמטבע הגיע לארנק שלנו.

הסבר פשוט על כריית המטבעות

כריית מטבעות קריפטו היא למעשה תהליך של פתרון חידה מתמטית מורכבת.
בתחילת ימי המטבעות הקריפטוגרפיים, היה ניתן להשתמש במחשב ביתי פשוט, ולהשתתף בתהליך הפקת "הבלוק” הראשון בשרשרת של המטבע שהופק, וכל יצירת בלוק ראשון חדש, זיכתה את בעלי המחשב "שפתר את החידה" בכמות של מטבעות ביטקוין לכל בלוק, כמות שהלכה ופחתה עם השנים, במקביל לעליית רמת הקושי, ובמקביל גם ערך הביטקוין הלך ועלה עם השנים.

* עד שנת 2016 סיום תהליך "הכרייה" זיכה את פותר החידה ויוצר הבלוק הראשוני של המטבע שהופק, ב 25 מטבעות ביטקוין, ומאז בכל ארבע שנים, התגמול שמתקבל נחתך בשנה זו התגמול בחצי, ל 12.5 מטבעות ביטקיון ב 2016 ובשנת 2020 ירד התגמול ל 6.25 מטבעות.
* אציין כי בתחילת ימי הביטקוין העליזים, שלא ממש היה לו ערך, התחיל סחר המטבע לראשונה בפברואר 2011 בערך של 30 סנט אמריקאי למטבע ביטקוין אחד.
* וכדי להוסיף לקוריוז ולנוסטלגיה, אזכיר כי האגדה (או אולי סיפור אמיתי) על הטרנזקציה הראשונה, מספרת שהייתה בשנת 2010, כשמתכנת בשם לזלו שילם עשרת אלפי ביטקוין (10,000₿) על שתי פיצות.

עם הזמן עלתה כאמור רמת הקושי לצורך פתרון החידה, ובמקביל עלו הדרישות מהחומרה הנדרשת לצורך הרצת האלגוריתמים המורכבים המבצעים חישובים מתמטיים מורכבים, והדורשים כח מחשוב רב.
לכן כבר שנים יש מחשבים ייעודיים למכונות הכרייה, ובהם ישנה חומרה – שבבי מחשב ייעודיים (ASIC) כמובן שבחוות הכרייה לא מסתפקים במחשב חזק של מכונת כרייה אחת, אלא מחברים מכונות רבות למערכת אחת, ומכאן מגיע השם "חוות כרייה" למטבעות קריפטו.

מטבע הדברים למכונות אלו ישנן דרישות מבחינת אספקת חשמל, בהספקים גבוהים בהרבה מהמחשב הביתי או המשרת הארגוני הממוצע, וכשיש מערכת של מכונות בחווה, כמובן שגם דרישות הקירור למכונות אלו, מחייבות מערכת מיזוג אוויר חזקה, שגם לה כמובן שיש צורך בחשמל רב להפעלתה.
כדי להתגבר על רמת הקושי של פתרון החידה, הדורשת משאבי מחשוב גדולים, נוצרה גם התאגדות של חוות לעבודה משותפת, הנקראת בריכות כרייה (Mining Pool)

מהסיבות של דרישות אנרגיה גבוהות להפעלת מכונות הכרייה, נמצא מצד אחד – חוות כרייה של מטבעות קריפטו, במדינות בהן עלות החשמל נמוכה, ו/או מזג האוויר יחסית קר (לכן לדוגמה נראה באיסלנד לא מעט חוות, וגם שם קמה צעקה נגד הפעלתן במדינה) ומצד שני – נמצא חוות במדינות בהן אין מערכת שלטונית יציבה, או לחילופין במדינות בהן למשטר יש אג’נדה וצורך במטבעות קריפטו.
(מי אמר איראן, וונצואלה, קזחסטן)

BitCoin-Mining-1

כריית מטבעות קריפטו באיראן, החוק שעבר בפרלנט, והפסקות חשמל.

אתחיל מזה שאמנם החוק שנועד להסדיר את כל נושא פעילות כריית מטבעות קריפטו באיראן, עבר בפרלמנט וקיבל את אישור הממשלה ושאר שרשרת גורמי האישור לחוקים במשטר האיראני, ביוני 2019, אבל למעשה פעילות כריית המטבעות מותרת בחוק ובתקנות, כבר מאז אוגוסט 2017, שאז למעשה חלה פעילות כרייה במעורבות גורמי משטר, של התארגנויות סטודטים שהקימו חוות קטנות, ושל גורמים עסקיים שזיהו את הפוטנציאל של חשמל זול חוסר פיקוח מסודר.

החוק הסדיר את נושא הרישוי והפיקוח, וכן את תעריפי החשמל שאותם אמורים לשלם חוות הכרייה הפועלות באיראן, לאחר קבלת רישיון הפעלת חוות כרייה, המפעיל יכול לקבל חשמל בשתי דרכים, מרשת החשמל הארצית, או לקבל רישיון הקמה לתחנת כח פרטית שתספק את צורכי החווה.

כדי שיהיה לכם סדר גודל לגבי ההיקף של פעילות החוות באיראן, אציין כי בשנת 2019 לאחר החלת החוק, ניתנו 1,000 רישיונות להפעלת חוות, בגדלים שונים, ובחודשים האחרונים קמו גם חוות ענק בפעילות משותפת של חברות סיניות ושל גורמי משטר האייתוללות, וכן אספר לכם כי בשנה שעברה נתפסו לפי נתוני הרשויות באיראן 1,638 חוות כרייה בלתי מורשות וללא רישיון, (ושחלקן הפסיקו פעולתן במהלך השנה) וזה בנוסף לכל החוות שלא מדווחות, והחוות שיש להן פתור מתשלומי החשמל, היות והן פעולות ממסגדים ובתי ספר.

לפי נתוני חברת החשמל האיראנית, במחצית השנה הקלנדרית 1399 בלוח השנה האיראני, הצריכה הכוללת של כלל החוות באיראן (הלא חוקיות הידועות ואלו שמדווחות) עמדה על 570MW, חלקן של הלא חוקיות שעליהן סיפרתי בסעיף הקודם, עמד על פי הרשויות בכ 260MW, אז אם אתם באמת רוצים, אתם יכולים לקבל את נתוני המשטר, שמעל אלף חוות כרייה חוקיות, שחלקן חוות ענק, עומד רק על 310MW…

ואם רוצים לחשב את האומדן של מה מקומה של איראן בעולם כריית מטבעות הקריפטו, נוכל לראות שלפני נתוני אתר חברת BitOoda (חברת פינטק המתמחה בייעוץ וניתוח נושאים נכסים דיגיטליים) מה 15 ביולי 2020, מדובר בכ 7% מכריית מטבעות הקריפטו בעולם.
* אציין כי זה זינוק משמעותי מנתוני אוניברסיטת קימברידג’ לשנת 2019, שהראו את איראן עם 3.82%
* למען הפרופורציות אוסיף, מנתוני אותו המחקר, סין הייתה עם 65.08% בממוצע חודשי לכריית מטבעות.

אז היות ומדובר בצריכת חשמל גבוהה של כל אותן חוות כריית מטבעות, ושלא תמיד מערכת החשמל ערוכה לעלייה בצריכת החשמל, והיות וממש לא תמיד כל אותן חוות הן עם רשיון ומוסדרות, ורובן המכריע פועל על רשת החשמל הארצית, ולא עם תחנות חשמל שנבנו במיוחד עבורן, נוצרים עומסי צריכה כבדים באזור בו פועלת חוות קריפטו, שבתורם עלולים לגרום לבעיות באספקת חשמל סדירה, להפסקות חשמל יזומות – שנועדו להשלת עומסים, כדי למנוע קריסת רשת החשמל, ולפעמים אף עומסים אלו עלולים לגרום לנזקים לתשתיות הרשת, ואם יש עומסים פתאומיים (כי מישהו החליט להפעיל חווה חדשה, או להרים את המתג בהרחבה לחווה קיימת, או סתם כי השכנים של חוות הקריפטו, החליטו שהם רוצים להפעיל מזגנים) עלול להיווצר מצב שבו נשמע על פיצוץ שנאים.

מה אומרים בחברת החשמל האיראנית (توانیرTAVANIR)?

מוסטפה רג'אבי משאדי, שבנוסף לתפקידו כסגן מנהל לתכנון וכלכלה בחברת החשמל האיראנית, הוא גם דובר ענף החשמל אמר כבר בסוף יוני 2019, שכריית מטבעות הקריפטו באיראן, זה צרה צרורה.
בראיון שנתן באותו החודש אישור החוק, כבר ידע לספר כי צריכת החשמל באיראן קפצה בתוך חודש ב 7% ושכריית כל ביטקוין אחד, שוות ערך לצריכת חשמל של בית משפחה איראני ממוצע, במשך 24 שנה…!

ברשתות האיראניות מדברים כבר זמן רב על כך שכריית מטבעות קיפטו באיראן, גורמת לבעיות, והתסיסה רק הולכת וגדלה, וברשתות מתלוננים על ניתוקי חשמל, עלייה בזיהום האוויר, עקב צריכת חשמל שגודלת כל הזמן, שרובו המכריע מופק מדלקים מאובנים, ועל תפיסת שטחי ציבור, מסגדים, בתי ספר, בתי אריזה חקלאיים, ומבני תעשייה, לשימוש חוות כרייה לא חוקיות.
אבל עיקר הזעם מופנה לכך שיש טענות שחוות הכרייה משתמשות בחשמל מסובסד, בתעריפים המיועדים לצריכה ביתית, לחקלאות ולתעשייה, וגם כאמור בחינם, מתוך מסגדים.

* בסוד אגלה לכם שהמוחים צודקים בדברים רבים, כולל בנושאי זיהום האוויר, ושלפי נתוני חברת החשמל האיראנית, שמודה שאכן יש עלייה בזיהום האוויר, כמו גם בעלייה מהירה בצריכת החשמל, שרובו מופק בדרכים התורמות לזיהום האוויר, היות ובאיראן, למרות ריבוי הסכרים, רק 14.3 מהחשמל מופק בתחנות הידרואלקטריות, ורק 1% מהחשמל מופק מאנרגיות מתחדשות אחרות, בנוסף יש עוד 1.2% חשמל שמופק מכורים אטומיים להפקת חשמל, אבל כל השאר 83.5% מופק מדלקים מאובנים, אמנם הרוב המכריע מגז, אבל ישנם גם תחנות הפועלות על סולר ותחנות מזהמות יותר הפועלות על מזוט.
ואוסיף ואגלה לכם שבניגוד למגמה העולמית, של עלייה בשימוש באנרגיות מתחדשות, באיראן דווקא חלה ירידה בשימוש בתחנות כח לא מזהמות, ועלייה בשימוש בתחנות המזהמות…

בעקבות התסיסה ברשתות שהולכת וגדלה, המשטר שוב שלח את הדובר האומלל, לנסות להסביר לעם האיראני שהכל נהדר, ובראיון מה 12 בינואר השנה, הוא אמנם הודה שיש בעיה של זיהום אוויר הנובעת מגורמים וסיבות שונות ומשונות, וואמר שלמרבה הצער הבעיה ידועה בבירה טהראן, וששם הבעיה כבר קיימת כעשור, וכמובן שאם יש שימוש בדלקים מאובנים, הדבר יתרום לזיהום האוויר, ובאותה נשימה הוסיף שלמרות הכל, ולפי הנתונים הטענה לכך שפעילות כריית מטבעות הקריפטו, רק "מפשטת את הבעיה, ומונעת מאיתנו למצוא פיתרון בר-קיימא, לטווח ארוך כדי לפתור את בעיית הזיהום…” ושולח את כולנו לבדוק בנתוני הרשויות וחברת החשמל, לשימוש בחשמל ע"י חוות הקריפטו, שאותם הבאתי בפניכם בסעיף הקודם.
* ואני רק תוהה, איך השאלות על תעריפי החשמל של החוות, “מפשט את הנושא ומונע למצוא פתרון…”?

באותו ראיון המשיך מר משהאדי המכובד, והכחיש את השמועות שחברות הקריפטו שהקימו חוות כריית מטבעות קריפטו באיראן, מקבלות את תעריפי החשמל המסובסדים והזולים, ואמר כי חוות כריית מטבעות קריפטו, משלמות על החשמל בתעריפי מחירי ייצוא. (רק הוא לא התייחס בדבריו גם לחוות כריית קריפטו, שהוקמו בתוך מסגדים ובמדרסות, שעליהן סיפרתי לכם בעבר)

מי שרוצה לברר עם מר מוסטפה רג'אבי משהאדי, מדוע יש סתירה בדבריו שנאמרו ב 28 ביולי 2020
שאז הרי אמר שהתעריף הנגבה מחברות הקריפטו, הוא על פי החוק = 4,800 ריאל איראני לקילוואט, שזה חצי מהתעריף של החשמל לייצוא… ומודע לא מומשה ההבטחה מאז, שהתעריף לכריית מטבעות קריפטו, יעמוד על 19,300 ריאל לקילוואט (שזה כפול מתעריף היצוא הגבוה, של חודשי הקיץ), מוזמן לבקש ממנו פרטים נוספים, ולהתקשר אליו במספר הטלפון הישיר למשרדו 98-21-27935670 + שלוחה מס’ 1, לשיחה ממני, משום מה הוא מסרב הפעם לענות…

 

האם יש קשר בין כריית ביטקוין באיראן, להפסקות חשמל באזורים שונים בעיראק?

אניח כאן מספר נקודות:
• לפי נתוני 2020 לעיראק יש כושר ייצור חשמל בהיקף של כ 20GW בפועל במקרה הטוב, מתוך כושר ייצור מקסימלי של כ 23.75GW
◦ הנזקים שמחבלי דאעש גרמו למערכות ייצור החשמל בעיראק, נאמדים באובדן כושר ייצור בהיקף של כ 4.5GW
• לפי נתוני 2020 לעיראק יש צורך באספקת חשמל לצריכה לזמני השיא, בהיקף של כ 36GW
• עיראק ייבאה בשנה שעברה חשמל בהיקף של כ 12GW, הכל מאיראן.
• היות ועיראק לא יכולה לייצר חשמל בכמות מספקת, אספקת החשמל אינה מלאה ויציבה בכל המדינה, וזה עוד לפני חבלות ברשת החשמל הנעשות בידי מחבלי דאעש (ומחבלים אחרים).
• עיראק רוצה ומתכננת לייבא חשמל ממדינות המפרץ, בהיקף של 500MW (איראן לא ממש מרוצה)
• עיראק רוצה לייבא חשמל גם מערב הסעודית (שוב איראן לא ממש מרוצה)
• עיראק מתכננת הקמת מערך לכידה ואיסוף גז משדות הנפט, שכיום נשרף ומשוחרר לאוויר, בהיקפים מיליוני מ"ק ביום, הגז שיאסף נועדג להחליף ייבוא גז מאיראן (ושוב איראן לא מרוצה)

• רשת החשמל האיראנית מחוברת לכמעט כל רשתות החשמל של כל שכנותיה – אפגניסטן, פקיסטן, ארמניה, אזרבייג’ן, נחצ'יבאן (הרפובליקה האוטונומית של נחצ'יבאן, היא מובלעת אזרית בתוך ארמניה) וכמובן כולל לרשת החשמל של עיראק.
• איראן מייצאת חשמל לשכנותיה, כולל לרשת החשמל העיראקית (מאז שנת 2004) ורק בחודש יוני 2020 נחתם חוזה חדש לייצוא חשמל איראני לעיראק, בהיקף של 800 מיליון דולר, לשנים 2020-2021, שקיבל אישור ופטור החרגה מהסנקציות האמריקאיות.
• לדברי רזה ארדאקניאן (Reza Ardakanian =رضا اردکانیان‎) שר האנרגיה של איראן, יצוא החשמל האיראני לשכנותיה בשנת הכספים האיראנית שהסתיימה ב 30 במרץ 2020, עלה ב 27.6% מהשנה הקודמת.
• לעיראק יש חוב של כ 6 מיליארד דולר, על אספקת חשמל וגז טבעי (שרובו משמש להפקת חשמל בתחנות חשמל עיראקיות)
• אם יש הפסקות חשמל באיראן, וחברת החשמל מבצעת השלת עומסים, כדי למנוע קריסת רשת החשמל ולנתב אספקת חשמל למחוזות השונים, אני משער כי ניתן להניח שהשלות העומס שגורמות להפסקת חשמל, יהיו גם בקווי המתח המוליכים לעיראק.
• לדוגמה אביא את מחוז דיאלה, עליו דיברנו לאחרונה, שאליו מוליכים ארבע קווי מתח גבוה מאיראן, ומספקים חשמל למחוז זה, וממנו לרשת החשמל העיראקית, וכך קורה גם במחוזות עיראקים אחרים, הגובלים באיראן, בתקופה האחרונה, במקביל לדיווחים על הפסקות חשמל מרובות (וחלקן ממושכות מאוד) באיראן, החלו דיווחים על הפסקות חשמל גם בחוז דיאלה…

 

אז למה אני אישית, עבדכם הנאמן, מרגיש די אידיוט כשאני מדבר על ביטקוין?

פעם כשהייתי עוד צעיר, אי שם באמצע שנת 2010 כשעדיין עסקתי בתחומי המחשוב ותקשורת נתונים, קיבלתי הצעה מראשוני תעשיית הביטקוין, כשעדיין עשתה את צעדיה הראשונים, לקנות מאה ביטקוין במחיר של 10 סנט ליחידה… ואם ארצה יותר, אז כמה שרק ארצה, ואולי אפילו בהנחה.

רק שאני כאדם יסודי וזהיר, שאלתי מה לגבי פרצת האבטחה שבדיוק יום לפני כן התפרסם שנתגלתה, בפרוטוקול הביטקוין, אז נכון שהבטיחו לי שהכל יסתדר ובתוך זמן קצר הנושא יטופל והפרוטוקול יתוקן, אז אמרתי שאמתין להוצאת התיקון, ומספר ימים לאחר מכן, התברר שהפרצה המדוברת נוצלה ומספר גורמים פליליים ביצעו רצף פעולות, שבהם הפיקו בתהליך, שרשרת פקודות בלוקצ’יין, שיצרו למעשה מטבעות ביטקוין חדשים, כאילו שעברו תהליך שבו נכרו, וקיבלו חתימת בלוקצ’יין על ערכו של הבלוקים שהופקו.

אז אני כמו אידיוט, הודעתי לאנשים הטובים שבסך הכל רצו להחזיר לי טובה, ולמכור לי ביטקוין במחיר זניח, שאני מוותר על ההצעה, ותירצתי לעצמי את הטעות (שהתבררה בדיעבד) שאולי יש למערכת פוטנציאל, אבל יש לה בעיות ובנוסף גם באותם הימים, למעשה לא היה למטבע שימוש, ולא היה איפה ומה לקנות ולא היה מי שהיה מוכן לקבל את הביטקוין, במקום לקבל דולרים…
וכמובן כמו אידיוט גם סרבתי להצעה לתת לי תוכנת כריית קריפטו, מהראשונות שיצאו, שעבדה על מחשב PC פשוט ורגיל, ובימים של אז, הייתה יכולה להפיק מטבעות ביטקוין בעלות אפסית ובזמן יחסית קצר…

כמובן שבהמשך כל אותן עסקאות בוטלו, הפרצה תוקנה, ולא ידוע על פרצה נוספת לפרוטוקול הביטקוין המשמש לתהליכי הכרייה, יצירת הערך, והטרנזקציות, הרישום והחתימה.

 

לסיום – כריית קריפטו ע"י גורמים פליליים ומדינות "סוררות"

בעולם כורי הקריפטו, בנוסף לחברות חוקיות ולגיטימיות, ישנה תופעה של גורמים פליליים ואף מדינות שלא ממש פועלות כמקובל בעולם, ומשתמשים בפצחנים (האקרים) כדי לחדור לשרתים חזקים ברחבי העולם, על מנת לשתול רכיבי תוכנת כרייה זדונית, וכך לנצל תשתיות של מחשבים חזקים קיימים, את החשמל לחוות השרתים ואת מערכות הקירור, כדי להפעיל פעילות כריית מטבעות קריפטו, בלתי חוקית, על חשבון התשתיות של הקורבנות, תוך פגיעה משמעותית בשירות שאותו מקבלים הבעלים החוקיים המפעילי את השרתים, שאליהם חדרו אותם גורמים פליליים ו/או מדינתיים.

ואם אתם תוהים אילו מדינות יכולות לפעול בדרך בלתי חוקית וזדונית כזו, רק אומר שטביעות אצבעות שנמצאו במהלך השנים האחרונות, הובילו במרבית המקרים אל צפון קוריאה ואיראן.

 

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון