מגמות במדיניות החוץ האמריקאי לאור עדויות הגורמים הנוגעים בדבר בקונגרס

איך תראה מדיניות החוץ של ארה"ב עם הכנסו של הממשל החדש של המעצמה מספר אחד בעולם לפעולה ?

שאלה זאת שואלים עצמם כל מדינות העולם בכלל וישראל בפרט. וזה עוד מודגש יותר מול המדיניות הלעומתית שהפגין הנשיא הקודם – טראמפ מול כל העולם הערבי כשפעל בניגוד מוחלט למה שפעלה ארה"ב בעבר מול ישראל בומיוחד בזמנו של הממשל העויין של הנשיא אובמה .

העברת השגרירות מתל אביב לירושלים , ההכרה בריבונות הישראלית בגולן , הם רק מקצת מההחלטות האמריקאיות שזעזעו את האזור וגרמו ,באופן ישיר ומיידי , לחלק ממדינות האזור לחתום על הסכם שלום עם ישראל , מה שכבר לא נעשה שנים ארוכות.

עם הכנס הממשל החדש לפעולה החל הקונגרס האמריקאי בתשאולים של המועמדים לתפקידי מפתח.

שאלת גורל השגרירות האמריקאית בירושלים והסכם הגרעין החדש עם איראן עמדו במרכז ההתעניינות העולמית שאפשר וירמזו על עקרונות מדיניות החוץ החדשה של ארה"ב.

*- בנושא שגרירות ארה"ב בירושלים:

הנשיא ביידן ישאיר את שגרירות ארה"ב בירושלים

במהלך דיוני האישור של יום שלישי בסנאט, מועמד למזכיר המדינה של ג'ו ביידן אמר כי הממשל החדש ישאיר את שגרירות ארה"ב בישראל בירושלים.

"האם אתה מסכים שירושלים היא בירת ישראל ואתה מתחייב שארצות הברית תשמור על שגרירותנו בירושלים?" נשאל אנטוני בלינקן  ,מועמד לתפקיד שר החוץ ,על ידי הסנטור טד קרוז (R-TX).

"כן וכן," הגיב בלינקן. תשובתו לא הפתיעה, מכיוון שג'ו ביידן אמר שהוא לא יחזור ממהלך העברת השגרירות של טראמפ בשנת 2020 בעודו נמצא במסלול המרוץ לנשיאות.

השאלה כעת היא אם הנשיא ביידן יהפוך החלטות כלשהן מהשינויים המדיניים הפרו-ישראליים של ממשל טראמפ, כמו ההכרה ברמת הגולן כשטח ישראל והמעמד החוקי של ההתנחלויות היהודיות בגדה המערבית?

*- האם ארה"ב תחזור לעסקת הגרעין עם איראן?

ראש המודיעין של ממשל ביידן אומר "יש לנו עוד דרך ארוכה" מהחזרה לעסקת איראן

המועמד של ג'ו ביידן למנהל המודיעין הלאומי, אבריל היינס, אמר ביום שלישי במהלך אישורי הסנאט , כי לממשל הנכנס יש עוד "דרך ארוכה"  בדרך להחיות את הסכם הגרעין האיראני מ- 2015, המכונה JCPOA.

היינס אמר כי ביידן "ציין שאם איראן תחזור ותעמוד במגבלות של ההסכם, הוא יורה שגם אנחנו נעשה זאת. ואני חושב בכנות שאנחנו רחוקים מכך" .

מכשול אחד לחזרתו של ביידן לדיפלומטיה עם איראן תהיה ישראל, והפקידים הישראלים אינם ביישנים ומביעים את התנגדותם להחייאת ה- JCPOA. המועמד של ביידן לשר החוץ, אנתוני בלינקן, אמר במהלך דיוניו בסנאט כי הממשל מתכנן להתייעץ עם בעלי הברית שלהם : ישראל והערבים, המתנגדים גם הם ל- JCPOA, לפני שתחזור לעסקה.

כרגע ממתינים להמשך התשאולים בקונגרס שיבהירו לכולם איך תראה מדיניות החוץ האמריקאית ב-4 השנים הקרובות.

מועמדי ממשל ביידן :

A collection of potential cabinet members under a Biden administration

קרדיט לתמונה:פוליטיקו