לא רוסיה ולא איראן .. אז מי שולט בנמל לטקיה הסורי ?

עיתון לבנוני דיווח על ההחלטה לחשוף את זהות בעלי חברת "טרמינל המכולות הבינלאומי של נמל לטקיה" – “محطة حاويات اللاذقية الدولية”, והצביע על כך שיש לו ידיעות על ההשלכות הפוליטיות והכלכליות על השליטה בנמל לטקיה בסוריה .

שתי סיבות להארכת חוזה החברה בנמל לטקיה

כפי שדיווח העיתון הלבנוני "אל-מודון" ,שהמשטר הסורי פרסם בקיץ אשתקד החלטה על הארכת חוזה החכרת מסוף המכולות בנמל לטקיה, על ידי החברה הנ"ל ,בחמש שנים.

העיתון סבר כי העיכוב בין תאריך סיום החוזה לבין ההחלטה להאריך אותו בחמש שנים נוספות נובע משתי סיבות: הראשונה היא יישוב הסכסוך האיראני-רוסי במסדרונות שלטון אסד, לטובת הרוסים.

באשר לסיבה השנייה, הארכת חוזה ההשקעה עם חברת "מסוף המכולות הבינלאומי לטקיה" – “محطة حاويات اللاذقية الدولية”, זהו סירובם של בעלי החברה לוותר על זכותם לנצל את עקרון "כוח עליון", כדי להצדיק את המשך השקעתם במסוף המכולות.

מיהי חברת "מסוף המכולות הבינלאומית לטקיה"

העיתון הצהיר בתחקירו כי החברה הנ"ל הייתה אחת החוויות הראשונות של "שותפות" בין המגזר הציבורי והפרטי בסוריה, בסוף העשור הראשון לשלטון בשאר אל-אסד.

והיא ייצגה אז שותפות איכותית, בין קבוצת "CMA CGM", החברה השלישית בגודלה בעולם בתחום התחבורה הימית והלוגיסטיקה, שהובלה על ידי איש העסקים הצרפתי-לבנוני ממוצא סורי, ז'אק סעדה ז"ל, וחברת "החזקת סוריה"  – “سوريا القابضة” בראשות האית'ם ג'וד.

העיתון הצביע על כך שהחברה ייצגה באותה תקופה את התעקשותה של הבורגנות הסורית – לטקיה – מהגרים מחו"ל ומקומיים, להשקיע בלטקיה, העיר שממנה מגיע אביו של ז'אק סייד, וממנה גם הגיע היית'ם ג'וד.

Gulftainer acquires 51pc stake in Saudi Gulf Stevedoring

הפסדים גדולים לאל סעדה

הדו"ח קובע כי משפחת "אל-סעאדה" הפסידה, כאשר השקיעה בסוריה, את מרבית רכושם במסעות ההלאמה בשנות החמישים והשישים.

והם קיבלו את המכה השנייה בשנת 2011 לאחר טקס פתיחת החברה בנמל לטקיה, כאשר המשטר הסורי אימץ את הפיתרון הביטחוני והצבאי כנגד המורדים הסורים, אז הכבישים הבינלאומיים M4 ו- M5, המייצגים את עורק התחבורה בין נמל לטקיה, לעירק במזרח, והמפרץ בדרום, אינם בטוחים. לתעבורת סחורות.

העיתון הסביר את המאבק האיראני-רוסי סביב אבטחת דרך הסחר הבינלאומית כדי להבטיח את נוכחותם של שני בעלי הברית בכל פרויקט מסחרי עתידי, אך מוסקבה הצליחה להסדיר את העניין לטובתה, ושללה מאיראן את נמל לטקיה, במקביל לחששות האיראניים מפני התקפות ישראל עליה, ואז מוסקבה אישרה את הקצאת הנמל להנהלת החברה. זה מייצג שותפות בין בורגנות סורית גולה לבין בורגנות צרפתית ממוצא סורי.

3 נמלי עין אל סעדה

הדיווח הצביע על כך שיורשו של ז'אק סעאדה המנוח בניהול קבוצת הענק שלו, בנו רודולף, הנושא את שמו של סבו, משקיע ותיק בלטקיה, היה חבר במשלחת לבנונית-צרפתית שליוותה את נשיא צרפת עמנואל מקרון, בביקורו המפורסם בלבנון אחרי הפיצוץ הגדול בנמל ביירות.

הוא הסביר כי רודולף, שירש את קשריו המובהקים של אביו עם האליטה הפוליטית הצרפתית, שם עיניו על יותר מנמל אחד במזרח הים התיכון, שם חתם על חוזה השקעה בנמל טרטוס ושם את מבטו על נמל ביירות, ומסרב לנטוש את חוזהו  בנמל לטקיה לעוד חמש שנים לפחות.

העיתון סיכם את המידע באומרו כי התחרות משתוללת בין מעצמות אזוריות ובינלאומיות על נמלי מזרח הים התיכון, בעוד קבוצת ה- CGMA CGM תמשיך עוד חמש שנים בלטקיה, כאילו היא דריסת רגל צרפתית על חוף סוריה, שהתקבלה בברכה על ידי מוסקבה, אולי זה יהיה צעד ראשון לגרור מדינות אירופאיות להשקיע בשיקום סוריה.

נמל לטקיה:

Crisis-hit Lebanon to become a focus of escalating tensions between China,  West | Daily Sabah

כתבה בנושא: