תגובת צה״ל לאירוע ירי הדחפורים בעזה – חלק הפאזל החסר

פרספקטיבה מודיעינית

אירוע הירי על דחפורי צה״ל בגבול עזה ותגובת צה״ל עוררו לא מעט דיונים על איכות התגובה, על עוצמתה, רפיסות מול הרתעה ושלל סיסמאות ותובנות של כתבים, פרשנים וחברי רשתות.

למען הסדר הטוב ולמען מי שנוטה לנתח אירועים רק מהנקודה שזה נוח לו, אזכיר שצה״ל מפזר כרוזים ומודיע (אולי גם בעוד ערוצים ואולי גם לחמאס) לחקלאי הרצועה סמוכי הגדר על כוונה לפעול בפרימטר ולהכניס כלים כבדים על מנת לנקות את השטח המוגדר מגידולים ופעילות. כניסה של כלים כאלה מעבר לגדר היא פעילות מבצעית לכל דבר ומתוכננת לפרטים ימים ושבועות לפני, כולל מודיעין מוקדם ומלווה ותוכנית אש סדורה לתרחישים שונים. התוכנית מאושרת בכל הדרגים בהתאם לרגישותה.

התגובה של צה״ל לירי על הכלים נעשית בהתאם לציפיות ולהערכות ובהתאם לתוצאה אבל גם בהתאם למידע המודיעיני המלווה שלא נמצא מולנו והוא קריטי באירועים כאלה. מי שמסתכל מהצד רק על התמונות והדיווחים בלי התמונה המלאה כמוהו כצופה בהצגה ללא סאונד. רואה ולא מבין מה רואה.

אם צה״ל ידע ונערך מראש לכוונה של חמאס לירות על הכלים, והבין את סיבה או המוטיבציה של הארגון (מסר לחקלאים, צורך פנימי ועוד) הרי שהוא גם הכין תגובה מדודה מראש ולא נגרר לעימות מיותר. אם צה״ל הבין תוך כדי האירוע שהוא נעשה ללא סמכות ואישור כיוזמה מקומית ובהתאם הארגון התנהל פנימית – זה גם משפיע על התגובה ועל ההיקף שלה.

כך בדיוק היה באירוע שיגורי הרקטות בלילה הסופה מבורות שיגור מוצפים / מוכי ברק. צה״ל הבין בדיוק מה קרה עוד לפני המסרים ממצרים ובהתאם הגיב. אגב, חמאס גם יודע להכיל ולתרגם אירועים על פי הקונטקס שלהם ולכן לא הגיב בתקרית ירי הטנקים בטעות לרצועה.

הניסיון של כתבים ושלנו לפרשן ולנתח את האירועים כשאין את התמונה המלאה היא אולי משחררת אוויר חם ומייצרת שיח אבל היא לרוב תלושה וחסרת הקשר כללי של תמונה מלאה ושיקולים (מול זירות או אירועים אחרים) ושל פרטי התמונה והקונטקסט בהיעדר מודיעין שנמצא בצבא.

קרדיט: גיא א.  – פרשן צבאי מקבוצת נציב