היממה האחרונה ברצועת עזה

במהלך היום התרחשו חילופי מהלומות בין חמאס לצה"ל, שהחלו בעקבות חדירת כלים הנדסיים של צה"ל לרצועת עזה. אירוע שזכה לכינוי אצל כת"צים בישראל בשם "מלחמת הפרימטר".
לפני שנצלול לפרטים המלאים ולמה שעומד מאחוריהם, הקדמה:

כחלק מהבנות צוק איתן בין ישראל וחמאס, הוסכם כי 100 מטר מערבית לגדר המערכת עם הרצועה צריך להיות שטח סטרילי – מכוחות חמאס, מבנים, אזרחים וכדו', שטח שכוחות צה"ל יוכלו לחצות אותו מעת לעת לצורך ביצוע עבודות ביטחוניות עיתיות. אותם 100 מטרים נקראים בעגה הצה"לית 'פרימטר'.
ואכן, על בסיס שבועי ואפילו מספר פעמים בשבוע, כוחות צה"ל חוצים את גדר המערכת עד לטווח של 100 מטרים, לצורך עבודות חישוף ושיטוח המרחב שצמוד לגדר, ע"מ לא ליצור מרחב עמוס צמחייה בסמוך לגדר שיכול לאפשר למחבלים לנצלו לצורך פח"ע כגון הטמנת מטענים וכדו'.
אירוע שכאמור קורה על בסיס שבועי ולרוב לא זוכה להד תקשורתי.

ב16.12.20, כוחות צה"ל פעלו במרחב הפרימטר באזור כיסופים בין מרכז הרצועה לח'אן יונס. לפני יציאת כוחות צה"ל בחזרה לשטח הרצועה, הושארו שלטים המבקשים מהחקלאים שזרעו את יבולם בתוך 100 מטר מהגדר להרחיק את הגידולים מהפרימטר שכן ישראל תפעל תוך זמן קצר להסרתם.
אותו אירוע גרר הד תקשורתי די נרחב ברצועה, ואותם חקלאים הואדרו ונחשבו כגיבורים ברצועה בעקבות החלטתם להתעלם מאזהרות צה"ל.
הבוקר, באותו אזור שלפני כחודש הוצבו שלטי האזהרה לחקלאים, נכנסו 4 דחפורי D9 לשטח הרצועה במטרה לגרוף את השטח, כחלק מההסכמים שנחתמו ב2014.
חמאס, שלא אהבה את הפגנת הכוח של ישראל לפני כחודש באותו אזור וע"מ למנוע ביקורת עזתית פנימית – ביצעה ירי לעבר אחד מהכלים ההנדסיים. ירי שמטרתו הייתה שופוני ותו לא, זאת ע"מ למנוע ביקורת עזתית כנגד הארגון, ש'שותק' כנגד 'עוולות הכיבוש' כנגד החקלאים ברצועה.
בתגובה שגרתית לאירועים כאלה, זמן קצר לאחר הירי צה"ל תקף בעזרת פגזים עמדת חמאס באותו אזור, לאחר וידוא כי היא אינה מאוישת.
כאמור – הפגנת כוח ושופוני כנגד הפגנת כוח ושופוני.
אותו אירוע חזר על עצמו מספר דקות לאחר מכן, עם ירי חמאסי נוסף לעבר הדחפרים שנענה בתקיפת 2 עמדות תצפית, גם הן לא מאוישות.
האחראי לירי והמבצע שלו הוא חמאס בלבד, למרות לקיחת האחריות התקשורתית ע"י החזית הדמוקרטית, שהחליטה לשכב על הגדר לטובת הוצאת חמאס נקי מהסיפור כלפי הישראלי.

בישראל מבינים טוב מאוד את האירוע ויודעים את המניעים של חמאס לביצוע הירי. 2 הצדדים מבינים כי ישראל תמשיך לחדור למרחב הפרימטר ולבצע עבודות ביטחוניות שגרתיות במרחב, כמובן תחת מעקב חמאס אך ללא התערבות בפועל.
אין כאן שינוי משוואה של חמאס, יש כאן צורך של חמאס להצטייר טוב תקשורתית, מאחר והאירוע סוקר בהרחבה בצד העזתי ובעקבות כך הגיע הירי.
לא מדובר בצלף מיומן שמסתובב חופשי והחטיא, לא ירי ע"מ להרוג – ירי 'הרתעתי' לצורך כסת"ח תקשורתי.

בעקבות כך, ולמרות שלישראל יש עילה וזכות לתקוף ברצועה – אפשר להגיד שהסיפור מאחורינו.
לישראל אין טעם לתקוף ברצועה, כל עוד התקיפה לא מגיעה בממדים של התקיפה האחרונה בתגובה לירי לעבר אשקלון.
מן הסתם מסרים תקיפים הועברו לצד החמאסי דרך מתווכים שונים, ע"מ לדאוג שאירועים מהסוג הזה לא יישנו בעתיד.
מסרים שבמקרה הזה עדיפים מעוד תקיפת עמדות תצפית ופירי מנהרות בשעה 01:00 בלילה לצורך שופוני לצד הישראלי.

תמונה

 

קרדיט : ערוץ הטלגרם האיש החושב