השבוע שבין ה-1.1.21 ל- 7.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- מגמת ההתחממות של השטח באיו"ש נמשכת גם השבוע, כשהתקרית הבולטת ביותר היתה פציעתה באורח קשה של אשה יהודיה בעת שנסעה ברכבה עם ילדיה. עבדאללה כמיל מושל סלפית הורה לתושבים להגיב לפגיעות מצד המתנחלים לפי העקרון של "עין תחת עין".
*- נסיונות לחידוש הדיאלוג בין הרש"פ לפת"ח תוך הסכמה לקיום בחירות כלליות למועצה המחוקקת ונשיאות הרש"פ. עדיין מוקדם לראות במגעים אלה פריצת דרך.
*- קרב יריות בין פעילי חמא"ס וג'האד אסלאמי בשכונת סג'עיה ברצועה, לאחר גניבת כבלי תקשורת מצד פעילי הג'האד. ברקע, נפגע בית בסג'עיה מפגיעת רקטה שנורתה לעבר ישובי העוטף. בתוך כך, נמשך הליך הבחירות הפנימיות בחמא"ס, וגם מעורר מעט מתחים פנימיים בתנועה.
*- צעדי ריסון שנקטו פעילי חמא"ס ברצועה ומנגנוני הרש"פ מצליחים למתן את הגידול בתחלואה בקורונה בשני האזורים, אך יוצרים מתחים פנימיים קשים. אנשי חמא"ס התעמתו עם תושבים בח'אן יונס, ואנשי הרש"פ עם מתפללים במסגד באזור ג'נין. אנשי החמא"ס גם התעמתו עם תושבים ברפיח, בעקבות עבודות להרחבת מסוף הסחורות בגבול עם מצרים.
*- שורה של תקריות אנרכיה בטחונית וסכסוכי חמולות באיו"ש, ובראשם רצח 3 בני משפחה אחת בשכונת כפר עקב, שמצפון לירושלים.
*- אונר"א גייסה את הכסף לתשלום משכורות מלאות לעובדיה ולחלוקת מזון למשפחות ברצועה.

ובהרחבה:

מגמת ההתחממות של השטח באיו"ש נמשכת גם השבוע, כשהתקרית הבולטת ביותר היתה פציעתה באורח קשה של אשה יהודיה בעת שנסעה ברכבה עם ילדיה, ליד הכפר דיר ניזאם, הסמוך לנווה צוף. זאת, לצד חיסול מחבל מהכפר בית אומר, שניסה לבצע פיגוע דקירה באזור צומת גוש עציון.
לצד זאת, נרשם מספר רב של עימותים אלימים בין מתפרעים פלסטינים לחיילי צה"ל ומתנחלים במקומות כמו קלקיליה, טול כרם, ראמאללה והכפרים בורין, כפר מאלכ, בית אומר ועוד. אין ספק שהמתיחות בעקבות מותו של הנער אהוביה סונדק ז"ל לאחר מרדף של רכב משטרתי אחר רכב בו נסע עם חבריו, תרמה לא מעט גם כן למגמה המתוחה, והפלסטינים מביעים זעם רב בעקבות מספר תקריות בהם הותקפו פלסטינים בהפגנות מחאה של המתיישבים היהודים. על רקע זה, קרא עבדאללה כמיל מושל סלפית לתושבים להגיב לפגיעות מצד המתנחלים לפי העקרון של "עין תחת עין".
במישור הבינאירגוני, בלטו השבוע הנסיונות לחידוש הדיאלוג בין הרש"פ לחמא"ס. בהכרזה פומבית הודיע אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, כי תנועתו מסכימה לקיום בחירות בדירוג, תחילה למועצה המחוקקת הפלסטינית ורק אחר כך לנשיאות הרש"פ והמועצה הלאומית הפלסטינית, ובלבד שכל המהלך יושלם בתוך חצי שנה, ומועדי הבחירות יוסכמו מראש. זאת, בניגוד לעמדת הפתיחה של חמא"ס שדרשה לקיים את הבחירות לכלל המוסדות בו זמנית. בתגובה שיגר אבו מאזן באמצעות ג'בריל רג'וב, איגרת להניה בה הודה על הסכמתו. כמו כן, זימן את חנא נאצר יו"ר ועדת הבחירות והורה לו לבדוק מה נדרש להיערכות לבחירות.
ברקע, ממשיכה חמא"ס בהליך הבחירות הפנימיות למועצת השורא של החמא"ס וליתר מוסדותיה, תהליך שהשלמתו מתעכבת בשל מגיפת הקורונה. המאבק העיקרי בבחירות אלו הינו בין אסמאעיל הניה החותר להמשיך לשמש כיו"ר הלשכה המדינית, לקודמו בתפקיד ח'אלד משעל, המבקש לחזור לתפקיד, לאחר שנכשל בנסיון להתמנות לראש הנהגת האחים המוסלמים. נראה בשלב זה, שהכף נוטה יותר לכיוונו של הניה, הזוכה לתמיכת יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה, וכנראה גם של מחמד דיף, ראש הזרוע הצבאית של החמא"ס. בראיון לאתר אינטרנט פלסטיני, הביע ע'אזי חמד, מראשי החמא"ס תסכול מכך שמנגנון הבחירות הפנימיות לא מאפשר שינויים אמיתיים בתנועה, למרות שלטענתו אלה בהחלט נדרשים.
נראה שלמרות זאת, מעורר התהליך סערת רגשות והתלהטות יצרים, כאשר אחד מבכירי החמא"ס יצא בהתקפה פומבית על ראשי התנועה, ובראשם מרואן עיסא, מי שמוגדר כ"רמטכ"ל החמא"ס", בטענה שהם מתעלמים מכך שישראל הקימה עשרות מנהרות התקפיות לתוך שטח הרצועה, במטרה למוטט את החמא"ס במצב של עימות. הבכיר, באסל צאלחיה שמו, נעצר מיידית ע"י אנשי החמא"ס, שגם עשו כל מאמץ למנוע את הפצת הדברים בתקשורת הפלסטינית.
במקביל סיימה החזית העממית כינוס ועידה פנימית ברצועה, המוגדרת כ"אזור מספר 8", מבחינת המבנה הפנימי של התנועה. בועידה נבחרה מזכירות חדשה, אשר כחמישית מחבריה הם פנים חדשות, 22% נשים ו- 24% צעירים. יחד עם זאת, לא נרשמו הפתעות או שינויים של ממש בהנהגה הבכירה.
ובהקשר אחר: בסוף השבוע פרץ קרב יריות בין פעילי ג'האד אסלאמי וחמא"ס בשכונת סג'עיה בעזה, לאחר שרכב של אנשי הגא"פ סירב לעצור במחסום של החמא"ס. אנשי החמא"ס חשדו שנוסעי הרכב מעורבים בגניבת כבלי תקשורת של חברת פאלט"ל. בהקשר זה נציין, שלאנשי הגא"פ היו מורים טובים, שכן לפני מספר חודשים היו אלה אנשי החמא"ס ששדדו ציוד תקשורת לטובת מערך התקשורת הפנימי של התנועה.

הארוע הושתק בתוך זמן קצר במגעים בין בכירי התנועות ולא דלפו יותר מדי סרטונים של העימותים, למרות שיש כאלה בודאות.
ועוד תצויין תקרית בה רקטה שנורתה מהרצועה לכיוון עוטף עזה פגעה בשוגג במבנה בשכונת סג'עיה וגרמה נזקים, כמו לבית של משפחת קניטה, בו התגורר צעיר שעמד לפני חתונה.

הנה תמונות מהמקום:

בתוך כך המשיכו אנשי החמא"ס לאכוף עוצר סוף שבוע ברחבי הרצועה במגמה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, מהלך שאכן נושא תוצאות, כאשר צספר המתים מקורונה בשבוע האחרון אינו גדל, ואף מצטמצם במעט. עם זאת, המהלך נתקל לעתים בהתנגדות, כשהתקרית הקשה ביותר נרשמה בח'אן יונס, מול בני משפחת ביוכ, מדשפחה גדולה המזוהה עם הפת"ח. בעקבות זאת עצרו אנשי החמא"ס כ- 40 מבני המשפחה.

הנה תמונות מהעימותים בין בני המשפחה לאנשי החמא"ס:

עימותים קשים פרצו גם בין תושבים לאנשי החמא"ס ברפיח, לאחר שאנשי החמא"ס החלו בביצוע עבודות עפר להרחבת מסוף הסחורות ברפיח, בלא מתן פיצוי לתושבים, בנימוק שמדובר באדמות מדינה. זאת, הגם שמדובר בשטחים מעובדים שכללו חממות ומטעים. עיריית רפיח שבשליטת החמא"ס, הביעה אף היא התנגדות פומבית למעשה.

גם באיו"ש, נאלצים השלטונות לנקוט בצעדים מגבילים, ובכלל זה עוצרי לילה, סגרים מקומיים והגבלת התפילות במסגדים, כאשר שרת הבריאות של הרש"פ מביעה עידוד מבלימת התפשטות המחלה, גם אם זו לא נעצרה. על רקע זה פרצו עימותים בין המשטרה הפלסטינים למתפללים במסגד בכפר עראבה שבגזרת ג'נין.
ברקע לדברים, הכחיש משרד הבריאות של הרש"פ את הפרסום המביך אודות קבלת מספר מצומצם של חיסוני קורונה מישראל, חיסונים שנועדו רשמית למקרים הומניטאריים דחופים, אך לכל ברור שהם יינתנו בראש וראשונה ל"מקורבים לצלחת". המשרד ציין, כי הוצעו לו 20 מנות חיסון מישראל והוא דחה את ההצעה.
לצד זאת, נרשמו השבוע באיו"ש מספר רב של ארועי אנרכיה וקרבות בין חמולות. הבולט מכולם היה בכפר עקב, השייכת רשמית לבירת ישראל, אם כי השלטונות הישראליים ויתרו מזמן על השטח, והפכו אותו לשטח הפקר, שלחלק מתושביו תעודות זהות ישראליות ולאחרים תעודות של הרש"פ. בסכסוך אלים במקום נהרגו 3 מבני משפחת רג'בי, הגדולה. ההרוגים, שאחד מהם רופא כלל לא היו חלק מהסכסוך ונפגעו בשוגג מהירי. שניים מהרוצחים הוסגרו ע"י המש"פ למשטרת ישראל, במטרה להיפטר מ"תפוח האדמה הלוהט" שנפל לידיהם. כמובן שבעקבות התקרית נרשמות בכפר עקב עוד מספר רב של תקריות ירי, שהן מעין המשך לאותו סכסוך.

הנה תמונות מהתקרית, כאשר ההרג לא נקלט במצלמה בשל זוית הצילום:

סכסוכי חמולות, שרבים מהם לוו בשימוש בנשק חם נרשמו השבוע גם בערים בית לחם, טול כרם וחברון, בכפרים בתיר שממערב לבית לחם, אום טובא שבגזרת בית ובעיירות ג'דירה שבעוטף ירושלים, לא הרחק משכונת רמות וביטא שמדרום לחברון ועוד.
לצד זאת, הוכה קצין מש"פ בחופשה ע"י פעילי פת"ח ממחנה בלאטה, בעת שהלך ברחובות שכם. שניים מהתוקפים נעצרו ובתגובה חסמו עמיתיהם את הכניסה למחנה בלאטה.
בג'נין נרצחה אישה בת 46 בידי בנה, לטענת המשפחה הבן מעורער בנפשו, והיה נתון תחת השפעת סמים, למרות שמדובר בעורך דין במקצועו. בכפר חזמא, נהרג צעיר מנפילת עמוד טלפון.
ובחזרה לפת"ח שציינה השבוע את יום ייסודה בשורה של טקסים מקומיים מעוטי משתתפים מפאת הקורונה ברחבי איו"ש והרצועה. זאת, בצל העמקת הקרע הפנימי בין אנשי דחלאן לאנשי אבו מאזן. אנשי דחלאן ממשיכים בפרסום סדרת הכתבות המציגה את המזימה שרקמו אנשי אבו מאזן נגד מנהיגם.

במישור הכלכלי, נציין, כי לאחר מסע בכיות, תחנונים ואיומים, שילמה השבוע אונר"א משכורות מלאות לכל עובדיה. יתר על כן הסוכנות גם פתחה בסבב נוסף של חלוקת מארזי מזון למשפחות נזקקות ברצועה. מאחר ואונר"א לא קיבלה לאחרונה מענקים נוספים, אין ספק שהטענות בדבר היעדר משאבים למשכורות היו בבחינת משבר מבויים, שמטרתו ליצור לחץ על המדינות התורמות לארגון.
ועוד במישור הכלכלי: בנק פלסטין החל לסגור חשבונות בנק של משפחות אסירים בטחוניים, ככל הנראה נוכח החשש ממימוש הצוים נגד הסיוע לטרור. עם או בלי קשר, הודיע השבוע עזאם אלשוא, יו"ר הרשות המוניטרי הפלסטינית על סיום כהונתו, והוא הוחלף בידי סגנו פיראס מלחם. אלשוא, היה בעברו יו"ר הדירקטוריון של בנק פלסטין, ולמשפחתו יש את מניות השליטה בבנק.

בהקשר אחר, הערב יצויין בבית לחם חג המולד של העדות המזרחיות, ובראשן הכנסיה היוונית אורתודוכסית. כמו בחג המולד של העדות המערביות, גם ארועי חג זה, יתנהלו בצל הקורונה, כמעט ללא קהל, או תיירים, אם כי כלל הארועים, דוגמת תהלוכות הפטריארך, מצעדי התזמורות הצופים, וכו' יתנהלו לפי המסורת.
ברקע לכל אלה נמשכת המתקפה הציבורית של ארגוני השמאל, שברבים מהם השתתפות נוצרית גדולה, כנגד הפטריארך היווני אורתודוכסי תיאופיליוס, בדרישה להתפטרותו בשל אחריות כביכול להעברת נכסים של הכנסיה ליהודים. ייתכן בהחלט שהאשמות אלו ידחפו לנסיונות לפגוע בטקסי החג, למרות היערכות מנגנוני הרש"פ למנוע זאת.
ולסיום, למרות הקורונה והבכיות, נחנך השבוע ברפיח קניון ענק חדש האמור להיות הגדול ברצועה, מה שאומר שלמרות הבכיות יש ברצועה לא מעט אנשים בעלי אמצעים.

הנה תמונות:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש