סיום החרם על קטאר – הסיפור מאחורי הסיפור

הכינוס ה 41 ארגון של ארגון GCC

ביום שלישי השבוע 5 בינואר, התקיים בעיר אל-אולה שבערב הסעודית, כינוס ה GCC = מועצת שיתוף הפעולה של מדינות ערב במפרץ, שמהווה ארגון פוליטי, כלכלי, צבאי וביטחוני אזורי.

למעשה זה היה היום כינוס המועצה העליונה (שהוא השלישי והמסכם) של הכינוס ה 41.
הכינוס הראשון היה ישיבת המזכירות הכללית, שנערכה ב 23-24 בדצמבר האחרון, שתפקידה בין היתר להיות ועדת תיאום הפסגה, שהכינה את הדוחות התקופתיים לקראת כינוס מועצת השרים והמועצה העליונה, הכינה את טיוטת ההחלטות, וקבעה את סדר היום לישיבת מועצת השרים, וכבר ב 26 לדצמבר יצאה הודעה, שמלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז אל-סעוד, הנחה את מזכ"ל המועצה, להעביר הזמנות לידי כל ראשי המדינות החברות, וב 30 בדצמבר יצאה הודעה רשמית, שהמלך הסעודי הזמין רשמית את אמיר קטר להגיע לכינוס, ושזה נענה בחיוב, ונרמז למה שיקרה בכינוס המועצה העליונה, כשנאמר שהכינוס ה 41 יהווה התחלה של פרק חדש לחברות הארגון.

הכינוס השני והחשוב לא פחות שנערך ב 27 בדצמבר, של ישיבת מועצת השרים, שלמעשה הוא הכינוס של שרי החוץ (או מי שהוסמכו כנציגו של שר חוץ של המדינה החברה בארגון), וכינוס כזה מתקיים אחת לרבעון (ואם צריך ניתן לזמן כינוסים נוספים) ומועצת השרים קובעת מה יהיו המלצות למדיניות, וכל מה שקשור לפתח את שיתוף הפעולה, בין המדינות החברות. כל ההחלטות המתקבלות במועצת השרים, יוגשו כחלק מסדר היום ולאישור המועצה העליונה.
וכך חזרנו לכינוס של היום, הכינוס הקובע של ראשי המדינות, המרכיבים את המועצה העליונה.

בשדה התעופה של אל-אולה נחתו מטוסי שליטי המדינות ה GCC וכן מטוסו של שר החוץ המצרי, שהוזמן כמשקיף ועם יחס מיוחד, גם מתוקף העובדה שמצרים הייתה חלק מהחרם על קטאר, החברה בארגון (ואולי גם מתוקף הצעת בחריין משנת 2011 – העבר שנראה כה רחוק, לצרף את מצרים כחברה בארגון)
הכינוס הלכאורה שגרתי, בכל זאת היה זה הכינוס ה 41 במספר, היה מעט שונה, וההודעה הרשמית שנחתמה ע"י כל נציגי המדינות, נשאה בתוכה לדבריהם, הבטחה לאחדות שורות, ושמה קץ לחרם על קטאר, שהופעל ע"י חלק מדינות הארגון – ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, ובחריין + מצרים, כנגד קטאר.

 

תוצאות כינוס המועצה העליונה

במסגרת הכינוס של ראשי המדינות, נחתם מסמך משותף – שפורסם כהוֹדָעָה רִשׁמִית, סוכם בין היתר על הסכם פיוס וסיום החרם על קטר, ועל שיתופי פעולה לפיתוח עתידי ומסחר.

ראשי מדינות ושרים יצאו עם הודעות לעיתונות, שבהן הביעו את שביעות רצונם, בחרתי עבורכם שלוש דוגמאות:

מוחמד בן ראשד אל-מכּתום, אמיר דובאי, סגן נשיא וראש ממשלת האמירויות, אמר שפסגה חיובית המאחדת דרגות ומבססת אחווה בחסות המלך סלמאן ונסיך הכתר שלו מוחמד בין סלמאן, והוסיף כי שינויים ואתגרים סביבנו דורשים חוזק אמיתי של המפרץ, לכידות ושיתוף פעולה כמו גם עומק ויציבות ערבית.

נוואף אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, האמיר הכווייתי אמר שההודעה הרשמית היא הישג היסטורי, ומראה על הסכמה לסולידריות קבועה, ושהחלטות הפסגה יחזקו את הפיתוח המשותף של חברות הארגון, ויביא טוב למדינות ולעמיהן, ויסייעו בהשגת שאיפותיהן בעתיד.

סאמח חסן שוכרי, שר החוץ המצרי, שחתם גם הוא על הסכם הפיוס וסיום החרם, יצא בהודעה לעיתונות ואמר שההסכם נובע מהקפדה מצרית על סולידריות ערבית, עם מדינות "הרביעייה הערבית" (מצרים + ערב הסעודית + ירדן + חברות ארגון ה GCC) ושיש לקדם סולידריות ולהסיר מחלוקות, בין המדינות הערביות האחיות, וכן הוקיר תודה למאמצי התיווך של כוויית להגעה לפיוס, ושההסכם הוא צעד חשוב לחיזוק הקשרים הערביים, המבוססים על כוונות טובות ועל אי מעורבות ביחסים הבין לאומיים.

  • שימו לב למילים שנאמרו בברור, לנאמר בין המילים, ונרמז ברמז עבה.
מילה על מיקום הכנס

אם תהיתם מדוע ערב הסעודית בחרה לארח את כינוס המועצה, בעיר אל-אולה (العلا) הקטנטנה, שנמצאת "באמצע שום מקום", אספר לכם כי מדובר במקום המשלב אתר מורשת של העיר העתיקה בתחומי הישוב, אתרי היסטוריה נבטית עתיקים, כמו מַדַאאֶן סַאלֶח (مدائن صالح) וכן גם היסטוריה ערבית ואסלאמית.
זה אתר תיירות סעודי, שהממלכה מנסה לקדם, כחלק מחזון 2030 של הנסיך יורש העצר מוחמד בן סלמן, ואוסיף שלצורך פיתוח תיירות בת קיימה, נחתם בשנת 2018 הסכם שת"פ בין הממשלה הסעודית וממשלת צרפת, ושנה אחר כך, הכריז יורש העצר על חזון אל-אולה, במטרה להפוך את האזור ליעד עולמי וכאזור מורשת מוכר.

תוכלו ללמוד על האזור, באתר שמועדד תיירות למקום, וכן בדף הפייסבוק של תיירות החורף באזור, ואולי תספיקו להירשם לאירועים הקרובים, בין אם כמשתתפים ובים כצופים.

כינוס המועצה העליונה התקיים באולם התיאטרון והקונצרטים של אל-אולה, אולם מראיה = אולם המראות (مرايا =Maraya) שבנוסף לאולם המכיל 500 מקומות, יש גם גלריה לאומנויות, חדרי מפגש וחדרי מנוחה.
הבניין שנחנך בשנת 2018 לקראת פסטיבל החורף טנטורה, ומשמש כמוקד לאתר תיירות החורף אותו הזכרתי במאמר שפורסם באתר, ואוסיף ואספר שבסוף דצמבר 2019 זכה הבניין המרשים, להירשם בספר השיאים של גינס, כבניין המראות הגדול בעולם (9,740 מ"ר של מראות על הקירות החיצוניים)

 

מילה לסיכום

אז בימים האחרונים סיפרו לנו בכותרות נרגשות, כי הנה עוד יום יומיים, מגיע לקיצו החרם על קטר.
רק מי שפשוט פוקח עיניים ונותן מבט למזרח התיכון, יכול לראות את המתרחש, ולא להמתין לכותרות.
הרי כאמור כבר ב 30 בדצמבר היה ברור כי אמיר קטר מגיע לכינוס ראשי מדינות הארגון, והרי זה קורה בסופו של תהליך, שאותו תיארתי בתחילת הדברים.

בשכונה שלנו יש להקשיב לדברים הנאמרים, לפעמים הדברים נרמזים, לפעמים רק רחשים, ולפעמים נאמרים בצורה גלויה ופשוטה, רק צריך לנסות להקשיב, ולקרוא את השורות ומה שביניהן, ואולי לפעמים לראות את הדברים מזווית קצת אחרת.

 

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון