בלארוס: חיסולי מתנגדים כאסטרטגיה לשימור השלטון

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, הורה לשירות הביון שלו לחסל מתנגדי משטר בגרמניה ב-2012 – כך עולה לכאורה מהקלטות סתר של ואדים זייצב, ששימש מנהל הקג"ב הבלארוסי, ואשר פורסמו היום באתר EUobserver. ההתנקשויות לא יצאו לפועל, אולם החשיפה מעלה חשד למעורבות של בלארוס בחיסול עיתונאי בקייב לפני כחמש שנים.

ההקלטות של זייצב, שעמד בראש שירות הביון בשנים 2008 עד 2012, הגיעו לאתר החדשות מאיגור מקאר, לשעבר קצין ביחידה ללחימה בטרור שהפך למתנגד משטר ומסתתר באחת ממדינות האיחוד האירופי. לטענתו, הוא קיבל את ההקלטות כבר בשנת 2012 ושיתף בהן דיפלומט אמריקאי, אולם כעת הוא מפרסם אותן בגלוי כדי להביע תמיכה במחאה העממית נגד הרודן הבלארוסי.

בהקלטות, שלטענתו של מקאר הן מקוריות על אף האיכות הגרועה שמקשה על זיהוי מוחלט, נשמע זייצב בפגישה עם אנשי היחידה ללחימה בטרור באפריל 2012. הוא סיפר שלוקשנקו הורה לחסל שלושה בכירים לשעבר שגולים בגרמניה – אולג אלקייב, ששימש מנהל בתי הכלא, ואדים בורודך שהיה קצין בדרגת קולונל וויצ'יסלב דודקין שהוביל את המאבק בשחיתות.

"הנשיא מחכה לפעולות האלה", אמר זייצב, שציין כי לוקשנקו הקצה 1.5 מיליון דולר בחשבון מיוחד לצורך ביצוע ההתנקשויות. "חשוב לי שאף אחד אפילו לא יחשוב על הקג"ב. ברור שאנחנו יכולים להטביע או לירות במישהו. אבל לא ברור כיצד אנחנו יכולים לגרום לפיצוץ, כיצד להרעיל ולא להשאיר עקבות, רצח, דברים כאלה".

שלושת המיועדים לחיסול לא נפגעו, בניגוד לשם נוסף שהועלה בפגישה. זייצב דן באפשרות לחסל את העיתונאי הבלארוסי, פאבל שרמט, אותו כינה "קוץ בישבן". "אנחנו נשתול פצצה והעכברוש הזה יתפרק לחתיכות – רגליים בכיוון אחד, ידיים בכיוון אחר", נשמע ראש הקג"ב. "אם זה היה קורה בנסיבות טבעיות, זה לא היה משפיע על דרך החשיבה של אנשים אותו דבר".

שרמט חי באותה תקופה ברוסיה וסוכנים בלארוסים עקבו אחריו. ביולי 2016, הוא נהרג בפיצוץ מכונית תופת בקייב, ועד כה עדיין לא הצליחו הרשויות באוקראינה ללכוד את האחראים.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי בטלגרם קרדיט לתמונה: הקרמלין רוסיה