ואשינגטון פוסט: ארה"ב מזרימה תגבורות למפרץ לקראת עימות עם איראן

העיתון " וושינגטון פוסט " פרסם דו"ח של כתבו דן למות', ובו אמר כי גורמים אמריקניים סבורים כי האיומים מצד איראן ועירק אמתיים.

בדו"ח הוא הוסיף כי מפקדי צבא ארה"ב צופים פעולה צבאית נגד חייליהם או האינטרסים האמריקאים בעירק, ימים לפני יום השנה הראשון לחיסול הגנרל הבולט באיראן, קאסם סלימאני.

העיתון מסר כי בכירים אמריקניים דיברו לאחר שמטוס B-52 ביצע טיסה של 30 שעות מבסיס חיל האוויר מינוט בצפון דקוטה למזרח התיכון, שם נחת ביום רביעי, כחלק מהניסיון להציג נוכחות אמריקאית ואת הכוח הצבאי באזור כדי להרתיע את איראן.

חיל האוויר האמריקני ערך פעמיים משימות דומות במהלך 45 הימים האחרונים. "ארצות הברית ממשיכה לפרוס יכולות לחימה באזור הפעולה של פיקוד המרכז כדי להרתיע כל פעולה פוטנציאלית של האויב ולהבטיח שאנחנו מוכנים להגיב לכל תוקפנות שמופנית נגד האמריקנים או האינטרסים שלנו", אמר מפקד פיקוד המרכז הגנרל קנת פרנק מקנזי.

הגנרל הוסיף, "אנחנו לא מחפשים עימות, אבל אנחנו לא רוצים שאף אחד לא יבין לא נכון את היכולות שלנו להגן על כוחותינו שיגיבו בנחישות לכל פיגוע."

חשיפת משלוחו של המטוס האמריקני לאחר צאתו למזרח התיכון הגיעה בתקופה שתומכי המשטר האיראני ממשיכים להתאבל על אובדן המפקד הצבאי, קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה שחוסל בתקיפה אמריקאית ב -3 בינואר 2020, כשעזב את שדה התעופה הבינלאומי של בגדאד והיה עמו מנהיג גדודי חיזבאללה ובכיר בכוחות הגיוס העממיים בעירק, אבו מהדי אלמוהנדיס.

הנשיא דונלד טראמפ אישר את ההתנקשות אך ורק בגלל היותו אויב המואשם על ידי ארצות הברית בתיאום התקפות נגד אמריקנים במשך שנים רבות.

המבצע התרחש על רקע מתיחות בעירק והתקפות הדדיות בין האמריקנים למיליציות הנתמכות על ידי איראן בעירק.

איראן הגיבה כעבור חמישה ימים בהתקפות טילים בליסטיים שפגעו במאה חיילים מבחינה מנטלית (נפגעי חרדה), אך ללא הרוגים.

עם זאת, המתח הסלים לאחרונה, כאשר רקטות נורו לעבר אזור מתחם שגרירות ארה"ב ב -17 בנובמבר.

בסוף החודש נהרג מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזדה במה שמעריכים שהיה מבצע ישראלי. בהתחשב במערכת היחסים הקרובה בין ארצות הברית לישראל, גורמים רשמיים הניחו שטהרן תאשים את וושינגטון באחריות.

גורם ביטחוני אמריקני אמר כי מספר מפקדים של מיליציות עירקיות הנתמכות על ידי איראן נפגשו עם מפקד כוח קודס, וכי "כמויות של נשק קונבנציונאלי" זרמו מאיראן לעירק.

הבכיר לא אמר כיצד ארצות הברית למדה ופיקחה על ההתפתחויות, אך הוא התייחס לשיטות סודיות לאיסוף מידע ביטחוני.

לדבריו, "הייתי רוצה לומר לך שהאיום הוא אמיתי." הוא תיאר את המצב כ"הכי מדאיג שלא ראיתי "מאז רצח סולימאני, וקיים חשש למבצע מורכב.

ארצות הברית צמצמה את צוות השגרירות בבגדאד, ואילו גורמים עירקים הביעו את חששם מפני עימות אמריקני עם איראן על אדמת עירק בימים האחרונים של ממשל טראמפ.

ב -20 בדצמבר נורו למעלה מ -20 טילים לעבר המתחם הדיפלומטי בו שוכנת שגרירות ארה"ב והרגו אזרח עירקי ובניינים ורכבים בסמוך לשגרירות נהרסו.

איראן הכחישה כל קשר לירי, אך גורמים אמריקניים האשימו את המיליציות העירקיות המתואמות עם טהראן בתקיפה, וטראמפ הגיב באזהרה בציוץ: "שגרירותנו בבגדאד הותקפה בכמה טילים ביום ראשון. שלושה טילים לא התפוצצו." הוא הוסיף, "נחשו מאיפה זה הגיע: איראן. עכשיו אנו שומעים רכילות על התקפות נוספות נגד האמריקנים בעירק. זו עצת האל לאיראן: אם אמריקני אחד ייהרג, אני אטיל על איראן את האחריות, היא חייבת לחשוב בזהירות."

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן, הגיב בציוץ והאשים את טראמפ ב"פזיזות "בהטלת האחריות  על איראן. הוא הוסיף, "טראמפ יישא באחריות לכל הרפתקה שהוא יבצע בדרכו החוצה."

פריסת הכוחות למזרח התיכון עקב החשש מאיראן הובילה לחששות מהשימוש במשאבי הצבא האמריקאי. 

במאמר דעה החודש בוול סטריט ג'ורנל, קתרין וילברגר, לשעבר בכירה בתחום ההגנה של ממשל טראמפ יחד עם דסטין ווקר, לשעבר עובד רפובליקני בוועדת שירותי החימוש בסנאט, אמרה כי גורמי הביטחון נמנעים לעתים קרובות מתגובה צבאית נגד איראן.

"שליחת הנשק האמריקני הקונבנציונאלי המתקדם והיקר ביותר למזרח התיכון בתגובה לכל פרובוקציה פוטנציאלית אינה יעילה אותו ניתן לשמור על מנת להרתיע את איראן ואת התנהגותה הרעה", כתבו.

הם אמרו כי הגישה שננקטה היא בזבוז כספי משלמי המסים, מייבש את המוכנות הקרבית האמריקאית ומונע מארצות הברית כוחות שיהיו מוכנים להתמודד ולהתעמת עם סין ורוסיה.

ביידן תיאר את מדיניותו של טראמפ מול איראן, כולל יציאה מהסכם הגרעין והטלת סנקציות מחדש על איראן, "כישלון חמור".

לדבריו, יש דרך חכמה "להיות קשוחים עם איראן", וכי הוא יחזור להסכם הגרעין אם איראן תציית לתנאיו.

במאמר שפרסם CNN בספטמבר אמר ביידן: "אם איראן תבחר בעימות, אני מוכן להגן על האינטרסים החיוניים שלנו ועל כוחותינו … אבל אני מוכן ללכת בדרך הדיפלומטיה אם איראן תנקוט בצעדים ותראה שהיא מוכנה."

WP: تعزيزات أمريكية في الخليج تحسبا لمواجهة مع إيران

קרדיט לתמונה:ערבי 21