השבוע שבין ה-25.12.20 ל- 31.12.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- אנשי החמא"ס מקיימים מפגן כוח ברצועה, במקביל לשני מטחי רקטות לעוטף עזה, במטרה לאותת על מוכנות להסלמה בעקבות כישלון המגעים להסדרה מול ישראל והמתיחות באיראן.

*- באיו"ש מספר מוקדי מתיחות בין המתיישבים היהודים לפלסטינים על רקע רצח אסתר הורגן הי"ד, ומות הנער אהוביה סונדק ז"ל.

*- ברקע, מאשים בית הדין הבינ"ל בהאג את החמא"ס בביצוע פשעי מלחמה.
*- סערה ציבורית וחילופי האשמות בעקבות מסיבת ריקודים באתר נבי מוסא.
*- הקורונה ממשיכה להפיל חללים רבים באיו"ש וברצועה, בצל חשש החמא"ס והרש"פ מנקיטה בצעדים דראסטיים שימוטטו את הכלכלה המקומית.
*- אנשי דחלאן, מבססים לעצמם כוח פוליטי גובר גם באיו"ש, בדגש על מחנות הפליטים. בסדרת תכניות תחקיר הם מאשימים בכירים ברש"פ ב"תפירת תיקים" וחיסול חשבונות פוליטי עם מנהיגם.
*- הרש"פ מנצלת את העברת כספי המיסים מישראל, כדי לשלם למשפחות האסירים וה"שהידים", קיצבאות לשלושה חודשים מראש, עד לביסוס מנגנון תשלום חלופי, שלא באמצעות הבנקים.

ובהרחבה:

אם בשבוע שעבר, בלטו המתיחות וההסלמה באיו"ש, השבוע הועתקה המתיחות בעיקר לרצועת עזה. פעמיים נורו רקטות מהרצועה ליישובי העוטף, ללא נטילת אחריות אמתית (להבדיל מנטילת אחריות ע"י גופים בדיוניים, למטרת הסחה).
לצד זאת, קיימו אנשי החמא"ס בשילוב שאר הפלגים תמרון נרחב שדימה עימות כולל עם ישראל, וכלל ירי נרחב של רקטות לישראל, פריסת כוחות בשטח, ירי נ"ט, דימוי חטיפת חיילים ועוד. התרגיל שאנשי החמא"ס עשו כל שבכוחם לתת לו פומבי, ופרסמו תמונות ממנו בכל ערוץ אפשרי, נועד בעיקר לשדר איום בהסלמה, אם נוכח המשבר בשיחות על עסקת חליפין והסדרה בין ישראל לחמא"ס, אם על רקע הקורונה וסוגיית החיסונים, ואם על רקע המתיחות בין האמריקאים לאיראן, ערב סיום כהונת הנשיא דונאלד טראמפ. עם קשר לתרגיל או בלעדיו, פינ המצרים בשבוע שעבר את הציוד מנציגותם ברצועה, נציגות שכבר מזמן אינה מתפקדת, פרט לאירוח קצר טווח של משלחות אנשי המודכ"ל המגיעות לאזור.

הנה תמונות ממטח הרקטות לעבר הים, שפתח את התרגיל:

בהקשר זה, נציין שהשבוע האחרון הבליט את הקרבה של חמא"ס לציר האיראני, נוכח פרסומים על תמיכת קאסם סולימאני בחמא"ס והעברת הכספים דרכו לתנועה. שלטים עם תמונות סולימאני נתלו השבוע ברחבי הרצועה, לרגל יום השנה לחיסולו, מה שעורר זעם וביקורת מחוגי ה"סלפים", שהשחיתו חלק מהתמונות וציינו את חלקו בטבח המוסלמים בסוריה, כולל פעילי ה"אחים המוסלמים".

במקביל, הכריזו ה"חותים" השיעים של תימן, כי לא ישחררו טייסים סעודיים שנפלו לידיהם כשבויים, בלא שחרור פעילי חמא"ס פלסטינים שנאסרו לאחרונה בסעודיה.
על רקע זה נציין, כי בית הדין הבינ"ל בהאג האשים השבוע את חמא"ס בביצוע פשעי מלחמה, בתגובה על ירי טילים למטרות אזרחיות ושימוש באזרחים כמגן אנושי.
ואם ציינו שהמתיחות מאיו"ש עברה לרצועה, נזהיר שאיו"ש עדיין מצויה בצל הניסיונות לעודד מאבק עממי וטרוריסטי בהובלת שורה של גורמים, כשלכך מצטרפים גילויי מתיחות מול אנשי ההתיישבות בעקבות רצח אסתר הורגן הי"ד בטל מנשה, שבית רוצחה מחמד קבהא מהכפר טורא שבנפת ג'נין נהרס השבוע תוך עימותים קשים בין מתפרעים מהכפר לכוחותינו. זאת, לצד המחאה של "אנשי ההתיישבות" על מותו של הנער אהוביה סונדק ז"ל, שגררה לא אחת עימותים גם מול הפלסטינים. במסגרת זו יצאו מתפרעים מהכפר דיר ג'ריר, כפר שקט בדרך כלל, ותקפו חוה חקלאית שהוקמה באזור בו נהרג הנער. עימותים פרצו גם בכניסה לכפר תורמוסעיא, מול מפגינים מההתיישבות.

הנה כתבה על העימותים ליד דיר ג'ריר, ותמונות מתורמוסעיא:

אזור יהודה ושומרון סער השבוע על רקע פיצוץ מסיבת ריקודים באתר נבי מוסא, שבירידה בין מישור אדומים ליריחו. המסיבה התקיימה באישור ובחסות משרד התיירות הפלסטיני בהובלת ה"די ג'יי" סמא עבד אלהאדי, במטרה להציג את "הפנים היפות והמודרניות של פלסטין", תוך צילום מסיבות דומות בשורה של אתרים מיוחדים. אלא שדבר קיום האירוע בנבי מוסא הגיע לידיעת צעירים שאירוע מסוג זה נתפס בעיניהם כ"פגיעה בקודשי האסלאם". הם פוצצו את האירוע וסילקו את משתתפיו בבושת פנים. בעקבות זאת, התעוררו זעם ציבורי וחילופי האשמות בין משרדי התיירות וההקדשים, ואפילו ראש ממשלת הרש"פ נדרש לפרשה, והורה על כינון ועדת חקירה לבירור העניין. בהמשך גינתה שרת התיירות הנוצרית של הרש"פ את תקיפת החוגגים והכריזה שמדובר במעשה פרימיטיבי.

מנגד, עצרה המשטרה הפלסטינית את ה"די ג'יי" סמא עבד אלהאדי באשמה של פגיעה במקום דתי, והפרת הנחיות הקורונה, ובית משפט האריך את מעצרה ב- 15 יום, למרות שמשפחתה הציגה אישור רשמי ממשרד התיירות לקיום מסיבת הריקודים.

הנה תמונות מהאירוע בנבי מוסא:

עם או בלי קשר, ואולי בניסיון לטשטש את הדימוי השלילי שיצרה התקרית בנבי מוסא, הודיעה המש"פ על מעצר תושב חברון בעקבות פרסום פוסטים הפוגעים ברגשות הקהילה הנוצרית.
גם השבוע ממשיכה הקורונה להשתולל באיו"ש וברצועה, כשהחמא"ס והרש"פ נזהרים מהטלת סגרים ועוצרים ממושכים מתוך הבנה שלאוכלוסייה אין יכולת לשרוד כלכלית בסגרים כאלה. ברצועה נמשכים סגרים של סופי שבוע. באיו"ש סגרים מקומיים עם אכיפה חלקית. התוצאה שהמגיפה נמשכת, אך היקף התמותה והחולים הקשים נותר כמעט קבוע. עם זאת, מספר המתים באיו"ש והרצועה עבר כבר את ה- 1500, ומספר המתים היומי הרשמי, גבוה בהרבה מזה שבישראל, וככל הנראה, מספר המתים הינו גדול עוד יותר, שכן, לא כל החולים הקשים מגיעים לבתי החולים ונספרים. דובר משרד הבריאות ברש"פ העריך שחיסונים ראשונים יגיעו לאיו"ש רק בעוד כשבועיים, וגם להערכה זו יש להתייחס בערבון מוגבל.
השבוע יצוין יום ייסוד הפת"ח, החל ב- 01 ינואר, בו בוצעה הפעולה הצבאית הראשונה של הארגון בשנת 1965, כנגד צינור של מוביל המים הארצי. בשל הקורונה נמנעת הרש"פ מארגון אירועים המוניים, אך לעומתם אנשי דחלאן כן מתכננים שורה של מפגני כוח. בהקשר זה, יצוין, כי בהדרגה מבססים לעצמם אנשי דחלאן אחיזה גוברת בכל מחנות הפליטים באיו"ש, בזכות הכסף הרב העומד לרשותם. השבוע פרסמו אנשי דחלאן סדרת תכניות תחקיר טלויזיוניות בהם הציגו את השתלשלות האירועים שגרמו להרחקת מנהיגם, תוך טענה שבכירים ברש"פ פעלו ל"חיסולו הפוליטי" של דחלאן.

הנה קדימון לסדרת התחקירים:

במישור הכלכלי, הודיעה הרש"פ כי החודש שולמו למשפחות האסירים, ה"שהידים" ויתר המחבלים קצבאות לשלושה חודשים, בזכות "קרן השפע" שהעביר אליה משרד האוצר הישראלי. זאת, על מנת להשלים את בניית מנגנון העברת הקצבאות בעתיד, שלא באמצעות הבנקים, ואולי גם כדי לחמוק מהצו הישראלי של ניכוי כספים אלו מכספי המיסוי.
לצד זאת, הגישו עובדי הרש"פ מעזה, באמצעות משרד עורכי דין צרפתי תביעה לבית הדין הבינ"ל נגד אבו מאזן והרש"פ בשל הלנת שכרם. תביעה שגם מגישיה מבינים שמטרתה תעמולתית גרידא.
בנוסף, קיימו גם עובדי עיריית ראמאללה פעולות מחאה, בדרישה מהרש"פ לדאוג לתשלום שכרם באופן מלא. עובדי העיריה קיבלו בחודשים האחרונים רק 60% מהשכר, כמו עובדי הרש"פ, אך לאחר שעובדי הרש"פ קיבלו שכר מלא, כולל את הפרשי השכר, דורשים עובדי העיריה השוואת תנאים.

הנה כתבה בנושא:

בד בבד, נמשכת מחאת עובדי אונר"א, נוכח הודעת הנהלת הסוכנות, לפיה לא תוכל לשלם בתחילת ינואר משכורות מלאות ל- 28 אלף העובדים. אלה פתחו בשורה של פעילויות מחאה, במקביל למאמץ אינטנסיבי של הסוכנות לגיוס תרומות. גורים פלסטיניים טוענים, כי התרומות לאונר"א נפגעו באחרונה, בעקבות הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות הנפט, שהיו התורמות הראשיות לארגון, לאחר שארה"ב הפסיקה לממן את אונר"א.
בתוך כך, צעיר עזתי הצית עצמו למוות במרכז העיר כביטוי של המצוקה הכלכלית, אך האירוע כמעט לא עורר הדים בשטח. לצד זאת, נרשמו שני הרוגים בקריסת בור ספיגה באזור המואצי של רפיח.
בתחום בטחון הפנים, נציין איתור גופה חרוכה בכפר שויכה שבגזרת טול כרם, לצד לכידת כמויות גדולות של נשק מאולתר בכפר ג'פתליכ שבגזרת יריחו, בפשיטה שנעשתה לאחר סכסוך חמולות. לצד זאת, עצרה המשטרה הפלסטינית מספר חשודים בהשחתה של רכבי המשטרה בעיר.
ועוד בבית לחם שחגגה בסוף השבוע שעבר את חג המולד של העדות המערביות בצל הקורונה, כמעט ללא תיירים, אך עם כל הטקסים המסורתיים.

הנה תמונות:

בנוסף, התקיים במחנה הפליטים ג'לזון טקס סולחה רב משתתפים בהובלת הנהגת הפת"ח ומושלת ראמאללה לילא ע'נאם, בעקבות הסכם בין שתי משפחות גדולות במחנה (אלמצרי ואבו עיאש). ההסכם סיים סכסוך שהחל בשנת 2009, ברצח שני אחים ממשפחת אבו עיאש, ע"י בן משפחת אלמצרי, כשגם המשטרה הפלסטינית היתה שותפה למהלך, והסכימה לשחרר חלק מהשותפים לרצח, לאחר תשלום כופר נפש בהתאם למסורת.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש