לבנון מסיימת שנה קטסטרופאלית וממשיכה בלי תקווה ובלי עתיד

הלבנונים מסיימים את שנת 2020 עם תקוות מועטות לשנת 2021. אקורד הסיום של השנה הקטסטרופלית הזו למשק הלבנוני מגיע בדמות משבר בנזין חמור ודיווחים כי ספקי הדלקים לא קיבלו כמויות מספקות להפצתם בתחנות הדלק. המשבר הזה מגיע עם הודעת ממשלת לבנון כי החל ממחר היא תצמצם את הסובסידיה על מחירי הדלקים מה שיעלה את מחירם עבור הצרכן.

השבוע היו תקועות בנמל ביירות ארבע מכליות נפט שאי אפשר היה לשחרר את מטענן עקב אי יכולתו של הבנק המרכזי של לבנון לפתוח להן אשראי בשל מחסור במט"ח. נוכח הידיעות על המחסור בעלי כלי הרכב בלבנון נהרו לתחנות, כשהן הגבילו את המכירה ל-20 ליטר לכל רכב. במקביל, נרשמת עלייה בביקוש לאופנועים ולקטנועים שצריכת הדלק שלהם נמוכה יחסית.

הבנק המרכזי בביירות ממשיך לממן ייבוא מוצרים חיוניים כמו מזון ותרופות על בסיס שער החליפין הרשמי העומד על 1515 לירות ל-1 דולר, בעוד השער הריאלי בשוק השחור עומד על 8000 לירות לדולר, דבר ששוחק את יתרות המט"ח של לבנון. זו הסיבה שהבנק הודיע כי לא יוכל להמשיך במדיניות הסובסידיה ובכלל זה על הדלקים עם תחילת 2021. בהיעדר ממשלה מתפקדת ומדיניות ברורה, מצבם של הלבנונים רק ימשיך להתדרדר.

תמונה

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין