תקיפה בסוריה – פרטים והערכות באשר לעיתוי

שעות רבות לפני התקיפה הישראלית הלילה , כך על פי מקורות זרים , פרסם אתר החדשות האנגלי – "הגרדיאן" את הדיווח הבא :  "הועבר מסר למפלגת החיזבאללה בלבנון לפני כשבוע בדבר האפשרות שהישראלים מתכוננים למבצע " ניקיון "גדול בביירות במהלך השבועות הקרובים, למרות המוכנות והכוננות הביטחונית בפרברי ביירות ובדרום המדינה". לכן נסראללה דאג בנאומו האחרון להזכיר ולשלוח מסר להנהגה בישראל שעליהם לקחת בחשבון שכוח הטילים המדוייקים של "המפלגה" הוכפל ונכונות להם הפתעות שהם יודעים ומכירים בדיוק למה נסראללה מתכוון.

ידיעה זאת חשובה להבנת השתלשלות האירועים ותיזמון התקיפה האחרונה והמטרות הספציפיות שהושמדו .

"בדיוק בשעה 1:30 בבוקר היום, האויב הישראלי ביצע תוקפנות אווירית עם ירי רק"ק מצפון הגליל, שהתעמתו עם יחידת ההגנה האווירית שלנו באזור נבי הביל באזור הכפרי של דמשק. אמצעי ההגנה אווירית יירטו כמה מטילי התוקפנות, שהביאו להרוג אחד, 3 פצועים חיילים ולפגיעות ברכוש". – כך דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית הלילה.

(אל-נבי הביל, הוא הבל, אחיו של קין. קברו נמצא דרומית לאתר הנופש אל-זבאדני במישור אל-זבאדני, שהיה בעבר אתר מכ"ם סורי ענק להגנה אווירית)

כבר בהתחלה הועלו השערות ברשתות המדווחות ,בגלל מיקום אזור התקיפה ,כי הותקפו מטרות חיזבאללה וכי אפשר והותקף משלוח שהיה מוכן להעברה לשטח לבנון.

המצפה הסורי לזכויות אדם מדווח כי בתקיפות הישראליות הושמדו מחסני טילים וחומרי נפץ השייכים לחיזבאללה ולמיליציות הנאמנות לאיראן.

דיווח לבנוני אחר טען כי לפחות מחסן נשק אחד של הצבא הסורי הושמד.

כתבי רשת אל-ערביה ו-"אלחדת " דיווחו, ביום רביעי בלילה, כי תקיפות ישראליות כוונו לשדה התעופה הצבאי   בחומס, סוריה. לפי המידע , התקיפות התרחשו באזור נבי הביל שבזאבאדני, שבאזור הכפרי המערבי של דמשק, והרגו חייל מכוחות המשטר ופצעו אחרים.

המצפה הסורי לזכויות אדם אישר, כי תקיפות ישראליות היו על אתרי הגנה אווירית סורית, ואתרי המיליציות האיראניות באזורים הכפריים של דמשק.
המקורות ציינו גם כי מטוסים ישראלים שיגרו מספר טילים, מעל המרחב האווירי של לבנון , לאתר צבאי באזור זבאדאני, בסמוך לגבול לבנון ,באזור הכפרי המערבי של דמשק.

דיווח אחר, שכדאי לקחת בערבון מוגבל הוא כי הותקף מבנה באזור זבדאני בו נערכה פגישת בכירים בין החמאס וחיזבאללה וכן קצין בכיר סורי".
דיווח נוסף מאותו מקור טוען כי  "פוג' 100 הגנ"א בהרי ג'דידה-ערטוז בפרברי דמשק המערביים הותקף. יש עשרות הרוגים ופצועים".

תמונה

בהמשך דיווח צבא סוריה על הרוג ו-2 פצועים בשורותיו. החיזבאללה טרם פרסם על נפגעים בשורותיו ( אפשר וירצה הפעם להכיל הפגיעה כי עדיין לא הספיק לנקום על הקודם ולא רוצה לקחת על עצמו התחייבויות נוספות).

אתר התקיפה הלילה ,לא הותקף בשנה האחרונה אך הפרשן הצבאי של האתר נציב. נט מעיר כי : " בעבר זה היה מוקד התקיפות בעיקר על רקע העברות אמל"ח ומחסני אמל"ח בציר דמשק – ביירות בדגש על זבדאני, דימאס שם הושמדו לא מעט מכולות אמל"ח ומשאיות בהמתנה לחצייה.

התקיפה חריגה מעט דווקא בעיתוי לאחר כמה ימים מתקיפה רחבה על מפעל הודפים במציאף במסגרת המב״מ. התקיפה במציאף היא מה שנקרא "תקיפה בגאנט". עוד אחת ממטרות המב״מ שנכנסת לרצף.

התקיפה אתמול נראית כתקיפת צורך שעלה במיידי (גנץ היה אתמול בכמה שעות של דיון ביטחוני סגור שנוצל עי" ניסנקורן…). יכול להיות שמישהו בציר הניח שישראל לא תתקוף שבוע אחרי שבוע וניסה לקדם משהו מסוריה ללבנון – לא עבד.

כמסקנה מפעילות הלילה ניתן להבין כי ישראל שלחה לנאסראללה רמז עבה כי דבריו ש-"נכונות לישראל הפתעות" לא מחזיקות מים , ועובדה , הפתעה אחת התאדתה אמש וכי כל "הפתעה" שתבשיל פוטנציאלית תכנס לרשימת ההשמדות ובהזדמנות הראשונה "יוצאו מקופסת ההפתעות" שהקוסם הרברבן מתפאר בהן.