רוסיה הפעילה ציוד ל"א לשיבוש מתקפות ישראליות בסוריה אך נכשלה

מאז תחילת שנת 2019, הצבא הרוסי משתמש במערכות לוחמה אלקטרונית מדגם R-330Zh הנקראות Zhitel כדי לשבש אותות GPS מעל סוריה, לבנון וצפון ישראל.

שיבושי מערכות הניווט ע"י הרוסים החמירו עוד יותר גם במהלך תרגילי האוויר והים של צה"ל  מעל הים התיכון.

במקרים כאלה מערכת ה- GPS של המטוס או המסוק מקבלת מידע שגוי על מיקומו. אותו מידע שגוי נשלח למקבלים אחרים, כולל מקבלי אתרי מעקב אחר מטוסים, באמצעות מערכת ניטור הניווט ADS-B.

הרוסים השתמשו במערכות משבשות אלו רק כדי לבדוק אותן ואת יכולותיהן מול ציוד לחימה מערבי.

היה חשוב ליצרנים הרוסים לבדוק אם השימוש במערכות שיבוש הסיגנלים של מערכות הניווט ,GPS, יכול להפחית את רמת הדיוק של טילי השיוט של חיל האוויר הישראלי.

ישראל משתמשת בטילי שיוט במהלך תקיפותיה על המתקנים הצבאיים של צבא סוריה וכן מתקנים שונים כגון : מפקדות ומחסני נשק של כוח קודס של משמרות המהפכה האיראנים והמיליציות הנאמנות לה הפועלים על אדמת סוריה ועיראק.

הפתעת הרוסים היתה גדולה לאחר שנוכחו לדעת שפאר הציוד ללוחמה אלקטרונית של התעשיות הצבאיות שלה פשוט נחלו כישלון חרוץ בפעולתם נגד הנשק הישראלי שגבר ללא קושי על הטכנולוגיה הרוסית.

טילי השיוט הישראלי המצוידים במערכות ניווט אינרציאליות, במצלמות טלוויזיה ובחיישני אינפרא אדום  הצליחו להמשיך בדרכם אל היעדים  ולזהות אותם במדויק, גם אם גלי GPS שעזרו להם לנווט את דרכם – שובשו.

כתוצאה מכישלון ניסונות הרוסים לשבש את מערכות הלחימה הישראליות  כל התקיפות האוויריות של ישראל באמצעות טילים אלה בסוריה, בשנתיים האחרונות ,היו מוצלחות וכל המטרות שישראל התכוונה להשמיד – אכן הושמדו. לדוגמא, התקפות האוויר ביום שישי האחרון,לפנות בוקר ,  על מרכז המחקר, הפיתוח והבנייה של טילים בליסטיים סורים באלמציאף.

בימים האחרונים החלו משמרות המהפכה האיראנים להשתמש בציוד שיבוש רוסי זה על מנת לנסות ולשבש מתקפת טילי שיוט אמריקאים על מפקדות מרכזיות שלהם ברחבי טהרן .

תמונה

התוצאה הטראגית של הפעלת ציוד שיבוש זה בכל האזורים סביב טהרן הביא למותם של לפחות 10 מטפסי הרים שאיבדו את דרכם במהלך טיפוס בהרים שבאזור והם קפאו למוות לאחר שלא ניתן היה לחלצם בגלל תנאי מזג אוויר קשים.

תמונה

לגבי הפעלת ציוד השיבוש הרוסי בטהרן ,אפשר להניח , לאור כישלונם של הצבא הרוסי לשבש את מערכות התקיפה הישראליות מעל שמי סוריה , כי מערכות השיבוש של משמרות המהפכה  לא רק שלא יוכלו למנוע מארה"ב לתקוף מתקנים צבאיים וממשלתיים בטהראן ובאזורים אחרים באיראן, אלא גם מסכנים את חייהם של אזרחים.

גם אם מערכות רוסיות אלו לא יהיו מסוגלות לשבש תקיפות אמריקאיות עם טילי השיוט, במקרה של התקפה צבאית אמריקאית על מתקני משמרות המהפכה בטהרן, הרי שיש חשש שטילי השיוט יפגעו במקומות אזרחיים ובבתים אזרחיים במקום לפגוע ביעדיהם.

תמונה