השבוע שבין ה-18.12.20 ל- 24.12.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- התגברות נוספת בהיקף האלימות באיו"ש, הן במה שקשור במאבק העממי, אבל לא פחות, פעילות טרור מלאה, ובמוקד, הרצח הנורא של אסתר הורגן הי"ד מטל מנשה, בעת שיצאה לריצה באזור יער ריחן. זאת, לצד ניסיון לפיגוע ירי בהר הבית ע"י מחבל מג'נין שחוסל ע"י כוחותינו. ברקע, מתיחות גוברת בין ההתיישבות היהודית לפלסטינים.

*- ברקע, מאותתים אנשי החמא"ס, כי לא יהססו לחדש את האלימות אם לא יושג הסכם מול ישראל, ומשלחת מטעם המודכ"ל המצרי הגיעה לרצועה.
*- הרש"פ מנצלת את הזרמת מליארדי השקלים מישראל, הן לתשלום משכורות לעובדים, והן לעידוד המאבק העממי, והנוכחות הפלסטינית במוקדי חיכוך, כולל מזרח ירושלים.

*- מנגד, מנהלים פעילי הפת"ח ברצועה מאבק ציבורי בשל אפלייתם לרעה בתשלום משכורות. ברקע, ממשיכה אונר"א לנסות לגייס מימון למשכורות עובדיה.
*- נמשכים מאמצי הרש"פ וחמא"ס לרסן את התפשטות הקורונה, בהצלחה מוגבלת, כאשר לכל הפחות לא מסתמן גידול במספר המתים מהמחלה, העומד על כ- 30 ביום. ברקע, מעבירה ממשלת האמירויות סיוע חירום לרצועת עזה, ואילו יו"ר הרש"פ מנחה לרכוש את החיסון הרוסי לקורונה.
*- חג המולד מתנהל בצל הקורונה, אך קריאת חמא"ס לנוצרים ברצועה להימנע מארועים לציון החג מעוררת ביקורת ציבורית קשה.

ובהרחבה:

השבוע האחרון עומד בסימן של התגברות נוספת בהיקף האלימות, הן במה שקשור במאבק העממי, אבל לא פחות, פעילות טרור מלאה. בלט בהקשר הזה הרצח הנורא של אסתר הורגן הי"ד מטל מנשה, בעת שיצאה לריצה באזור יער ריחן. לצד זאת, ביצע מחבל מאזור קבאטיה ניסיון לפיגוע ירי בנשק מאולתר בעיר העתיקה ללא נפגעים, המחבל נהרג וחשוד נוסף שככל הנראה סייע לו נעצר.
לצד זאת, נמשכים הניסיונות להגברת המאבק העממי ברחבי איו"ש, כולל ירי לעבר חיילי צה"ל בפעילות בערים הפלסטיניות, בדגש על גזרת ג'נין, יידוי בקבוקי תבערה, בצירים, כמו לדוגמא ליד עפרה, שלא לדבר על יידוי אבנים לעבר רכבים ישראליים בשורה של מוקדים. בלט השבוע אזור הכפר קדום, בו מתנהלות הפגנות שבועיות נגד ההתיישבות היהודית בגזרה, והפעילים הפלסטינים באזור זה דיווחו על שני "הישגים" משמעותיים מבחינתם: הראשון – הצלחה להפיל רחפן צילום צה"לי בגזרה, והשני – יידוי בקת"ב מטווח אפס לעבר חייל צה"ל ששמר בטרמפיאדה בגזרה, ללא תגובה של החייל, שבנס לא נפגע, וכאשר מיידה הבקת"ב נכנס לרכב ונמלט גם הוא ללא פגע לכיוון העיירה עזון.

הנה סרטון המתעד את הארוע:

ברקע לדברים, דווח על עשיה של מנגנוני הרש"פ כנגד גורמי הטרור בגזרה, ובכלל זה מעצר של פעיל חמא"ס בכיר בעירה טובאס, ומעצר מפרי סדר באזור חברון, ע"י פעילי מנגנונים שפעלו כ"כח מסוערב".

הנה סרטון, המציג את האירוע לצד ביקורת כתובה על התנהלות המנגנונים, המסייעים לכיבוש הציוני: 

בנוסף, דווח על פשיטת המנגנונים על דירה בראמאללה, בה אותר נשק רב, כמו גם אמצעים לייצור נשק. לא ברור אם מדובר בנשק שיועד למטרות פליליות או פח"ע.

הנה תמונות מהמקום:

על רקע זה, בלטו גם שורה של עימותים מול ההתיישבות היהודית, שאנשיה מחו על רצח אסתר הורגן, כמו גם על מות הנער אהוביה סונדק מבת עין, בעקבות ניסיון בריחה מרכב משטרה שדלק אחרי רכב של נערי גבעות שנחשד ביידוי אבנים לעבר רכב פלסטיני. התקשורת הפלסטינית דיווחה בהבלטה על כל הפגנה של המתיישבים וגם על מספר תקריות בהן הותקפו פלסטינים בידי מתנחלים. גם שתי תאונות דרכים אקראיות הוגדרו ע"י התקשורת הפלסטינית כפגיעות מכוונות מצד מתנחלים.
וברצועת עזה, ממשיכים אנשי החמא"ס לאיים בהסלמה, והשבוע יזמו תרגיל המדמה הסלמה ביטחונית בשילוב נציגי כלל הפלגים במטרה לאותת, כי אם לא יימצא הסדר לנושא הכנסת חיסוני קורונה, בין אם במסגרת עסקת חליפין עם ישראל ובין אם לאו, יביא הדבר למשבר. בעקבות זאת, שוב הגיעה משלחת מטעם המודכ"ל המצרי לרצועה, על מנת לנסות לבחון דרכים להנעת תהליך של "גיבוש עסקה".
במישור הכלכלי, בלטה הודעת הרש"פ על תשלום יתרת ההפרשים למשכורות עובדי המנגנון הציבורי בזכות בזכות מליארדי השקלים שהעבירה ישראל לרש"פ, כביכול עבור גביית המיסים בשמה, לצד אי מימוש חוק ניכוי כספי קיצבאות המחבלים. קרן השפע לה זכתה הרש"פ, מאפשרת לה להודיע פומבית גם על הזרמת כספים לסיוע לתושבי מזרח ירושלים כנגד ייהוד העיר. זה מה שנקרא, ממשלת ישראל מממנת את פעילות אש"ף בירושלים, ואת הטרור המשתולל.
מנגד, ממשיכה הרש"פ לצמצם את משכורות אנשי הפת"ח ברצועה, מתוך הערכה שמרביתם נמנים על מחנה דחלאן. אלה בליווי אנשי הפת"ח האחרים קיימו שורה של פעילויות מחאה, אבל מאיו"ש לא באמת סופרים אותם.
לצד זאת, נמשכים המגעים למציאת מקור תקציבי למימון משכורות לעובדי אונר"א עבור חודש דצמבר, תוך המתנה דרוכה לכניסת הממשל האמריקאי החדש לכהונה. לטענת אונר"א עדיין אין מימון מספיק לכך, אם כי האיחוד האירופי הזרים לסוכנות סכום של 4.6 מיליון יורו.
גם בסוף השבוע האחרון אכפו אנשי החמא"ס סגר כללי ברחבי רצועת עזה, וכמו בשבוע שעבר, העובדה שמדובר בסגר קצר טווח, מלבד העובדה ש"לא כדאי להתעסק עם אנשי החמא"ס", הביאה לכך שלא נרשמה התנגדות של ממש למהלך. הבעיה העיקרית הינה שמאחר ומדובר בפעילות קצרת טווח היא גם לא ממש יעילה והיקף התפשטות הקורונה ברצועה ממשיך לגדול, ומספר המתים מהמחלה ברצועה, כבר עבר את זה שביהודה ושומרון. אגב נתוני ההידבקות ברצועה אינם מלמדים דבר, שכן הבדיקות נערכות רק לאוכלוסייה בסיכון לאחר פיתוח תסמינים, בהיעדר ערכות בדיקה. להערכת גורמים במשרד הבריאות בעזה, על סמך בדיקות מדגמיות, בין 30%- 45% מתושבי הרצועה חולים בקורונה, כך שזו אולי בשורה לאוכלוסייה, שהאזור מתקרב לחסינות עדר, ובשל הגיל הצעיר של רוב התושבים מספר הנפטרים נמוך יחסית.
השבוע דווח, כי ממשלת האמירויות הערביות שיגרה לרצועה כמחווה של רצון טוב מטוס ובו ציוד רפואי רב למאבק בקורונה, כולל ערכות בדיקה, אך כשהמשלוח הגיע לרצועה התברר שלא מדובר בערכות הבדיקה הרגילות (מטושים), אלא בערכות לבדיקות דם סרולוגיות.
ובאיו"ש נמשך הסגר על מחוזות שכם, חברון, טול כרם ובית לחם. הרש"פ לא באמת מצליחה לאכוף זאת, אבל כבר עתה ניכרת ירידה מסויימת בהיקף התמותה מקורונה, לצד זעם רב מצד הסוחרים ואנשי העסקים. במטרה לשכך במעט זעם זה, הודיעה הרש"פ כי תחלק השבוע מענקים בגובה 700 ₪ לבעלי עסקים שנפגעו כלכלית בשל הקורונה. גם באיו"ש ברור שהנתונים הרשמיים של החולים אינם אמתיים, ואם במחוז בית לחם 40% מהחולים המוכרים זקוקים לאשפוז, ברור שחלק ניכר מהחולים בפועל פשוט לא נבדק.
על רקע זה, הנחה אבו מאזן את משלת הרש"פ לחתור בדחיפות להבאת מיליוני מנות של החיסון הרוסי לקורונה "ספוטניק", בניסיון לבלום את התפשטות המגיפה.
האנרכיה ברחבי איו"ש נמשכת. סוחר סמים דרס ופצע קצין בטחון מסכל כאשר נמלט מניסיון מעצר בעיירה עזון עצמה. בנוסף, דווח השבוע על קרב חמולות בכפר עאנין שבגזרת ג'נין, שכלל ירי רב ופצועים. כן דווח על שוד עובד תחנת דלק בעיירה דורא שבגזרת חברון ושוד נהג מונית בעיירה יעבד.
גם בעזה יש אנרכיה. ובחסות העוצר הכללי, הצליחו עבריינים לפגוע במכשיר כספומט בסניף בנק פלסטין שבשכונת רימאל. בהמשך נטען, שמדובר במעשה של עובדי רש"פ נזעמים שמחו כנגד קיצוץ שכרם, אך רבים אחרים מעריכים שמדובר בפעולה של אנשי חמא"ס, שרק הם יכלו לנוע בחופשיות בזמן הסגר.
לצד זאת נהרגה נערה עזתית בת 16 מכדור שנפלט מנשקו של אביה, גם הוא איש חמא"ס.
ועוד מעזה. בעקבות מזג האוויר הסוער והעליה בביקוש לחשמל, נרשמה החמרה במספר שעות הפסקת החשמל, כאשר ברוב הרצועה מסופק חשמל פחות מ- 10 שעות ביממה.
ונזכיר, כי הערב יחול חג המולד לפי לוח השנה של הכנסיות המערביות, אך באווירת הקורונה אזור בית לחם נקי כמעט לחלוטין מתיירים, למרות שעיריית בית לחם פתחה כבכל שנה את "שוק חג המולד" ברחבת כנסיית המולד בעיר. הטקסים בכנסיות מצטמצמים לאנשי הכמורה ואין אוירה אמתית של חג ברחובות, למרות עצי האשוח המקשטים את האזורים הנוצריים.

הנה תמונות מבית לחם:

על רקע זה התעוררה סערת רוחות בעקבות גילוי דעת של החמא"ס ברצועה לקראת החג, בו נקראו הנוצרים לצמצם את האירועים והחגיגות. גילוי דעת זה עורר שורה של תגובות נזעמות, וטענות על אפליית הנוצרים בידי התנועה. החמא"ס מצידה מיהרה לפרסם הודעת הבהרה בה הדגישה את יחסי האחווה בין המוסלמים לנוצרים ברצועה וב-"פלסטין". בנוסף, קיים אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס שיחת טלפון עם האב גבריאל רומנלי, ראש הכנסייה הקתולית בעזה, בה הדגיש, כי עזה היא ביתם של הנוצרים, כמו גם של המוסלמים.

הנה סרטון המציג את הפרשה והתגובות:

ועוד מעזה. השבוע נפתח בית חולים שדה אמריקאי שהוקם בצפון הרצועה, אחרי ביקורת נוקבת על אנשי החמא"ס, בטענה שמדובר בצעד ליישום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ע"ה. בחמא"ס ציינו שאת בית החולים הקימו אנשי ארגונים לא ממשלתיים, ולא הממשל האמריקאי.

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש