טורקיה מבקשת להחיות את היחסים עם ישראל … דרך אזרבייג'ן

במהירות האפשרית .. טורקיה ממהרת לתקן את היחסים עם ישראל

טורקיה ממשיכה לפעול לשיקום היחסים עם ישראל , להחזרת השגריר הטורקי לתל אביב ולהתחייבות לנורמליזציה מלאה כפי שהייה בעבר. יתכן והצעד האחרון במאמצים הללו היה בקשת אנקרה מאזרבייג'ן לתווך בינה ובין ישראל לתיקון היחסים בהקדם האפשרי, וליידע את הצד הישראלי כי ארדואן נחשף למידע מוטעה מצד יועציו בנוגע ליחסים עם תל אביב.

Israel is shooting itself in the foot by selling arms to Turkey's ally Azerbaijan

קרדיט לתמונה: https://tfiglobalnews.com/

גם טורקיה וגם ישראל מילאו תפקידים מרכזיים בניצחונה האחרון של אזרבייג'ן על ארמניה באזור נגורנו-קרבאך.

מל"טים ומערכות נשק אחרות מטורקיה וישראל סייעו לאזרבייג'ן להשיג עליונות צבאית ביחס לארמניה, אך היחסים בין טורקיה לישראל לא היו משמעותיים לאורך כל התקופה האחרונה.

כעת, לאחר שבועות מסוימים של הפסקת אש, מנסה נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב לתקן את היחסים בין שני בעלי בריתו, על פי מה שאישים בכירים בישראל אישרו לאתר "אקסיוס" – "أكسيوس" האמריקני.

הם גם הבהירו כי אלייב העלה את נושא יחסי ישראל וטורקיה בשיחה שהתקיימה לאחרונה עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. יועציו של אלייב אמרו לעמיתיהם הישראלים כי ארדואן הגיב בחיוב לרעיון שיפור היחסים.

Brenda Shaffer on Twitter: "#Baku today. #Turkey and #Israel share common interests with #Azerbaijan… "

הסתה מעוזריו?!

למרות ההצהרות העוינות הרבות כלפי ישראל, שהשמיע ארדואן בעבר, הדגישו יועציו של אלייב כי הוא אינו עוין את ישראל, אלא שהוא הוזן על ידי עוזריו במידע מוטעה ומאוחר יותר נטשו את הנשיא.

בשיחת טלפון עם מקבילו הישראלי גבי אשכנזי, אמר שר החוץ האזרביג'אני ג'יהון פרמוב כי אזרבייג'ן סבורה שהזמן מתאים לתיקון היחסים בין ישראל וטורקיה.

הוא גם הדגיש כי מדינתו רוצה לראות את טורקיה וישראל חוזרות ליחסים נורמליים, והביע את נכונותה של ארצו לעזור להשיג זאת.

מנגד, משרד החוץ הישראלי סירב להתייחס לעניין וכך גם היועץ למדיניות חוץ של אלייב.

ראוי לציין כי לאחר "תקרית מרמרה" בשנת 2010 היחסים בין ישראל לטורקיה הידרדרו והקשרים בין המדינות הוקפאו.

הנשיא ברק אובמה ניהל אז שיחת טלפון משולשת עם נתניהו וארדואן בשנת 2013 כדי לנסות לבסס את הסכם הפיוס בין שני הצדדים.

התחבר מחדש לישראל

היו כמה אינדיקציות בחודשים האחרונים לכך שטורקיה רוצה להתחבר מחדש לישראל, במיוחד בנוגע למחלוקת שלה עם יוון וקפריסין בנוגע לחיפושי גז טבעי במזרח הים התיכון.

אך גורמים רשמיים בישראל אומרים שהם יהיו זהירים מאוד, בהתחשב בספקותיהם לגבי כוונותיו האמתיות של ארדואן, ואומרים שישראל לא תסכן את קשריה עם יוון וקפריסין על מנת לתקן את הקשרים עם טורקיה.

Has Azerbaijan Become a Liability to Israel?

כתבה נוספת בנושא :