"אנחנו בעלי ברית"-מדינות המפרץ וישראל מבקשות להשתתף בכל מו"מ עם איראן

שגרירי שלוש המדינות אמרו, כי הם חוששים מהסכם הגרעין עם איראן, מתנגדים חריפים להסכם הגרעין האיראני, מתכוונים לדחוק בנשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, לאפשר להם להביע דעתם, ואולי אפילו מקום מושב ליד שולחן, במשא ומתן ושיחות עתידיות עם טהרן

על פי אתר החדשות האמריקאי – "פוליטיקו", נציגי מדינות מפרץ מסוימות וכן ישראל, העלו את הרעיון בשיחות פרטיות וציבוריות, לקראת כניסת ממשל ביידן לבית הלבן.
שגרירי שלוש מדינות, בראיונות ל-"פוליטיקו" אמרו, כי יש ליקויים בניסוח הסכם הגרעין משנת 2015 עם טהרן, וכי הכללתם בו מעניקה כוח רב יותר לעמדת ארה"ב.
זה עלול להוביל להתנגשות עם צוות ביידן, שאמר בגלוי כי יבקשו להחיות את עסקת איראן, ממנה נסוג טראמפ בשנת 2018.
בפגישה של מדינות אירופה המשתתפות בהסכם הגרעין עם איראן נאמר, שהן מסרבות לשלם את המחיר הגבוה.
"לאור האתגרים הנוכחיים, המשתתפים דנו במאמצים המתמשכים לשמר את הסכם הגרעין, וכיצד להבטיח את יישומו המלא והיעיל על ידי כל הצדדים" – כך אמרה הבכירה לענייני חוץ באיחוד האירופי, הלגה שמידט, שעמדה בראש הפגישה.
והוסיפה שהם יעדיפו שביידן ישכח את העסקה המקורית ויתחיל מחדש, בתקווה לעסקה קשה יותר שתכסה אפילו את התוכניות הלא-גרעיניות של איראן, כמו טילים בליסטיים ושימוש במיליציות פרוקסי.

"השיחות המתואמות בין הערבים לישראל, הן תזכורת לשינוי המצב הפוליטי, מאז שביידן היה סגן הנשיא של ברק אובמה", כך על פי העיתון שהוסיף כי נורמליזציה של היחסים עם ישראל , תיתן לדרישות של מדינות אלה משקל רב יותר, במעגלי מדיניות החוץ האמריקאית, ועשויה לאפשר להן להשתלב בצורה גלויה יותר בלחץ מול הבית הלבן.
"פוליטיקו" ציטט את שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון, יוסף אל-אוטיבה, שאמר כי בעת עריכת ההסכם משנת 2015, הבכירים האמריקאים התייעצו רק עם בני בריתם באירופה.
הוא אמר בראיון כי זו "בחירה שגויה", וכי על וושינגטון לשמור על יחסים חזקים, עם כל שותפיה באירופה ובמזרח התיכון, ולהופיע עם שתי הקבוצות לשולחן המשא ומתן".
איחוד האמירויות הערביות היא אחת מארבע מדינות שהסכימו לאחרונה, לנקוט בצעדים, כדי לנרמל את יחסיהן עם ישראל.
וההסכמים, שהושלמו גם עם בחריין, סודן ומרוקו, מגיעים לאחר שנים, של תיאום בערוצים שקטים, שבהם , לעתים קרובות, דנו בסוגיה כיצד להתעמת עם איראן.
האם אמריקה צריכה לוותר על "לחץ מקסימלי" על איראן? …ועל כך העיתון עונה: "כשהנשיא האמריקני הנבחר ג'ו ביידן מתכונן להיכנס לתפקידו ב -20 בינואר, נמשכת המחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים, כיצד לנהל את מסע "הלחץ המרבי" על איראן , שהחל ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ".
ביום שני השתתפו השגריר אוטיבה ועמיתיו הישראלים והבחריינים, בדיון "פרטי ובלתי פורמלי" עם חברי הוועדה האמריקאים  לענייני ציבור , כפי שאושר על ידי הקבוצה הפרו-ישראלית הבולטת.

תשמעו לנו

כינוסים כאלה, שלא היו ניתנים לדמיון בעבר, הפכו נפוצים יותר ויותר בעקבות ההסכמים הערביים-ישראליים החדשים, והנציגים השתמשו בכנסים אלו כדי לדון בדעותיהם, לגבי מה לעשות בנושא איראן והסכם הגרעין.
ובאמצע נובמבר, אותם שלושת שגרירים הופיעו יחד במושב וירטואלי עם המועדון הכלכלי של וושינגטון הבירה.
במהלך אותו אירוע ציין שגריר ישראל רון דרמר כי בעבר, כשארצות הברית ניהלה את שיחות עם צפון קוריאה, בעלות הברית האזוריות של ארצות הברית, יפן ודרום קוריאה, היו "ליד השולחן".
"אז הדבר הראשון שאגיד לממשל הנכנס הוא, לשבת עם בני בריתך באזור ולהקשיב לנו," אמר דרמר.
בטווח הארוך, ישראל עשויה לבחור שלא לנהל מו"מ פנים מול פנים עם איראן, מדינה שמנהיגיה מאיימים באופן מתמשך על קיומה של ישראל, אך התייעצות צמודה של ארה"ב עם הישראלים עשויה לתת להם חיזוק בתהליך, כך על פי האתר.

בחריין מתוסכלת
שגריר בחריין עבדאללה אל ח'ליפה ציין, לדברי "פוליטיקו" כי מדינתו מתוסכלת במיוחד מהתערבות איראנית בענייניה הפנימיים.
לדבריו, "איראן תמכה בקבוצות האיסלאמיסטיות השיעיות שקראו תיגר על השליטים הסונים בבחריין.
"חשוב לנו להיות חלק מהשיח, כי אנחנו אלה שיושבים בשורה הראשונה בכל התפתחות, ונצטרך לשאת בכל התוצאות", אמר אל ח'ליפה.

دول خليجية- إسرائيل

קרדיט : עמרם אלמליח מקבוצת נציב