כתב אישום נגד סוכן לובי על מעורבותו בפיגוע במטוס פאן-אם מעל לוקרבי

בדיוק 32 שנה לאחר הפיגוע במטוס פאן אם מעל העיירה לוקרבי, הודיע היום משרד המשפטים האמריקאי על הגשת כתב אישום נגד סוכן לשעבר בשירות הביון של לוב על מעורבותו בבניית הפצצה שגרמה למותם של 270 בני אדם.

בכתב האישום נטען כי אבו עגילה מסעוד חייר אל-מרימי מילא תפקידים שונים בארגון לביטחון חוץ, שירות הביון הלובי תחת הרודן מועמר קדאפי, ואף שימש מומחה לבניית מטעני חבלה בין 1973 ועד נפילת המשטר ב-2011. התביעה טוענת כי הוא היה גם מעורב בפיגוע במועדון הלילה במעריב ברלין ב-5 באפריל 1986, שבו נהרגו שני חיילים אמריקאים.

לפי התביעה, בחורף 1988 קיבל מסעוד הוראה מבכיר בשירות הביון לטוס למלטה עם מזוודת חבלה מוכנה. הוא פגש באי את שני המעורבים האחרים בפרשה – עבד אל-באסט אל-מגרחי, שהיה איש המודיעין הלובי ושימש ראש מערך האבטחה של חברת התעופה הלאומית, ואל-אמין ח'ליפה פחימה שהיה מנהל הסניף של חברת התעופה הלובית במלטה.

אחרי שהייה של כארבעה ימים במלון, הנחו השניים את מסעוד לכוון את הטיימר במזוודה כדי שהיא תתפוצץ 11 שעות מאוחר יותר. השלושה הגיעו לשדה התעופה בבוקר של ה-21 בדצמבר, ופחימה שם את מזוודת הסמסונייט על המסוע, בעוד מסעוד טס בחזרה לטריפולי. המטען הועבר לפרנקפורט, ומשם ללונדון והועלה לטיסה 103 של חברת פאן אם שיצאה לניו יורק.

בשעה 19:03 בערב, התפוצצה המזוודה בעת שהמטוס עבר מעל העיירה הסקוטית לוקרבי. כל 259 הנוסעים ואנשי הצוות, מרביתם אמריקאים, נהרגו, בנוסף ל-11 בני אדם על הקרקע. לפי התביעה, שלושה חודשים אחרי הפיגוע, נפגשו מסעוד ופחימה עם קדאפי וזכו לברכתו על "מבצע מוצלח ביותר".

חקירה של המשטרה הסקוטית ושל הבולשת האמריקאית הטילה את האחריות על המשטר הלובי וכתבי אישום הוגשו נגד מגרחי ופחימה. רק בשנת 1999, אחרי סנקציות בינלאומיות ומשא ומתן ממושך, הסכים הרודן מועמר קדאפי להסגיר את השניים בתמורה להסרת העיצומים ולתשלום של פיצויים בשווי מיליוני דולרים למשפחות הקורבנות. בתום משפט מתוקשר בסקוטלנד, זוכה פחימה מהאישומים, בעוד שמגרחי הורשע בשנת 2001 בסעיפי הרצח ונידון למאסר עולם עם מינימום של 27 שנה בכלא סקוטי.

עם זאת, באוגוסט 2009 הודיעה ממשלת סקוטלנד כי מגרחי ישוחרר מסיבות הומינטריות בשל סרטן סופני ויחזור לארצו, וזאת על אף ביקורת נוקבת מצד האמריקאים ורבים מקרובי הנרצחים ומצד התקשורת הבריטית. מגרחי עצמו זכה לקבלת פנים של גיבור בעת שנחת במולדתו ועל אף שנטען כי ימיו ספורים, הוא הצליח להישאר בחיים גם לאורך כל המהפכה בארצו ומת רק במאי 2012.

שמו של מסעוד עלה בשנים האחרונות בהקשר לפיגוע והעיתונאי קן דורנסטיין, שאחיו דיוויד היה על המטוס, צילם סרט תיעודי על הסוכן הלובי ב-2015. מסעוד מוחזק כעת במעצר בלוב, שם הוא הודה בחלקו בפיגוע והרשויות בטריפולי העבירו את המידע לאמריקאים. עדיין לא ברור אם ומתי הוא יוסגר לארה"ב.

הגשת כתב האישום היום הינה סגירת מעגל עבור שר המשפטים והתובע הכללי, רוברט בר, שפורש השבוע מתפקידו. בשנת 1991, כאשר הוא מילא את התפקיד תחת הנשיא ג'ורג' בוש האב, היה בר מעורב בהגשת כתבי האישום נגד שני המעורבים האחרים, יחד עם ראש המחלקה הפלילית במשרד המשפטים, רוברט מולר. עם זאת, לאורך השנים, ובמיוחד מאז שחרורו של מגרחי, הודה בר בפני המשפחות כי הוא מרגיש צורך להשלים את ההליכים.

היום, הוא שוב פנה לבני המשפחות ואמר כי "אנחנו לא יכולים לקחת מכם את הכאב על האובדן שלכם, אבל אנחנו יכולים לבקש צדק עבורכם". "המסר שלנו לטרוריסטים אחרים ברחבי העולם הוא שאתם לא תצליחו – אם תקפתם אמריקאים, לא משנה מי אתם, ולא משנה כמה זמן זה לוקח, נרדוף אחריכם עד קצה העולם כדי להבטיח שהצדק נעשה", הצהיר בר.

Pan Am Flight 103 - Wikipedia

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם ] קרדיט לתמונה: ויקיפדיה