עיר הולנדית מציעה פיצוי לקהילה היהודית על יחס מביש לניצולי שואה

עיריית אוטרכט שבהולנד מציעה להעניק פיצוי של 300 אלף אירו לקהילה היהודית בתור צעד של הבעת צער והתנצלות על היחס לניצולי השואה היהודים ששבו לעיר אחרי סיומה של מלחמת העולם השנייה.

אוטרכט – ויקיפדיה

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הראו שהרשויות המקומיות באמסטרדם ובהאג דרשו מבעלי הבתים היהודים, או מקרוביהם אם הם לא שרדו את השואה, לשלם את החובות של המס העירוני, וזאת על אף שהנאצים החרימו את הבתים בתקופת הכיבוש.

עיריית אוטרכט מסרה כי מחקר דומה שנערך בעיר לא מצא מספיק ראיות שיוכיחו כי מס דומה הוטל על הניצולים המקומיים. יותר מכך, הסניף המקומי של המועצה העממית לשיקום שהוקמה אחרי המלחמה יסדה מחלקה יהודית שסייעה לשבים עם דיור ועם ביגוד ומזון.

על אף הממצאים במחקר, עיריית אוטרכט הגישה למועצה המקומית הצעה שמביעה חרטה בפני הקהילה היהודית על "גישה כמו עסקית ובלתי סבירה" כלפי הניצולים בעת ששבו לעיר ומעניקה לקהילה פיצוי חד פעמי של 300 אלף אירו, בהתאם לחישובי המסים שייתכן שנגבו מבעלי הבתים. ההחלטה עדיין מצריכה את אישור המועצה.

"ראוי להביע את הצער שלנו ולבצע מחווה פיננסית כלפי הקהילה היהודית באוטרכט", אמר ראש העיר, פיטר דן אודסטן. "הקהילה, בשיתוף עם העירייה, תקים קרן במטרה לספק סיוע פיננסי למוסדות שיחזקו את החיים היהודיים באוטרכט".

לוני קוורידו, לשעבר יו"ר הקהילה היהודית הליברלית באוטרכט שהשתתפה בדיונים עם העירייה, בירכה על הצעד וציינה כי הנכונות של העירייה להכיר בהתנהלות השגויה חשובה יותר מאשר הכסף שיועבר לקהילה.

"היה קשה לקבל ראיות חד משמעיות שנים כה רבות אחרי המלחמה, אבל היו סימנים הגיוניים שהאנשים האלה לא התקבלו בברכה כאשר שבו אחרי המלחמה", אמרה קוורידו. היא סיפרה כי הוריה איבדו את המאפייה הכשרה שלהם ואת חסכונותיהם בשל תשלום החובות של המסים. "הם לא קיבלו דבר. לאבי אמרו שעליו להוכיח שהייתה לו מאפייה".

Deportation von Juden aus Amsterdam nach Westerbork. 1943- גירוש יהודי אמסטרדם 1943:

Deportation von Juden aus Amsterdam nach Westerbork. 1943. Foto PD

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם  קרדיט לתמונה: Foto PD