תיירות החורף בסעודיה

פסטיבל החורף בערב הסעודית
כשחושבים על תיירות חורף, האם מישהו מכם חשב על ערב הסעודית?

אולי לא ידעתם, אבל בערב הסעודית ממשיכים לפתח את ענף תיירות הנופש, ורוצים כחלק מחזון 2030 אותו הזכרנו בסדרת מאמרים, למשוך תיירים מכל העולם, לתיירות נופש מעבר לתיירות העלייה לרגל לערים הקדושות, וזה במקביל לפיתוח תיירות הפנים.

כדי להגשים את החזון של 2030 בנושא התיירות, ובו מדובר על יצירת מיליון מקומות עבודה בתעשיית התיירות, משיכת מאה מיליון (!) תיירים בשנה (מתוכם 55% תיירות נכנסת בנוסף ל 45% תיירות פנים.) והגעה להכנסות מענף התיירות, שיהוו 10% ויותר, מהתמ"ג הסעודי, וגם עיר העתיד ניאום, עליה סיפרתי לכם בעבר, (ושהוזכרה בחדשות לאחרונה, בעקבות איזו פגישה) היא חלק מהחזון הגדול, וגם חלק מהתוכנית התיירותית.

משרד התיירות, שבאחריותו בין היתר, לקבוע מדיניות ולהתוות את האסטרטגיה להגעה ליעדים, לקבוע את מדיניות ההשקעה בענף, להוות רגולטור בענף, להסדיר ולאכוף את המדיניות שנקבעה, מפעיל תחתיו שני גופים.
האחד זו רשות התיירות הסעודית, שתפקידה לקדם בעולם את ערב הסעודית, כיעד תיירות, ולהפוך את התיירות הסעודית למותג, וכן לפתח את ענף התיירות באמצעות יצירת שיתופי פעולה עסקיים, וסיוע בהקמת אתרים ואטרקציות תיירותיות, במיקומים שונים ברחבי הממלכה.
הגוף השני הוא הקרן לפיתוח התיירות, שאמון על ביצוע מדיניות ההשקעה בענף, כפי שנקבעה ע"י משרד התיירות, לתכנן ולהוציא לפועל, תוכניות השקעה לתמיכה ופיתוח הענף.

כדי לפקח וסייע בכל הנדרש בענף, משרד התיירות הסעודי פתח ברחבי הממלכה 17 נציגויות אזוריות של הוועדה הסעודית לתיירות ומורשת לאומית = الهيئة العامة للسياحة والتراث الوطني = SCTH =
“Saudi Commission for Tourism and National Heritage”

AlUla-Balloon-Festival-1

במסגרת עבודת גופים אלו, הוקמה בערב הסעודית תשתית, לא רק לתיירות נופש בחופים הארוכים והיפים של הממלכה, ולא רק תיירות מדברית, אלא גם תיירות של פסטיבלים שונים, כולל של אומנות, מוזיקה, בלונים פורחים, מרוצי סוסים, מופעי אורות של עשרות רחפנים, ארועי ספורט אקסטרים, ותחומים נוספים. בנוסף לפסטיבלים הסעודים מארגנים הופעות של אומנים מהשורה הראשונה בעולם, וגם אירועי ספורט נוצצים.

כדוגמה לאירועי עונת תיירות החורף הסעודית, תוכלו לראות בסרטון הבא, מה קורה בפסטיבל טנטורה (طنطورة = Tantora) השנה, מדף הפייסבוק של הפסטיבל, ובאותו חשבון הפייסבוק, תוכלו להתרשם גם מארועי השנה שעברה.

ואם אתם תוהים כמה קהל יכול בכלל למשוך פסטיבל מוזיקה בערב הסעודית, אז אספר לכם שבפסטיבל MDL Beast מהחורף שעבר, היו 130 אלף חוגגים רק ביום הראשון לפתיחת הפסטיבל, שאורגן והופק ע"י חברת MDLBeast מהעיר ג’דה שבערב הסעודית.

MDL-Beast-Festival-Riyadh-winter-2019

עונת תיירות החורף השנה העונה נפתחה ב 15 בנובמבר ומסתיימת ב 30 באפריל, וחגיגות פסטיבלים שונים ברחבי הממלכה, החלו ב 10 בדצמבר ויימשכו עד סוף מרץ.
פעילויות תיירות החורף יתקיימו השנה ב 17 אתרים שונים ברחבי הממלכה, ויכללו 300 חוויות שונות, מהבירה ריאד, הערים הקדושות מכה ומדינה, מטבוק בצפון, דרך הרי אסיר ואזור אבהה, ועד לג’יזאן שלא רחוקה מגבול תימן, ומג’דה לחוף הים האדום ועד לעיר דמאם (الدمّام‎) בירת המחוז המזרחי, הנמצאת לחופי המפרץ הפרסי.
ובשביל ההשוואה, בעונת תיירות הקיץ היו רק 10 אתרים השנה, ואילו בעונת החורף של שנה שעברה, היו רק 14 אתרים בממלכה, שהשתתפו בחגיגה.
בנוסף לפסטיבלים, מי שירצה לבלות בערב הסעודית, בתיירות חורף של הרים ושלג, יוכל גם את זו למצוא.

לידיעתכם, יש לפחות 23 מוזאונים שונים בכל רחבי הממלכה, ממוזאונים קטנים המציגים את התרבות המקומית, דרך מוזאונים ליצירות אומנות מגוונות, כמובן גם מוזאונים בנושאי דת והיסטוריה של המדינה, ומוזאון המוקדש לחקלאות, ועד למוזאון של ארמקו = Aramco חברת הנפט הלאומית.

לסיום אספר לכם שערב הסעודית פתחה שעריה לתיירות הנופש מהעולם, רק בסוף חודש ספטמבר בשנה שעברה, ורק אז החלה להנפיק ויזות תייר, שלא למטרות עלייה לרגל, ובכך אפשרה לכל בני הדתות מכל העולם, לבוא ולנפוש בממלכה.
כדי להקל ולקדם את התיירות החדשה, אושרה תוכנית e Viza עם 49 מדינות (מאירופה, מאמריקה הצפונית, ומאסיה) שאר מדינות העולם חייבים בויזה רגילה.
בנוסף לכך שונה החוק הסעודי, ובחודש לאחר תחילת תוכנית ויזות התיירות, אישרו בממלכה, לחלוק חדר מלון, גם אם לא "הוכחה" לכך שהם בני משפחה / נשואים (אזרחי סעודיה עדיין נדרשים להוכחה על קשרי משפחה או קשרי נישואין, כדי לחלוק חדר מלון)

פתיחת הממלכה לתיירים בסוף שנה שעברה נחלה הצלחה, והחלו להגיע עשרות אלפי תיירים כבר בחודש הראשון לפתיחת הממלכה לתיירים, אבל מטבע הדברים מגפת הקורונה בעולם, הקפיאה את התיירות גם לערב הסעודית, שלהזכירך, גם עצרה את העלייה לרגל…

לפי התכנון הסעודי נוסף לתיירות הפנים, הם צפויים למיליוני תיירים זרים, למטרות נופש, שיבואו לממלכה, והתחזית הסעודית שלאחר הפגיעה בתיירות השנה, עקב מגפת הקורונה והצניחה בהכנסות, בעונת התיירות של 2021 ההכנסות מתיירות יעלו על הכנסות השיא משנת 2019 שהיו כמעט 27 מיליארד דולר.

כדי להקל על התייר הזר והמקומי, משרד התיירות הסעודי פרסם שלוש גרסאות של כללי התנהגות, שהודפסו כמדריכים.
האחד לעובדי ענף התיירות, על מנת שאלו בנוסף למדיניות, כללים וחוקים לענף, ישמרו העובדים על על המדינה, תרבותה ומורשתה, תוך שהם מסבירים פנים לתייר.
השני לתיירי הפנים, על מנת שיוכלו לשמור על כללי התנהגות נאותים, ולשמור על אתרי המורשת, הטבע והפרקים הלאומיים.
והשלישי מיועד לתיירים זרים, מדריך המסביר את כללי התנהגות המתבקשים מתייר זר, על אדמת הקודש של הממלכה.

על חלק מהמקומות תוכלו לקרוא במאמרים קודמים על ערב הסעודית. (תוכלו להיעזר בתיוגים, שבראש העמוד, מתחת לכותרת.)
מי יודע, אולי בקרוב נוכל גם אנחנו לבקר בממלכה הסעודית, וליהנות משלל פעילויות תיירות החורף.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון