השבוע שבין ה-11.12.20 ל- 17.12.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ והחמא"ס מטילים מגבלות תנועה בעזה ואיו"ש, נוכח התפשטות הקורונה. באיו"ש, גרר הדבר עימותים אלימים בין המנגנונים לחמושים, ופציעת אנשי מנגנונים ואזרחים
*- בחמא"ס טוענים שדחו הצעה ישראלית לעסקת חליפין של שבויים ונעדרים, בתמורה לאישור הכנסת ציוד רפואי וחיסונים לרצועה, ומזהירים כי מניעת הכנסת דברים אלה תביא להתלקחות אלימה.
*- הרש"פ מוטרדת מהמשך הסחף במישור המדיני לאחר הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו. ברקע נמשכים הנסיונות להביא להתססת השטח.
*- אונר"א מזהירה, כי אין ברשותה משאבים לשלם משכורות לעובדיה. ברקע, פתחו פעילי הפת"ח ברצועה במאבק ציבורי נוכח קיפוחם בתשלום משכורות.

ובהרחבה:

השבוע האחרון עמד בצל התפשטות מגיפת הקורונה באיו"ש ובעזה, כאשר כמעט 200 מתים מקורונה נרשמו רק השבוע, מתוך קרוב ל- 1200 מאז תחילת המגיפה. ברש"פ ובחמא"ס ניצבים האחראים כמעט חסרי אונים, מתוך הבנה שצעדים דראסטיים לבלימת המגיפה אכן נחוצים, אך מנגד האוכלוסיה העניה ממילא, אינה מוכנה לשמוע על כך.
על רקע זה הוחלט על צעדי ביניים: בעזה אכפו אנשי החמא"ס סגר כללי בסוף השבוע, והודיעו שצעד דומה יינקט גם בסופי השבוע הקרובים. העובדה שמדובר באנשי חמא"ס שיודעים איך לשלוט ושמדובר ביומיים בלבד, הביאה לכך שהעוצר נאכף כמעט לחלוטין, ולרוב יכלו אנשי החמא"ס להסתפק ב"נזיפה" במפרי העוצר, ובודדים נלקחו למספר ימי מעצר ושוחררו אחרי כמה "מהלומות נאבוט בריאות".
ביהודה ושומרון קבעה הרש"פ סגר כללי בן שבוע במחוזות שכם, טול כרם, בית לחם וחברון. תושבי מחוזות אלה מחו מייד על קיפוחם ביחס לראמאללה, בירת מיוחסי הרש"פ. בשבוע שעבר היו לא מעט הפגנות מחאה שקטות. בשבת המחאה עלתה הילוך ו-8 שוטרים נפצעו העימותים אלימים שכללו ירי ויידוי בקת"בים במחנה הפליטים בלאטה בשכם. בהמשך הגיעו אנשי המנגנונים לבלאטה פעם נוספת כדי לעצור מתפרעים ושני שוטרים נוספים נפצעו כתוצאה מהשלכת בקבוקי תבערה לעברם.

הנה תמונות:

בחברון, רק שני שוטרים נפצעו בחילופי ירי, כאשר המנגנונים שיגרו כוחות למנוע מפגש מחאה של נכבדי חברון בבית המוח'תאר אבו ח'דר ג'עברי בשטח חברון שבשליטת ישראל, תוך שימוש ברימוני גז מדמיע. בהמשך, סולקו כוחות המש"פ מהמקום בידי כח צה"ל. דוברי הרש"פ, ובראשם העתונאי מחמד אללחאם, חבר המועצה המהפכנית של הפת"ח מיהרו לתקוף את ג'עברי, שהתפרסם בעבר בעקבות מפגשים שקיים עם ראשי ההתיישבות היהודית, אך אנשיו של ג'עברי מיהרו להזהיר את לחאם שהתקפות כאלה עלולות לעלות לו בחייו. בתגובה, מיהרו כל גורמי הרש"פ והפת"ח להתייצב להגנתו של לחאם, תושב מחנה הפליטים דהישה.

הנה תמונות מהעימותים בדיואו של ג'עברי:

עימותים אלימים נרשמו גם בג'נין, בעקבות פעילות של המנגנונים נגד סוחר אמל"ח בולט, ירו אנשיו אש כבדה לעבר מפקדת המנגנונים בגזרה (המקאטעה). ובתגובה נעצרו 11 מהשותפים לאירוע. כל הצדדים מדגישים שטרם נאמרה המילה האחרונה בנושא.

הנה תמונות מהירי:

על רקע מגיפת הקורונה דווח על בתקשורת נסיון ישראלי להציע לחמא"ס פעם נוספת עסקת חליפין, כאשר לטענת גורמי החמא"ס ישראל מתנה הכנסת חיסוני קורונה לרצועה בקידום המהלך. בחמא"ס מנגד, מאיימים, כי אם ישראל תמנע הכנסת חיסונים לרצועה יביא הדבר להתלקחות אלימה, וציינו שמבחינת החמא"ס לא תהיה כל עסקה ללא שחרור אסירים בטחוניים.
השבוע צויין, יום השנה לייסוד החמא"ס, אך בשל מגיפת הקורונה, נמנעו פעילי החמא"ס מקיום עצרות המונים והסתפקו בפעילות בתקשורת ובאינטרנט. פעילות זו לא התנהלה רק ברצועה, אלא גם באיו"ש. בין היתר השתתפו 500 פעילים דרך הזום ועוד 2500 בפייסבוק בכנס הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית לרגל יום ייסוד חמא"ס. הדובר המרכזי בארוע היה ד"ר עבד אלחכים חניני ממייסדי גדודי עז אלדין אלקסאם באיו"ש, וממשוחררי עסקת שליט, שהעלה על נס את תרומת הסטודנטים של הגוש האסלאמי למאבק הלאומי הפלסטיני.
ברקע לכל אלה, דווח השבוע, כי פעיל חמא"ס מח'אן יונס נהרג ב"תאונת עבודה" בביתו.
במישור המדיני, נמשכת הציפיה לשינוי משמעותי לאחר כניסתו הצפויה של ג'ו ביידן לבית הלבן, ועל רקע זה מנהלים הפלסטינים מירוץ נגד השעון, כדי לבלום את מירוץ קידום היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למדינות ערב והאסלאם. יו"ר הרש"פ ציין, כי ממשלת אינדונזיה התחייבה בפניו שלא תכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל טרם פתרון הסוגיא הפלסטינית, וניכר שהחשש הגדול ביותר של הפלסטינים הינו ממהלך שכזה מצד סעודיה. החלטת מרוקו לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל נתפסת בכל זאת כ"מהלומה קשה", משום שמרוקו הדגישה כל העת את תמיכתה בפלסטינים ואף עמדה בראש "ועדת ירושלים" של הליגה הערבית.
ברמת השטח, נמשכים הנסיונות להתסיס את האלימות בשורה של  מוקדים, גם אם השבוע האחרון התאפיין בירידת מה במפלס האלימות בהשוואה לשבוע הקודם. ברור שטרם נאמרה המילה האחרונה.
על רקע זה דווח על מציאת גופה של פועל מאזור בית לחם באתר בניה בשכונת גילה בירושלים, שעליה סימני אלימות. בני משפחתו מיהרו לטעון שההרוג הותקף בידי יהודים (מתנחלים כהגדרתם), לאחר שהסתכסך עימם. כמובן שאין כל הוכחה לטענה זו, אך בתקשורת הפלסטינית מופצת הטענה הזו בהיקף נרחב.
במישור הכלכלי, אונר"א ממשיכה לטעון שאין ברשותה משאבים לתשלום משכורות לעובדיה, שמצידם מאיימים בפתיחת מאבק מקצועי וגיוס תמיכה מכלל הפלגים. כמו בחודש שעבר, כנראה שגם הפעם יצליחו אנשי אונר"א למצוא מקור מימון ברגע האחרון, במיוחד, נוכח הציפיה לכניסת ג'ו ביידן לנשיאות ארה"ב והכרזתו, לפיה יחדש את הסיוע לרש"פ ולאונר"א.
לצד זאת, מנהלים פעילי הפת"ח ברצועה מאבק ציבורי נוכח קיפוחם בכל הנוגע לקבלת שכר, בה שוואה לעמיתיהם באיו"ש, שם זוכים פעילים בכירים שאינם נמנים על שורות הרש"פ בשכר רשמי מהארגון (הרוב מוגדרים כעובדי הרש"פ, למרות שהם מועסקים בפועל בענייני הפת"ח).

הנה תמונות מהפגנה שקיימו השבוע:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש