הצלילים הצורמים ביחסים בין סוריה ואיראן

למרות שאולי כלפי חוץ נראה שהיחסים בין משטר אסד לבין האיראנים מצוינים, מתחת לפני השטח התמונה שונה. כבר כתבתי בעבר כי ישנם אגפים במשטר אסד שאינם נלהבים מהקשר ההדוק עם איראן ובעיקר "האגף הסוני" שאשת הנשיא אסמא היא אחד מסמליו.

הנה דוגמה קטנה הממחישה את הסדקים בברית בין דמשק לטהרן. לפני כחודש החליט הנשיא אסד להוציא לגמלאות את גנרל אחמד בלול, מפקד חיל האוויר וההגנה האווירית בצבא הסורי. הוא שירת בתפקיד מאז 2012. עם זאת בצעד מפתיע וחסר תקדים הוחזר לפני ימים אחדים בלול לתפקידו. לפי מקורות סורים, סיבוב הפרסה של משטר אסד בנושא בלול הגיע עקב לחץ כבד מצד טהרן להחזיר את איש שלומם לתפקיד.

בלול נחשב לאחד התומכים הנלהבים של הקשר עם איראן. בשנים האחרונות הרבה להיפגש עם קציני משמרות המהפכה שביקרו בדמשק וגם ערך מספר ביקורים באיראן. במהלך שנותיו בתפקיד הרחיב את שיתוף הפעולה עם איראן בתחום ייצור הרחפנים וגם אפשר לכוחות איראנים לעשות שימוש בבסיסי חיל האוויר הסורי.

בלול ביחד עם עוד מספר קצינים בכירים בחיל האוויר הסורי ביחד עם קצינים איראנים נחשב לאבי רעיון "חביות הנפץ" בו עשה שימוש חיל האוויר הסורי בשנים הראשונות של מלחמת האזרחים כדי לתקוף ערים שהתנגדו למשטר. בלול גם זה שנתן הוראה לטייסיו להשתמש בחומרים כימיים כדי לדכא את המחאה. לפי השמועות, בלול אף הורה להעניק אבטחה אישית וסכום כסף מיוחד כתמריץ לטייסים שהשתתפו בהפצצה הכימית בח'אן שייח'ון בשנת 2017 בה נהרגו למעלה מ-100 אזרחים ועוד כ-500 נפצעו.

גנרל אחמד בלול (מסומן) והחברים מטהרן ששומרים עליו בתפקידו: 

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין